"
Gammel 18-09-2009, 19:06   #1
Reptilfreak

RemzNO sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Sted: Bærum
Alder: 29
Meldinger: 17
Standard Skjeggis'n Che!

Hei og hopp! For noen år siden overtok jeg en skjeggis av en kompis som ikek lenger klarte å ta vare på henne. Che heter da denne lille krabaten..

Men jo.. Hun har med tiden fått stive tær og dermed problemer med å klatre..så jeg lurer litt på hva dette kommer av? og evt om det er noe en kan gjøre for å få tærene til å fungere som de skal.?

Che takker for hjelp!
RemzNO er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 18-09-2009, 19:40   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 71
Standard

Har hun alltid fått det hun trenger av UV, kalk og vitaminer?
quagmaier er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 18-09-2009, 20:38   #3
Reptilfreak

RemzNO sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av quagmaier Vis post
Har hun alltid fått det hun trenger av UV, kalk og vitaminer?
De vitamin kulene har hun aldri villet spise.. så jeg har puttet det i vannet hennes.. og kalk har hun fått hver tredje dag.. av og til hver andre.. mulig oftere også. og hun har allitd hatt UV. annet enn om natten.
RemzNO er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-09-2009, 21:35   #4
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 964
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av RemzNO Vis post
De vitamin kulene har hun aldri villet spise.. så jeg har puttet det i vannet hennes.. og kalk har hun fått hver tredje dag.. av og til hver andre.. mulig oftere også. og hun har allitd hatt UV. annet enn om natten.
Vitaminkuler??
Det fins, såvidt jeg vet, ikke vitamin kuler for reptiler..?! Prøv deg heller med Nekton Rep vitaminpulver som drysses over maten dens 2-3 ggr i uken.. evt kan du lage en blanding med kalsium og vitaminer med forholdet 6:3 (Kalsium:Vitaminer) og gi 6 ggr i uken..

Kalsium.. Hvilket kalsium pulver bruker du? Det må være rent kalsium karbonat.. Jeg kan anbefale T-Rex Bone Aid Microstick..

UV lys.. Du sier hun alltid har fått UV lys, men er det riktig installert og har du vært flink å bytte ut lyset hver 6 måned?
UV lys skal henge fritt inne i terraet, og agamen skal ha mulighet å komme innen en viss radius fra UV strålene. Bruker du rør burde den komme innenfor 10 cm, har du spotter ala Powersun kan rekkevidden strekkes til 30-40 cm.
At UV lyset skal henge fritt inne i terraet betyr at det ikke må være noe mellom agamen og lyset. Om det f.eks er glass mellom lys og agam, reflekterer glasset 100% av UVB strålene - det vil være helt bortkastet med andre ord.. Netting reduserer også UVB strålene betraktelig..
Og, så må du jo bruke riktig type lys - og ikke tro at "fullspektrum" lys innebærer at de har UVB (mange gjør den feilen).. Bruk f.eks ReptiGlo 10.0 OG 2.0. Lucky Reptile Desert Sun UV eller Powersun..
Så, at du må skifte UV lyset hver 6 mnd (selv om det fortsatt er lys i lyspæren/røret) er utrolig viktig! UVB strålene avtar raskt med tiden. Etter 6 mnd er lysene ansett som ubrukelige - jeg lover! Har nettopp kjøpt en UVB måler selv for å teste lysene mine - og de gamle lysene taper seg fort! Du kan lese mer på www.uvguide.co.uk
Svar med sitat
Gammel 19-09-2009, 02:11   #5
Reptilfreak

RemzNO sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av KarlKanibal Vis post
Vitaminkuler??
Det fins, såvidt jeg vet, ikke vitamin kuler for reptiler..?! Prøv deg heller med Nekton Rep vitaminpulver som drysses over maten dens 2-3 ggr i uken.. evt kan du lage en blanding med kalsium og vitaminer med forholdet 6:3 (Kalsium:Vitaminer) og gi 6 ggr i uken..

Kalsium.. Hvilket kalsium pulver bruker du? Det må være rent kalsium karbonat.. Jeg kan anbefale T-Rex Bone Aid Microstick..

UV lys.. Du sier hun alltid har fått UV lys, men er det riktig installert og har du vært flink å bytte ut lyset hver 6 måned?
UV lys skal henge fritt inne i terraet, og agamen skal ha mulighet å komme innen en viss radius fra UV strålene. Bruker du rør burde den komme innenfor 10 cm, har du spotter ala Powersun kan rekkevidden strekkes til 30-40 cm.
At UV lyset skal henge fritt inne i terraet betyr at det ikke må være noe mellom agamen og lyset. Om det f.eks er glass mellom lys og agam, reflekterer glasset 100% av UVB strålene - det vil være helt bortkastet med andre ord.. Netting reduserer også UVB strålene betraktelig..
Og, så må du jo bruke riktig type lys - og ikke tro at "fullspektrum" lys innebærer at de har UVB (mange gjør den feilen).. Bruk f.eks ReptiGlo 10.0 OG 2.0. Lucky Reptile Desert Sun UV eller Powersun..
Så, at du må skifte UV lyset hver 6 mnd (selv om det fortsatt er lys i lyspæren/røret) er utrolig viktig! UVB strålene avtar raskt med tiden. Etter 6 mnd er lysene ansett som ubrukelige - jeg lover! Har nettopp kjøpt en UVB måler selv for å teste lysene mine - og de gamle lysene taper seg fort! Du kan lese mer på www.uvguide.co.uk

Jeg har brukt den T-rex Bone' fram til for noen mnd siden da de var utsolgt for den. nå får hun T-rez 2:0 Calcium/no phosphorus Powder with vitamins. den skulle visst dekke det hun trengte av cal og vitaminer. det var igrunn mer kosttilskutt i de små kulene.. de er fra t-rex de og.. små i masse farger..

Jeg har 2 sol spot's og et uv rør. som henger løst i terariet. og ikke noe som er mellom henne og lampene. Hun har også mistet en negl.. og jeg har lest at det kan være mangel på Cal?

Er det noe jeg kan gjøre for at ferne hennes kan fungere som normalt igjen?

Takk for info
RemzNO er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-09-2009, 02:19   #6
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Hvorfor ikke blande T-rex kulene i maten istedet for?, evt. knus de og se om hun spiser da..
Kan godt tenkes at du ikke får i enne nok Calcium om du blander det i vannet.. Ofte det vil felle seg ut og legge seg på bunnen av vannskålen som et tynt lag.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-09-2009, 02:30   #7
Reptilfreak

RemzNO sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
Hvorfor ikke blande T-rex kulene i maten istedet for?, evt. knus de og se om hun spiser da..
Kan godt tenkes at du ikke får i enne nok Calcium om du blander det i vannet.. Ofte det vil felle seg ut og legge seg på bunnen av vannskålen som et tynt lag.
Cal'n får hun på maten.. sånn typ i salaten og jeg ruller larvene i det. var de kosttilskuddene jeg la i vannet.. når jeg blandet dem i salaten, ble de som oftest liggende igjen. hun spiste salaten og lot resten være Hun vet hva hun liker og ikke liker.. hehe.. så ga de litt op.. hehe. men nå har de blitt borte etter jeg flyttet.. håpløst..
Svar med sitat
Gammel 20-09-2009, 18:49   #8
Reptilfreak

gatebil-reptilen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Østfold
Alder: 21
Meldinger: 718
Standard

stive tær= hamrester som har tørket?
Svar med sitat
Gammel 20-09-2009, 21:58   #9
Reptilfreak

RemzNO sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av gatebil-reptilen Vis post
stive tær= hamrester som har tørket?
Nei, de har bare stivnet.. som om de har gått ut av ledd. så hun klarer ikke å bøye dem. samt at hun har mistet en negel... som ikke har vokst ut igjen.

KarlKanibal:
Vel, jeg har igrunn hatt oppsetet på lys sånn som han har hatt det i alle år. og jeg bytter ut lampene ca hver 6 mnd.
men jeg får se litt nærmere på lampene og lysene om de er satt med riktig avstand.

Takk for god info og tips!
Svar med sitat
Gammel 02-10-2009, 03:37   #10
Reptilfreak

RemzNO sin avatar

Standard

Kan det ha noe med at hun begynner å nærme seg 10 år også kanskje?
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 02:53.