"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Øgler hvilken øgle passer for meg?

Øgler Her kan du snakke med andre om øgler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28-12-2008, 18:39   #1
Reptilfreak

Tony sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
Meldinger: 1,107
Blog Entries: 14
Standard hvilken øgle passer for meg?

jeg bare lurte på hva dere her inne som kan med øgler, hva som er best for meg?

det jeg kunne tenke meg var en middels stor øgle som kan leve i terra på 150 60 60 ca (har ikke bygget enda, så dette er ikke krav)

jeg vil ha en øgle jeg kan holde. og som ikke er rein hobby dyr. og om den lever litt fuktig så jeg kan lage bra til med fossefall, mye fine planter. gjerne en "hagedam" med fisker i.. ja i det hele tatt noe som blir utrolig fin stuepynt.
kunne gjerne gått 3 dager uten mat og kanskje spise frukt og grønt i tilleg (som skjeggis)

nå er jeg ikke akkuratt grønn på øgler. har ikke hatt noe selv. men lest ufattelig mye i mange år og har vanvittig mye om de forskjellige reptilene på pc`en. tenker meg 50 forskjellige dyr innen slange, øgler, frosker. så jeg kan littegrann. men uansett hvor mye jeg leser, så er det den lille erfaringen som kan si hvilket dyr som passer. og det er der dere stepper inn

hva mener dere?
Svar med sitat
Gammel 28-12-2008, 20:17   #2
Reptilfreak

gatebil-reptilen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Østfold
Alder: 21
Meldinger: 718
Standard

vannagam?
Bladhalegecko? Uroplatus phantasticus
hjelmleguan? (dansk navn) Corytophanes cristatus
grønn anole? Anolis carolinensis

perlefirfisle? timon lepidus, tidligere Lacerta lepida

jeg ville ha prøvd den siste jeg skreiv opp, drit kule

men veit ikke om om noen av de nevnte arter, kan være uten mat i 3 dager, muligens perle-fisla... og bladhale geckoen trenger mer høyde
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 29-12-2008, 02:56   #3
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

hmm, tropisk skog/regnskog terrarie ville jeg definitivt gått for. Da har du definitivt flest planter og nok fuktighet å leke med. Pent beplantede regnskogs terrarier er etter min mening såpass fine at dyret du evt. putter oppi bare blir en bonus.

Når det gjelder målene på terrariet ville jeg bestemt meg hvilket dyr du har lyst å satse på før du bygger. Skal du ha trelevende arter ville jeg definitivt lagt på 40-50cm på høyden.

Så var det arter.
Her bør du kanskje bestemme deg for om du vil kjøre ulovlig eller satse på et dyr som kanskje blir lovlig, gå gjennom NHF sin positiv liste!

Arter fom først faller meg inn er enkelte daggekkoer, kameleoner eller pilgifts frosker evt grønn anole, av nattaktive Crested gekko eller en eller annen urupplatus art?
Alle gekkoene jeg har ramset opp spiser en kombinasjon av frukt og insekter.
Det finnes uhyggelig mange spennende arter. Finn deg en favoritt og sett igang å bygge.
Frogger er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 29-12-2008, 11:12   #4
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Pisani skrev :
Sitat:
jeg vil ha en øgle jeg kan holde. og som ikke er rein hobby dyr.
Frogger skrev :
Sitat:
Arter fom først faller meg inn er enkelte daggekkoer, kameleoner eller pilgifts frosker evt grønn anole, av nattaktive Crested gekko eller en eller annen urupplatus art?

Da faller nok nok de fleste daggekkoer og vel egentlig også kameloner ut ? Samme med pilgiftfrosker, og anoler er vel ikke spesielt "tamme" de heller.

Cresteds er fine, ganske tamme - og kan leve på kun en pulverblanding (når de er tilvendt det).
Uroplatus arter er også nydelige, kan håndteres - ihvertfall de store artene (fimbriatus, henkeli, sikorae og tildels guentheri) - Men de er DYRE og vanskelige å få tak i. Samt skal ha en diett hovedsaklig (kun?) insekter.

Både Cresteds og Uroplatus skal ha høye terra.
Svar med sitat
Gammel 29-12-2008, 11:47   #5
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

hmm.. må lære meg å lese ordentlig.. la ikke merke til det med å håndteringen.. da elimineres det meste ja..
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-12-2008, 12:09   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2008
Sted: Sarpsborg er stedet ;]
Alder: 20
Meldinger: 120
Standard

Du kan jo skaffe deg noen leoser da, eller skjeggisser..
De er jo heller ikke vanklige å få tak i..
Cyanide er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-12-2008, 13:05   #7
Reptilfreak

Tony sin avatar

Standard

takk for fine svar. Det var ikke viktig at de kan holdes. men det er en bonus liksom.
det som frogger sier med at tropisk terra er så fint at dyrene blir bonus, det er noe slikt jeg har lyst på.
terra skal bli laget etter jeg har bestemt meg for dyr. så skal all beplantingen skje og gjerne la det gro til en stund før jeg kjøper dyr.
pris på dyr kan jo være det samme. får alltid tak i det.

men hvordan er det å reingjøre et tropisk terra? jeg satser jo på reinskog. kan liksom ikke komme med kost og brett der.
Svar med sitat
Gammel 29-12-2008, 14:36   #8
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Hvordan det er å rengjøre tropisk terra, spørs jo hvordan dyr du har der... Aldri hørt om noen som skifter ut alt substrat og peller ut dritt fra terra hver dag/uke liksom.. =P Det blir uansett dumt, når terra har grodd seg til. Men selvfølgelig, å ta ut dritt man ser er jo ingen problem. Om man ser det i det hele tatt. Dritt fra eventuelle dyr blir gjødning for plantene, nedbrytere i substratet nedbryter en del. Men selvfølgelig vil ikke alt bli borte. Vanndel i terrariet blir mer utfordring når det faller dritt ned i vannet. Men som sagt, dette kommer veeldig ann på hvordan dyr du holder der, mengde planter, og mengde nedbrytere i substratet.

Anbefaler deg sterkt å lese igjennom tråder på reptilweb og spørre, da det står litt om dette, økosystem, osv.
Svar med sitat
Gammel 29-12-2008, 14:44   #9
Reptilfreak

Nero sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
Meldinger: 687
Standard

Ingen som trenger å plukke opp dritten, har du et eget økosystem i terrariet, da mener jeg med nedbrytere, jord, fuktighet, varme. Alt mulig. Da går alt av seg selv. For du ser vel ikke noen små nisser/gnomer som plukker opp måkedriten i nede på kaia?

Få rett økosystem, så går nesten alt av seg selv, iforhold til et ørkenterra...
Svar med sitat
Gammel 29-12-2008, 16:27   #10
Reptilfreak

Tony sin avatar

Standard

hehe, ja. jeg har aldri tenkt på det med å regngjøre et tropisk terra, så lurte på det da. Når deet kommer til vanndelen av terraet har jeg en slags pumpe og filtrerings idé. så det skal gå bra.
får lese litt på reptilweb jeg
takk for hjelpen
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
hvilken øgle er dette? bendick2112 Øgler 11 28-10-2007 17:57
Hjelp med id - hvilken øgle er dette? JanEgil Øgler 6 29-04-2007 09:56
Hva passer best til hva? Sid Fôrdyr 5 18-08-2004 22:59
Kobrainformasjon som passer for en tredjeklassing Fr¯kenen Helse og sykdommer hos reptiler 1 22-03-2004 22:49
Hva passer for meg? Cattamilla Boa og pyton 12 22-02-2004 03:33

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 02:46.