| Øgler Her kan du snakke med andre om øgler. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2008
|
hei har fulgt med i flere år på denne siden og hvert medlem noen måneder men har aldri hvert noe jeg har lurt på som svaret ikke fantes på allerede
.skjeggisen min går på avis papir for øyeblikket han hadde sand før men han dreiv og spiste det og fikk forstoppelse så jeg turte ikke ha det der inne noe lengre men han er så gravesyk så viss noen vet om et bra substrat/substrater jeg kan bruke som er relatift trykt hadde jeg hvert meget takknemlig .. takk på forhånd om det ser fint ut er også et kjempestort pluss
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Anbefalt substrat er en jordblanding med sand og jord, som du fukter litt og klapper litt hardt. Når dette da tørker, så blir det hardt.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
da får jeg prøve den takk !
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
Om den spiser av sanden er det 95% sannsynlighet for at du gir den for lite kalsium, mineral og vitaminer - eventuelt at den ikke har tilgang til riktig UV lys.
Forklaring; Når UV lys treffer "huden" til agamen din starter en prosess i kroppen dens, som til slutt ender med at det produseres et vitamin - vit.D3. Dette vitaminet er viktig for at kalsium skal tas opp i tarmen hos dyret, og for kalsium-metabolismen generelt. Altså - uten vit.D3 nyttiggjør den seg ikke kalsiumen du gir den, og den vil ende opp med mbd/beinskjørhet.. Gir du den ikke nok kalsium vil det samme skje = mbd/beinskjørhet. Gir du ikke nok vitaminer/mineraler får den mangeltilstander.. Om du ikke har det allerede foreslår jeg derfor at du installerer UV lyset i fri luft inne i terraet (må ikke ligge glass, plexi etc mellom UV lyset og agamen), og agamen må ha mulighet til å komme innenfor en viss radius til UV lyset. Bruker du UV rør, bør den komme innen en radius på 10 cm til røret. Du må bruke ReptiGlo/Zoomed 10.0, gjerne i kombinasjon med ReptiGlo 2.0.. Husk at alle UV rør må byttes hver 4-6 mnd (selv om det fortsatt er lys i dem, gir dem ikke fra seg UVB ut over denne tiden og er dermed nyttesløse)!! Ellers må du gut-loade fordyrene dine godt (dvs å gi insektene dine rikelig med sunn og god mat), samt å duste dem med kalsium og vitamin/mineral-tilskudd før du gir dem.. Bra kalsiumtilskudd er T-Rex Bone Aid Microstick calcium powder (det skal være rent kalsium - ikke inneholde noe fosfor). Bra vitamin/mineral tilskudd er f.eks Nekton Rep. Jeg bruker i tillegg fortilskuddene fra Sandfire Superfoods; Dragon dust ICB (til å duste insektene med) og Dragon Dust VMF (til å duste frukt/grønnsaker. M=maintenance)). Dersom du har en liten skjeggagam som er i vekst bør du gå for VGF modellen (G=growth). |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
han har allerede beinskjørhet ''fra forige eier'' eller før der igjen vet ikke helt
har ikke sett noen forandring på noen ting på han av klør etc har hatt han sirka et år
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
vill også si at uv lysene hans er reptiglo 8.0 rør og en 2.0 lampe zoomed repti basking spot lamp terrarie størrelse 160.60.60 høres det bra ut? bare klag jeg vill bare at han skall ha det bra
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
jeg skall se om jeg får tak i di vitaminene du snakket om siden han har mbd kan det jo hende han trenger en del extra han har bestandig siden jeg fikk han hjemt seg veldig mye men har gjitt ham riktig mengde i følge mange caresheets .også lurte jeg på mvb eller mercury vapor bulbs som det heter ville det passet godt i et terra som mitt? har hørt det kan bli noe varmt med sånne. viss jeg gjør noe feil så bare si ifra jeg blir bare glad i og rette opp eventuelle feil
.. ps takk for hjelpen
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Om du hr hatt ham ett år og gitt ham vitaminer og kalsium regelmessig, bør han ikke spise av substratet lengre.. dvs - på ett år burde lagrene hans fylles opp igjen. Beinskjørheten kan alltids bedres noe, men om den er langtkommet vil den aldri bli bra igjen..
Ang reptiglo 8.0 er det en gammel og utdatert modell. Mulig de har den inne i enkelte butikker ennå, men om det er lenge siden du har kjøpt den bør du bytte den ut asap! Selv om det er lys i den ennå, skiller den ikke ut mer UVB etter 6 mnd.. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
kjøpte det røret på dyrebutikken oppi her for 2 uker siden byttet det ut sirka hver 3-fjerde måned di har så korte 10.0 rør der derfor jeg har pleid og kjøpe 8.0. han har deformerte klør på venstrehånden sin det har han hatt helt siden jeg fikk han.viste at han hadde mbd når jeg hentet han så jeg med en gang hvar vell at jeg syntes syn på ham som gjorde at jeg gjikk for akkuratt han der og da isteden for en helt frisk en . viss du skulle gått till anskaffelse av en skjeggagam hva slags utstyr terrarium etc mål osv ville du gått for? har vurdert og kjøpe et nytt terra i og med at hans gamle er hjemmelaget kunne tenkt meg et ordenlig glass terra så viss du vill skrive en utstyrs liste er jeg villig till og svi av noen flak
.vitaminene jeg bruker nå er 'bone aid microstock calcium powder' som jeg bruker nesten på atl han spiser untatt når jeg gjir vitaminer og 2:0 calcium/no phosphosphorus powdered supplement with vitamins inneholder d3 bruker 2 ganger/uke. som sakt bare si hva jeg skall gjøre så gjør jeg det
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Ang glass terras må det spesialbestilles i slike dimensjoner som vi snakker om her - og det er veldig dyrt.. Jeg foretrekker faktisk å bygge i tre selv - syns både det er penere og mer praktisk (om du gjør en forseggjort jobb). Og om du ønsker innsyn i sidene, er det jo bare å sage hull og sette inn en glassrute.. Det skal ligge en fin DIY guide på et fint terra her inne på RF.. Av utstyr kommer iallefall jeg til å investere i en Lucky Reptile Bright Sun UV Desert pære - det er gjort gode målinger på disse pærene, og Are fra Reptilparken anbefaler disse; Lucky Reptile Bright Sun UV Jungle 70w (NB - de har ikke inne Desert modellen ennå - bare Jungle) Til denne pæren må du også investere i en socket og en controller.. Om du er redd for at 70 W blir for varmt i terraet ditt, kan du prøve 50 W først.. Ellers må du jo ha alt annet nødvendig utstyr, som ekstra lys, varme osv - som du sikkert har fra før.. Av ekstra lys ville jeg gått for 1 UV/ReptiGlo 10.0, 1 ReptiGlo 2.0 og 1-2 stk Life Glo 2.. Da får du et pent opplyst terra, med naturlig lys.. Og noe annet jeg ville investert i, er å bygge en praktisk bakgrunn som agamen din kan klatre på (om agamen din er funksjonell nok til å gjøre det - bygg bakgrunnen på agamens premisser). De digger nemlig å klatre og ligge i høyden av terraet, hvor de kan speide utover omgivelsene sine. Det ligger både guide på hvordan du kan lage kunstig stein og fjell her inne på RF, og hvordan du kan bygge bakgrunn på faktablad-delen til www.repti.net |
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Substrat til Skjeggis | DevilDoll | Agamer | 11 | 29-01-2008 23:25 |
| substrat | parahybana_freak | Terrarier | 7 | 25-02-2007 18:56 |
| bunn substrat til leo | cobra_kai | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 29 | 30-01-2007 18:58 |
| Substrat | Crispy | Gekkoer | 0 | 04-09-2006 13:33 |
| Substrat til kornsnoker | kahleesi | Snoker | 3 | 07-08-2006 19:22 |