"
<!-- google_ad_section_start -->Iguana iguana - vanlig grønn iguan<!-- google_ad_section_end -->
Iguana iguana - vanlig grønn iguan
Repti_queen
Published by Repti_queen Kvinne
08-09-2008
Standard Iguana iguana - vanlig grønn iguan

Tatt i Aruba i sommer ved dykkerbrygga foto: Repti_queen

Dette faktabladet er basert på egne erfaring og ikke noe jeg har funnet på internett, men en plass må man begynne og det første jeg gjorde var å kjøpe bøker og lese caresheet på caresheet og alt jeg kom over på internett samt bøker.

Anbefaler alle å kjøpe boka Iguanas for dummies. Der står så si ALT fra a til å hvordan man skal få sin iguan til å trives i fangenskap, til foring og hvorfor nettop Iguan er flotte dyr.

Før du vurderer deg å skaffe bør du stille deg selv disse spørsmålene:

Har jeg plass til det? – En iguan kan bli opptil 2meter inkludert hale og trenger store selvbygde bur eller egne rom. Har du plass til det?
Har jeg tid nok? – En iguan krever mye av din oppmerksomhet for å bli håndtam, rengjøring av bur hver dag og mat hver dag. Dette er ikke gjort i en fei. Mange iguaner krever egne dietter og kan være riktig så kresne. De kan også være aggresive og trenger tid på å bli vandt til å ha deg rundt deg. I værstefall kan den se på deg som en intrenger og angripe deg. (Det gjør vondt å bli bitt!)
Har jeg penger til evt. Kostnader som veterinær besøk? – Husk! Din iguan KAN bli syk på lik linje med katter, hunder og ellers andre ”vanligere” kjæledyr. Vanlige problemer på iguaner er benskjørhet (for lite kalsium og vitam D3), nyreproblemer (feilernæring), og iguaner med mye innavl i seg virker til å ha hyppigere problemer med gallen. Veterinærbesøk kan derfor koste en del. Husk, bor du Norge så er det ikke bare å forsikre iguanen sin heller.
Er du villig , og i stand til å gi den oppmerksomhet i 15-20år? – Det er ikke uvanlig at iguaner i fangenskap når slike aldere og de trenger like mye omsorg når dem blir eldre som når de er små.

Svarer du NEI på et eller flere av disse spørsmålene så er nok ikke Iguan reptilen for deg. Men fortvil ikke. Det er mange flotte andre og mer lettstelte reptiler der ute!

Svarer du derimot JA på samtlige spørsmål er vi et skritt videre i å anskaffe en Iguan.

Ta også i betraktning at Iguaner IKKE er nybegynner dyr. Mange kjøper dem når de er nusselige og små fordi dem ser så uskyldige ut og tenker lite på at disse kan veie over 7 kilo og bli opptil 2meter lange. Ikke gå for impulskjøp. LES LES LES!!! Før du skaffer deg en iguan, eller i det hele tatt et dyr. Er du førstegangs reptileiger vil jeg heller anbefale deg en skjeggagam, leopard gekko, melkesnok, kornsnok eller noe som krever mindre enn det en iguan gjør.

Vi kan begynne med det viktigste før vi skaffer oss en reptil:

Terrariet.

Iguaner trenger plass, masse plass. Jo større jo bedre.
Husk først og fremst her er det viktig med høyde da dem er fantastiske klatrere og foretrekker faktisk å ligge å sole seg på en grein litt over bakken.
Et terrarium til en iguan burde være minst 2meter høyt, dobbelt så langt som din iguan og ca 3 fjerdedeler til hele din iguans lengde i bredde. Til en voksen og ferdigutvokst iguan snakker vi litt size.
La oss si at din iguan er 1.70m lang:
Terrariet burde da være 200cm*240cm*130cm (høyde*lengde*bredde)
Som dere forstår trenger disse dyrene ganske stor plass.
Gjør det enkelt fra starten av, lag et stort med en gang. En iguan som spiser bra vokser fort og kan nå en langde på 1.5 m i løpet av 3-4års tid avhengig av hvor mye og hvaslags kost den får.
Når buret er ferdigbygget begynner morroa.

Innredning.
Her kan man bruke fantasien så mye man vil, men et par ting kommer man ikke utenom.
Sterke kraftige grener er og fåretrekke. Furu greiner som er behandlet og fjernet barken på er flott og bruke og ganske så solide saker. OBS! Husk å være sikker på at sævjen er utrent og uttørket!

Så trenger man en Stooor Badeplass som skal være stor nok til at hele din iguan får plass, men jo størr jo bedre. De er fantastiske svømmere og liker å ta seg et bad i ny og ne, Viktig å huske å skifte vann hver eneste dag da en del iguaner har en tendens til å gjøre i fra seg i vannet
*sukk* og det lukter ikke godt...
Her kan man bruke badebalje, eller selvbygde greier.

Når det kommer til planter er det veldig variert. Noen foretrekker plastikk, andre levende planter. Personlig synes jeg at levende planter ser utrolig mye bedre ut og gir også bedre luft i terrariet. Velger du levende planter så er det viktig og huske at det ikke må være giftig! Iguaner er planteetere og tar seg gjerne en napp av blader i ny og ned for å smake. Derimot kan du plante en hibiskus busk. Blomstene på denne busken er namenam for iguaner og ser i tilleg veldig bra ut. Hvis du er usikker kan du spørre i din loka blomsterforhandler evt. Plantasjen om hva som er giftig og hva som ikke er giftig.

Substrat. Her er det mye forskjellige meninger. Bark, torvjord, gressnatter, fliser. Her går det litt i smakssak. Jeg hadde gressmatte og en del torvjord over enkelte plasser slik at det kunne gå ned i den mer kjølige jorda om den ønsket det. I tilleg gjør gressmatta det let tog rengjøre hver gang. OBS! Jorda må være 100% naturlig uten noen som helst tilsetningsstoffer eller gjødsel! Når iganer spiser har dem en tendens til å drasse maten litt med seg og kan da få evt jord i seg mens dem spiser, så naturtorv er og foretrekke. (fås på de fleste planteforhandlere).

Noen ganger synes din iguan at det er greit å komme seg litt bort, slappe av en plass den ikke blir forstyrret og føler seg alene. Derfor kan det være flott om du har en plass som er litt skjermet fra omverdenen. Om du bygger inn en boks eller noe er opp til deg selv, viktigste er at iguanen din må tro at den er alene.

Temperaturer og fuktighet
Iguaner kommer fra Mellom og Sør-Amerika og et tropisk klima. De lever i åpne skogsområder til full skos områder (om det er det jeg kan kalle det). Dette betyr at de krever en fuktighet fra 65%-75% på dagtid, men om natten kan man øke den til 80%-85%.
For og oppnå en slik fuktighet i et så stort terrarium kan det være greit og innstalere vanndyser som man har kobler til timere for og oppnå den fuktigheten som er ideell.

Når det kommer til temperaturer er dette ganske lett og oppnå. Dagstemperaturen bør ligge på en 29 – 35grader , og en solspott der temperaturen bør være opptil 38 grader.
Om natten kan man la temperaturen falle til 24-26 grader men den bør ikke komme under 20!
Temperaturer kan man fikse på forksjellige måter. Bygger man i tre er varmematte og kabler et dårlig alternativ da tre leder varme svært dårlig. Man kan evt. Ha kabler i bunnen eller matte i bunden, men HUSK! Iguanen skal ikke ha mulighet til å komme i fysisk kontakt med matten eller kablene da den kan bli alvorlig brent. Brannskader tar også svær lang tid og behandle og krever mye av deg, for ikke å snakke om iguanen din!
Ellers kan man bruke varmelamper. Styrken på disse må man gå ut i fra størrelsen på terrariet og hvor man vil plassere dem best mulig for at iguanen ikke har mulighet til å brenne seg på dem heller.

Hvor viktig UV-lys er til iguaner er svært omdiskutert, men UV er viktig for opptaket av D-vitamin som igjen er livsviktig for at iguanen skal kunne ta nytte av kalsiumen.
UV lys skal erstatte lyset og strålingen som kommer naturlig fra sola. Jeg mener UV lys er nødvendig man kan evt bruke Repti Glo 2. kombinert med 5, også avhengig av om man skal ha levende planter i terrariet. Uv-rørene burde også skiftes ut ofte, ca hvert halvår til hvert år ettersom strålingen minker med tiden.

Når det kommer til lys så kan man la det stå på 10-14timer til dagen. Ved nattestid burde lyset være helt av og hele buret skal være fullstendigmørkt uten at lys kommer utenifra eller lignende.

Foring og matvaner
Dette er nok det de fleste nybakte iguan eiere gruer seg mest til.
Det krever litt insats av deg, men ikke så mye som mange påstår i grunnen.

Iguaner er utelukkende vegeterianere. Mange velger og gi unge iguaner små insekter for at dem skal få i seg proteiner, men i mange slike tilfeller har desverre iguanene utviklet nyresvikt ved en 3-4års tid i etterkant pga insektene. Det er heller ingenting som sier at kun vegetabilsk føde skader din iguan. Best å være på den sikre siden og jeg står på mitt til det motsatte er bevist om at iguaner kun spiser vegetarmat. Jeg vet at flere oppdrettere har valgt og gi sine minste insekter i ny og ne og dette har gått helt fint, men jeg velger den sikreste siden.

Så kan vi begynne på selve dietten.

Kalsium holdige grønnsaker er livsviktige og bør derfor utgjøre 30-40% av dietten.
Disse grønsakene er rike på kalsium: kålrot, kål, persille, spinat,

Andre grønnsaker kan gjøre utmot 30-40%av kosten: Squash, brokkoli, søtpotet, bønner, erter, nellik, issalat (disse inneholder svært lite næring), auberginer, hibiskus blader og blomster, løvetannblader og blomster, paprika.

Fiber er viktig, men ikke i like stor grad og kan utgjøre ca 20%
Pelletsene man før kjøpt som iguanfor inneholder en del fibre, ellers kan man gi valige kaninpellets.

Frukt skal ikke utgjøre mer enn max 15% : jordbær, fiken, papaya, melon, eple, plomme, kiwi, banan (med skall).

Viktig og huske og gi vitaminer og mineraler i tilleg. Dette fåes kjøpt på de fleste dyrebutikker og nettbutikker som selger reptilutstyr. Det man skal gi er kalsiumcarbonat dette fåes i pulverform og kan strøs over maten.

Når man mater er det greit at maten er i romtemperatur og ikke iskald-rett-fra-kjøleskap-fryser opplegg, viktig at det er grei temperatur da dette er vitkig for fordøyelsen tild din iguan.

Reproduskjon kommer jeg ikke til å gå innpå da jeg ikke har nok kunnskap eller egne erfaringer med dette.

Håper dette caresheetet kom til nytte for noen, tar gjerne i mot konstruktiv kritikk eller om det er noe dere ønsker jeg skal rette på.

Vedlagte bilder

Closed Article

Emner
grønn iguan, iguan, iguana iguana

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/oglefakta/8540-iguana-iguana-vanlig-gronn-iguan.html
Skrevet av For Type Dato
Repti.net / Reptile forum / iguana mat This thread Refback 08-03-2009 13:18

Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
Iguana Iguana -Grønn Iguan Reptilia89 Øglefakta 0 08-09-2008 19:00
Iguan iguana do misspower Andre øgler 1 21-02-2007 20:20
iguana misspower Småprat 6 08-02-2007 18:41
iguana weedy23 Andre øgler 0 27-06-2004 19:29

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:16.