"
<!-- google_ad_section_start -->Eurydactylodes agricolae<!-- google_ad_section_end -->
Eurydactylodes agricolae
Skilpaddegutten
Published by skilpaddgutten Mann
22-05-2013
Standard Eurydactylodes agricolae

Norsk navn: Bauers kameleongekko
Latinsk navn: Eurydactylodes agricolae

Land:
Disse gekkoene kan man finne på øyene i Ny Kaledonia.
De tilbringer mesteparten av tiden sin på trær med mye lianer, rundt 3-6 meter over bakken.

Størrelse:
De er relativt små av størrelse, hvorav hunner er vanligvis litt større enn hanner.
Hunner blir sjeldent større enn 15cm og veier rundt 13gram, mens hanner veier som regel 5-6gram.

Terrarie:
De har veldig like krav som kranset gekkoer, kun at disse er mye mer glad i grener og lianer.
Jeg bruker et exo-terra 30x30x45 til min hann og det er en bra størrelse for å holde dem individuelt. Vil du holde et par ville jeg ha gått for 45x45x60. Det går også ann å bruke critter ceepers, men et glassterrarie ser mye penere ut.

Dekorasjon:
Jeg gir min grener som den gripe rundt om, det er bedre enn få grener som er veldig store. Personelig bruker jeg levende planter fremfor plast planter, ettersom de holder mye bedre på fuktigheten, samtidig som de ser penere ut (F.eks Ficus Benjamina).

Substrat:
Som substrat bruker jeg toalettpapir for det gjør mye enklere å holde ting rent. Bæsjen dems er ganske små så det vil bli vanskelig å få øye på dem hvis du bruker jord som bunnmateriale. En annen ting som blir vanskelig å finne er eventuelle egg ettersom de er på størrelse på Tic-tacs.

Vann:
Jeg sprayer hele terra én gang om dagen og det ser ut til å funke fint. Har aldri observert at min drikker fra en vannskål så tror ikke det er nødvendig.

Mat:
Man kan følge den samme dietten som man bruker til Kranset gekkoer og du kan velge å kun fore på CGD (crested gecko diet). Jeg har en brusflaske kork med CGD oppi som er tiljengelig til alle tider. Den bør byttes ut annenhver dag for å unngå mugg. Jeg forer mine med 4 nyfødte dubia kakerlakker hver dag som blir som blir tilsatt kalsium med vitamin D3. Jeg tilsetter kun kalsium på 1stk hver dag ettersom jeg har UVB lysning.

Temperatur:
De trives i temperaturer fra 22-29 grader.
Noen har temperaturer bort imot 33grader, dette har jeg aldri prøvd så det tør jeg ikke å si noe om.

Lys:
De er i hovedsak nattaktive, men de er også ganske aktive i løpet av dagen. Derfor velger jeg å gi min UVA/UVB lys om dagen.
Det er ikke nødvendig, men de pleier å få klarere farger hvis du tilbyr dette.

Kjønnsforskjeller:
De er veldig enkle å kjønnsbestemme, hannen har store "bulges" også kalt porer der hvor halen begynner. Hunner utvikler ikke så store synlige porer. Man kjønnsbestemmer de på samme måte som Kranset gekko.

Avl:
Har ingen erfaring rundt dette teamet og tør derfor ikke å påstå noe som helst. Kan sitere en kilde jeg fant med noen som har hatt suksessfull avl:
"I initiate breeding the same way I do the Bavayia and Rhacodactylus. I first give them a slight cool down, see temperatures. After the cool down I place them together (I house mine in pairs) and bring them back up to normal temperatures. This species seems to mate very readily, but they can sometimes be weird about laying eggs. I have had females lay well one year then the next year they will lay randomly. Or they will lay two clutches about a month apart from each other then they will go 3-4 months and not lay anything. I provide mine a lay box, that measures 6x4x3 (LxWxD). I fill the lay box with a 50:50 mix of coco fiber and peat moss so it is about 2-2.5 inches deep".

Inkubasjon:
"I incubate mine in damp perlite at 72-78 degrees. Mine usually hatch around 70-85 days between these temperatures".

Ungdyr:
En bra størrelse for ungdyr er 20x20x30, men de vokser fort så det lønner seg å gå rett på 30x30x45 ettersom det er det de trenger som voksne.

Forsvar:
De kan slipper halen som siste utvei, men de har en tendens til å bruke halen som en slags "femte arm". De bruker den til å gripe fast grener med. Derfor slipper de svært sjeldent halen. De kan også sprute ut en væske fra halen som lukter vondt.

Konklusjon:
Disse gekkoene er veldig unike og ganske morsomme å se på! De er definitivt en av mine favoritt arter. Hvis du er en fan av Rhacodactylus slekten så bør du tenke på anskaffes deg en slik en også.

Kilder:
Personelig erfaring
D.D. Reptiles
Article Tools

Vedlagte miniatyrbilder
Eurydactylodes agricolae-eurydactylodes-agricolae-q_2-1-.jpg.JPG   Eurydactylodes agricolae-edgar_pop.jpg  
Closed Article

Emner
bauers kameleongekko, eurydactylodes agricolae

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:13.