| Øgler Her kan du snakke med andre om øgler. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2004
Sted: I landet som styres av huleboere.
|
mornigs,
n tyter sommeren frem,  det er til fÂr  fange stÂlorm til  ha i fangenskap... da trenger jeg fakta om den.. hva den spiser, hvordan innredningen i terrariet skal vÊre osv... noen som har noe som de vet? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
legg merke til at dette ligger under, "¯gler"
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2004
Sted: fetsund
|
hei
ok da |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
hei
kan du gi meg noen gode tips for og fange en? nÂr? hvor? hvordan? mvh skorpman |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
NÂr:
til sommeren, rundt juni/juli/august Hvor: over hele europa, men ikke nord i norge. De lever i skoger, gress-skrÂninger langs jernbaner, veier, og i hager. Hvordan: i fjor sommer fanget jeg en dr¯ss av dem, ved  klippe gresset, lag en haug, av gresset, fukt det,  vent til dagen etterpÂ.. l¯ft s haugen og se hva du finner, lag gjerne flere hauger. men pass pÂ, de er raske
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
hei
takk for tipsene. jeg har fanget stÂlorm og hoggorm f¯r men da har jeg bare kommet tilfeldig over dem. men jeg bor i akershus i et boretslag, kan man lage en haug der da? kommer dem dit. eller tror du jeg b¯r g et spesielt sted og legge ut haugen? foresten, er du med i norske herpetologiske forening? det er jo tur snart vet du. og da hÂper jeg du er der hvis du er medlem.
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
hey hey, jeg tror kanskje ikke stÂlormen kommer p bes¯k til boretslaget ditt
g litt i skauen  legg ut hauger. ja, jeg er medlem av NHF,  jeg vurderer  ta turen til semsvannet, 30mai hvis vÊret holder.
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
jeg fant litt fakta om stÂlormen
![]() StÂlormen Anguis fragilis (kopper¯gle, sleve) er utbredt i lavtliggende deler av ÿstlandet og S¯rlandet, samt p Vestlandet nordover til Bergenstrakten. Arten er mer sjeldent funnet i h¯yereliggende str¯k opp til 700 m o.h. Usikre funn er rapportert lengre nord, fra M¯re og Romsdal og s langt som ved S¯mna i Nordland. StÂlormen blir opptil 40-46 cm lang og er ´hardª og metallisk. Hannene er i regelen ensfarget grÂ, hunnene lysebrune med m¯rkere sider og m¯rk stripe langs ryggen. Sjelden har arten bl flekker. Ungenes tegninger likner hunnens, men p gullig eller s¯lvaktig bunnfarge. Arten pÂtreffes bÂde i skoger og Âpent lende, ofte i kulturlandskapet, men som regel ikke langt fra tett undervegetasjon eller fuktig mark. Den er tussm¯rkeaktiv, men kan ses sole seg tidlig p vÂren; senere holder den seg helst skjult om dagen p steder der det er fuktig, f.eks. under veltete trestammer og flate steiner eller i komposthauger. I skumringen eller i grÂvÊr kommer den fram og jakter, langsomt krypende omkring med stive bevegelser. Ungene f¯des i august-september. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
hei igjen
takk for det. hÂper du blir med p turen da. jeg ble medlem for bare noen uker siden. s vet du hva man kan fange der oppe, og kan jeg foreksempel fange noen dyr hvis jeg slipper dem l¯s igjen. har lyst og fange hoggorm. s fÂr hÂpe jeg fÂr m¯te den mystiske ROTSKROT da, som er over alt p vÊrt eneste forum. he he
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| stÂlorm |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder