"
<!-- google_ad_section_start -->Leopardgekko - nybegynner guide.<!-- google_ad_section_end -->
Leopardgekko - nybegynner guide.
Tarantellen/Goofy
Published by Tarantellen
19-04-2008
Standard Leopardgekko - nybegynner guide.

En nybegynner-guide.

I dette faktaarket kommer jeg til å skrive litt om hold og stell av Leopardgekko (Eublepharis macularius.)

Burde jeg skaffe meg leopard gecko? Her er det mange ting å ta hensyn til. For det første er dette dyr som krever mye større krav til eier når det gjelder hold av dyret, enn f.eks et hamster eller en undulat. Dette er eksotiske dyr som trenger noe helt annet enn norsk habitat og miljø i hjemmet sitt og de må ha spesielle krav til temperatur, substrat, for, osv… Disse tingene kommer jeg tilbake til senere i faktaarket. I tillegg er disse dyrene ulovlige, og skulle du bli tatt må du riktignok ut med en bot, men disse stakkars dyrene må mest sannsynlig bøte med livet. Så les nøye gjennom dette faktaarket og annen info du finner, og forsikr deg selv om at du kan holde dyrene til en viss grad skjult.
Når det er sagt, så er dette det perfekte nybegynner-reptilet og anbefales på det sterkeste til deg som ønsker deg noe litt annet enn de vanlige kjæledyrene som kanin eller undulat.

Generelt om leoser:
Leopard geckoer er nattaktive dyr og kommer opprinnelig fra Afganistan, Irak, Iran og India. Man finner dem som oftest i tørre og steinete ørkenområder men man kan også finne dem i lyse grassletter. Disse dyrene har blitt funnet i opptil 2000 meters høyde.
Leoser blir til vanlig omtrent 18-20 cm lang, og i underkant 20 år, men de kan bli opptil 25 år, og 25 cm lange.

Terrariestørrelse:
Til leoser er bunnareal viktigere enn høyde. Og en leo bør ha minimum ca 50*30 cm bunnareal, til 2 stykk burde man opp i 80*40. Er mange som holder dem i mindre terrarier, men dette er min anbefaling i og med at dette er veldig aktive øgler, og de vil også bli mye gøyere å se på viss de får litt plass å boltre seg på.

Substrat:
Her kan man bruke utrolig mye forskjellig, her er noen eksempler: Kunstgressmatte, sand, steinheller, osv… Det er mange som mener at sand er en risiko for leosene. I og med at det har forekommet forstoppelse hos dyrene grunnet sand. Men jeg personlig har enda ikke hørt om noen forstoppelser grunnet finkornet sand (hos voksne individer). så visst du skal bruke sand vil jeg på det sterkeste anbefale veldig finkornet sand, men vil selv heller anbefale steinheller som bunnsubstrat. Da får man en fin etterligning av geckoens naturlige habitat, det er lett å rengjøre samtidig som man slipper å tenke på risikoen sand kan medføre. Kunstgressmatte er jo også et greit alternativ, neste jeg syntes er litt negativt med dette er at det ikke hører hjemme i geckoens naturlige habitat. Men det er jo for så vidt pent for øye og lett å rengjøre. Men pass på at matten er så flat som mulig, uten noen ”hemper” som leosen kan skade tærne sine på.

Innredning:
Til disse geckoene er det viktig at man ikke bruker opp all plassen til innredning, de vil sitte pris på litt plass å løpe fritt på.
Som gjemmested får man mange fine huler og lignende i dyrebutikker. Husk på når du skal kjøpe/lage gjemmesteder at disse dyrene trives godt i en litt trang hule. Men husk at geckoen skal ha grei nok plass til å komme inn og ut, uten noen store problemer. MINST et gjemmested per leo. Disse dyrene er bakkelevende, men de liker også godt å klatre litt, så en mangroverot eller lignende vil være ypperlig for leosene å leke seg litt med. Utenom dette kan man innrede med litt steiner og planter med mer. Noe toalett trenger man ikke å tenke på, disse dyrene vil finne seg et passelig sted og bruke dette som toalett. Alle geckoene vil da bruke samme sted til dette formålet, og visst de driter på et sted som absolutt ikke passer deg, kan du prøve å flytte på avføringen. Det er da mulig at dem vil begynne å legge fra seg der du har flyttet avføringen. Man vil også trenge en vannskål og en fuktboks til dyrene.

Fuktboks: En fuktboks er enkelt og greit en fuktig boks, hvor geckoene skifter ham og evt legger egg. Til dette vil du trenge en passelig stor boks, som alle geckoene i terrariet enkelt kan oppholde seg i, og snu seg samtidig. En plastboks fra IKEA funker bra til dette. Inne i fuktboksen skal man ha vermeculite. Dette er et substrat som holder godt på fuktighet, og man får kjøpt dette i alle dyrebutikker. Vermeculite’n må man fukte såpass godt at man så vidt kan presse en dråpe ut av substratet med hånden. Pass på å opprettholde denne fuktigheten. Man må også selvfølgelig ha et passende hull i boksen som dyrene kan gå inn og ut av. Visst man lager dette hullet selv må man passe godt på å pusse kantene litt, slik at det ikke er noen skarpe ulumskheter som leosen kan skade seg på. Minst halve fuktboksen bør stå på den varme siden av terrariet.

Fuktighet og temperatur:
Leosene sitt naturlige habitat er veldig tørrt, men dem vil gjerne trenge litt ekstra fuktighet når dem skal legge egg, hamskifte osv. Så lenge du har en fuktboks til dette, samt en vannskål er det egentlig ikke nødvendig å spraye i terrariet.
Temperaturen bør ligge på rundt 30-32 grader på en varm side som bør dekke mellom 1/3 og halve terrariet. For å fikse denne temperaturen trenger du en varmematte som du får kjøpt i dyrebutikken. Denne skal UNDER terrariet og ikke inne i terrariet hos dyret da dette kan medføre brannskader. Også viktig at matten kommer under substratet slik at geckoene kan få varmen fra bakken.
Resten av terrariet kan ligge på rundt 24-27 grader.

Flere leoser i et terrarium:
Mange lurer på om det er mulig å ha en jente og en gutt sammen. Dette er selvfølgelig mulig, men jeg personlig vil anbefale å ha minst 2 jenter pr hann av den enkle grunn at gutten kan være litt bøllete ovenfor jenten og det vil da være greit for jentene å ”dele” litt på bøllingen slik at du unngår utmattelse hos noen av geckoene dine. Man kan ellers ha flere jenter sammen uten store problemer. Men husk at disse geckoene egentlig ikke har noe behov for romkamerater og trives like godt alene.
Visst du skal ha flere i kollektiv er plass og rikelig med gjemmesteder utrolig viktig! Alle geckoene bør være på omtrent samme størrelse også, så unngår du at minstemann blir herset med.

For:
Leoser spiser det meste av insekter/kjøtt som den får i munnen. Men som basisfor vil jeg anbefale:
Kakkerlakker, sirisser og gresshopper. Disse tre kan du gjerne variere litt med. Man kan også gi en del annet som litt snacks av og til: Pinkies, zophobas, melorm, rosenbiller, osv…

Men pass på at dette ikke på noen måte overskygger basisforet, som inneholder det av næring en leo trenger.
Mat gjerne geckoen din annenhver/hver tredje dag. for den da helt til den er mett. Eneste grunnen til å ikke gjøre dette må vel være at geckoen din er merkbart overvektig. Da kan du gjerne kutte litt ned til vekten stabilliserer seg. Leopard geckoer trenger kalk/vitamintilskudd til maten. Dette skal drysses godt over maten før du forer, til hvert måltid. Et slikt tilskudd får du kjøpt hos de fleste dyrebutikker. Det står 2:0 med store bokstaver på boksen, og dette tilskuddet inneholder alt av vitaminer, næringsstoffer og kalk som geckoen din trenger.

Disse geckoene anbefales på det sterkeste! De er aktive, nydelig å se på, lett å håndtere og overhode ikke agressiv.

Konstruktiv kritikk: Ja, takk!
Jeg tog min nystemte Cithar i Hænde. Sorgen forgik mig pa Ulrikens Top.Tænkte paa Bauner, om de skulde Brænde. og byde Mandskab mot Fienden op. følede Freden, blev glad i min Aand. og greb til min Cithar med legende Haand
Article Tools

Closed Article

Emner
gecko, guide, leopard, nybegynner

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/oglefakta/7012-leopard-gecko-nybegynner-guide.html
Skrevet av For Type Dato
Repti.net / Reptile forum / Varme Til En Leos. This thread Refback 05-12-2010 15:30
Terrarie på naturleksikon.no This thread Refback 06-08-2009 07:53

Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
Guide til en Nybegynner. Eggy Taranteller 107 15-08-2011 02:03
Kommentarer til "Leopard Gecko - nybegynner guide" Thor Håkonsen Kommentarer til faktaarkene 12 02-05-2008 04:40
Leopard gecko Snowballs Øglefakta 0 13-09-2007 22:48
Leopard Gecko. LeoGeck Leopardgekkoer og andre Eublepharis 1 13-02-2006 09:38

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 02:39.