"
<!-- google_ad_section_start -->Correlophus Ciliatus - Crested Gekko<!-- google_ad_section_end -->
Correlophus Ciliatus - Crested Gekko
Drageprinsesse
Published by Drageprinsesse Kvinne
26-08-2012
Standard Correlophus Ciliatus - Crested Gekko

Correlophus Ciliatus – Crested Gekko

Klassifikasjon:
Rike: Animalia
Rekke: Chordata
Klasse: Reptilia
Orden: Squamata
Familie: Geckkonida
Slekt: Correlophus
Art: Ciliatus

Crested Gekko / kranset gecko har lenge vært kjent under navnet Rhacodactylus Cilatus, men etter nyere forskning viser det seg nå at de ikke er en Rhacodactylus likevel, og de har nå gått tilbake til navnet Correlophus Ciliatus. Gjennom dette faktabladet kommer jeg til å omtale dem som Crested gekko.
Crested gekko stammer opprinnelig fra Nye Caledonia, nærmere bestemt Pine Island. De ble først oppdaget i 1866 av en franskmann med navn Guichenot, og han kalte den ”Guichenot’s Giant Gecko”. Senere omtalt som Crested Gekko. Men kjært barn har mange navn, så de blir også kalt eyelash gecho. Dette navnet har de fått pga de to radene ”pigger” som går fra øynene og bak langs kroppen.
Fra 1967 trodde man at Crested Gekko var utdødd, men i 1994 ble den igjen oppdaget av Robert Seipp. En annen ekspedisjon ledet av Phillipe De Vosjoli, og i 1994 lokaliserte også Crested Gekko på Pine Island, og fant at de var spredt utover store deler av øyen.
Crested gekko er tre levende, og lever mesteparten av tiden sin i trær og lave busker, i lavlands regnskogen i Nye Caledonia. Skogbunnen er dekket av lag med blader, små busker og en stor variasjon av små planter og trær. I naturen lever Crested gekko i tretoppene fra 3 til 15 meters høyde. De er nattaktive, så de sover i løpet av dagen og leter etter mat om natten. Man tror de gjemmer seg i løpet av dagen, i løvet på bakken og annen vegetasjon på bakken, eller at de krøller seg sammen på små kvister, godt kamuflert for andre rovdyr. Maten deres består av frukt, frø og innsekter.
I motsetning til mange andre gekkoer, vil ikke halen til en Crested gekko vokse ut igjen dersom den har mistet den. Og i vill tilstand er de aller fleste voksne Crested Gekkoer uten hale!
Voksne Crested kommer i mange farger og mønster, i tillegg er de polymorfisk, altså at de kan variere fargene sine, som oftest pga bestemte fysiologiske grunner. De fleste har svakere farger gjennom dagen, og blir skarpere i både farge og mønster når natten kommer.
De har et triangulært hode, med store flotte øyner uten øyelokk. Øynene er beskyttet av en membran som gekkoen slikker for å holde øynene fri for smuss.
Gekkoen har som voksen en lengde på ca 21 til 26 cm med halen.
Crested gekko kommer som sagt i mange farger og mønster/morpher, jeg vil nevne noen av dem, og gjør det på engelsk da det er lettere å finne bilder av de forskjellige fargene/morphene om man googler dem på engelsk.

Red Group:
- Salmon av og til kalt peach / red
- Orange
- Red
- Rust
Yellow Group:
- Yellow
- Cream
Brown Group:
- Buckskin
- Olive
- Chocolate

Mønster:
- Fire / flame
- White fringed
- Dalmatian
- Tiger / Brindle
- Harlequin
- Bicolor
- Patternless
- Pinstripe
- Chevron-back
Hentet fra boken Crested Geckos in captivity - av Robbie Harper ISBN 978-0-9767334-7-1
Her er noen forskjellige farger og morpher:
Correlophus ciliatus Morph guide | Facebook

Crested Gekko i fangenskap
Crested Gekko har fort blitt en svært populær art å holde i fangenskap. Mye pga at de er forholdsvis enkle å holde. Men å skape et riktig miljø er likevel svært viktig. Terrariet bør være høyere enn det er langt, nettopp pga at de er tre levende. Det bør også etterstrebes så nært som mulig få det til å ligne på Crested sitt naturlige habitat. Temperatur, fuktighet, lys og vegetasjonen bør være likes mulig som lavlands regnskogen i Nye Caledonia.

Terrariet til ca 2-3 juveniler kan ha en størrelse på 30x30x45 cm, der kan de være til de er rundt 6 mnd. Etter dette bør de få større plass, i tillegg bør man skille kjønnene - hunn gekko for seg, og hanner bør ikke bo sammen etter fylte 6 mnd. Man kan plassere en hann sammen med flere hunner etter dyrene har passert ca 35 gram.
Fra gekkoene er fylt 6 mnd kan man fint holde en gruppe på f.eks 3 stk i et terrarium på 60x45x90cm, men selvfølgelig, jo større jo bedre. Bare husk at det er viktig at terrariet er høyt. Jeg kommer til å holde mine i 90x45x90 og 90x45x60.

Innredningen i terrariet er også viktig. Siden dette er tre levende gekkoer bør man ha flere grener, lianer og planter som gekkoene kan klatre i. De er dyktige klatrere og kan klatre på nesten hvilken som helst overflate. Det er viktigere å ha gode klatremuligheter enn å ha mye gulvplass, da de nesten ikke befinner seg nede på bunnen i terrariet i det hele tatt. Så gi dem mulighet til å klarte og å hoppe fra gren til gren. Dette er svært aktive dyr, så jo mer plass jo bedre har de det.
Eksempel på planter man kan bruke til Crested er: Ficus Pumila, Ficus Banjamina, Gullranke og forskjellige epifytter som Bromeliad og tillandsia.
Her er et bilde av et oppsett:

Bildet lånt fra denne tråden

Temperaturen bør ligge mellom 21-25 grader på dag tid, og kan faktisk gå helt ned i 20-22 grader på natten.
Selv om Crested er nattaktiv, så liker de likevel å ”sole seg” under lyset i terrariet. Man kan derfor med fordel ha lys til dem, selv om de er nattaktive. De er ikke avhengig av UV lys for å kunne ta opp vitamin D og kalsium, men det skader dem heller ikke om de har det. Og selv om de sover i løpet av dagen, så er hender det at de legger kroppen sånn til at lyset når dem. Lystimer pr døgn på 12-14 timer er bra mesteparten av året, men man kan gjerne kjøre 10 timer lys i en kortere kjøligere periode. Ref:Crested Gecko Care Sheet
Man kan med fordel bruke et tidsur som styrer lyset, da får dyrene en fast døgnrytme hele tiden.

Plassering av terrariet er også viktig å tenke på, også når det kommer til temperatur. Terrariet må aldri utsettes for direkte sollys over tid, da blir det uutholdelig varmt der inne, og kan føre til overoppheting og død. Plasser terrariet et sted der du ser det hver dag sånn at du kan følge med på dyrene dine, at de er friske og har det bra og at det tekniske fungerer som det skal. De kan likevel godt stå et sted hvor det ikke er action hele tiden, da kan du risikere at dyrene blir sky og redde. Et sted med en fin balanse mellom aktivitet og ro med andre ord.

Fuktigheten i et Crested terrarium er forholdsvis høy og bør ligge på mellom 70-85 %. Man kan med fordel spraye terrariet minst to ganger, rett etter at lyset er kommet på og rett etter det er slukket om kvelden. Da får gekkoen noe å drikke utover natten.

Vedlikehold er viktig også hos Crested gekkoene, synlig avføring, døde insekter og andre matrester bør fjernes så snart som mulig. Man kan med fordel ha nedbrytere i bunnlaget på terrariet, spretthaler, skrukketroll/tussalus eller noe så enkelt som meitemark.
Som bunnsubstrat kan man bruke egne terrarie jord pakke som man kjøper på dyrebutikker, eller man kan bruke tiurtov som man får kjøpt på f.eks Plantasjen. Dessverre er det ikke alle plasser de selger tiurtorv, men da kan man bruke vanlig torv. Selv har jeg brukt plantation soil fra Exo terra. Denne kommer i helt tørre og harde pakker som man selv løser opp med vann.
Maten til Crested gekko består som nevnt tidligere av frukt og insekter. Man kan bruke baby fruktpuré, most frukt og lignende, men det finnes en egen Crested gekko Diet som kan kjøpes på nett, f.eks her Denne inneholder alt en Crested trenger, og gekkoene kan fôres kun på dette, men de er også glad i sirisser, så gi dem gjerne det også et par ganger i uken. Før sirissene tilbys gekkoen kan de med fordel ristes forsiktig i calsium med vitamin D3 pulver. For at sirissene skal være næringsrik som fôr er det viktig å fôre dem også med god mat. Gullerot skrell finner du hjemme, mens egen siriss mat og eget gutloading pulver kan kjøpes i de fleste dyrebutikker. Jo mer næringsrik mat de spiser, jo mer næringsrik blir de.
Edit: Nå som jeg har Crested selv, ønsker jeg å utdype litt på matingen
Jeg har valgt å følge samme fôringsrutine som jbscresties gjør. Dvs at jeg setter inn ny CGD mandager, lar den stå tirsdag, setter inn ny onsdager, lar den stå torsdag, setter inn ny fredager og lar den stå lørdager, osv osv. Sirisser som jeg har kalket har jeg til nå, siden de er så små, tilbudt dem med en fôringspinsett. Da er jeg sikker på at alle får. Den første uken jeg hadde dem delte jeg sirissene i to, både fordi sirissene var litt store og for å gjøre dem mer fristende. Personlig har jeg ikke gitt dem frukt ennå av den enkle grunn at jeg har CGD. Men frukt som er fint å bruke er søte og bløte frukt, og man kan med fordel mose dem. Egnede frukt er f.eks mango, papaya og blåbær, men man bør unngå sitrusfrukter som appelsin, sitron og annanas.
Dersom man ikke har CGD, som er et fullverdig fôr til crested, (dvs man kan velge å kun fôre med dette) er det selvfølgelig viktig at man er flink å variere kosten, gutloader sirissene, og rister dem i kalsium og vitaminer. Selv bruker jeg CGD, men jeg siden jeg også fôrer med sirisser bruker jeg Zoo Med Repti Calsium med D3-uten fosfôr. Og Nekton Rep Vitaminer.

Handtering av Crested gekko er ikke noe problem, huden deres tåler det fint og tar ikke skade av det. Hvorvidt det er nødvendig å håndtere dem er jo en annen sak. Reptiler er ikke kjæledyr på samme måte som hunder og katter. Men det kan være fint å gjøre dem vant med deg, sånn at de ikke er så sky at du aldri får sett dem. En annen fordel med å ha et dyr som kan håndteres er at det vil gjøre et veterinær besøk mye enklere dersom dyret er vant med det, kontra et dyr som ikke er vant med det.

Håper dette har vært til litt hjelp, og om du ønsker mer å lese på ang Crested Gekko kan du se her:
CrestedGecko.com - Crested & Gargoyle
Crested Gecko Care Sheet
JB's Crested Gecko Info

Følgende 3 medlemmer liker Drageprinsesse sitt innlegg:
Comment

Emner
correlophus ciliatus, crested gecko, rhacodactylus cilatus

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
Crested Gekko setups? mfm Gekkoer 36 19-06-2011 15:19
et spørsmål om Crested gekko :D david gabrielsen Gekkoer 41 05-11-2010 10:38
Crested gekko og varme sommere. CamStatic Gekkoer 13 04-07-2010 15:36
Crested Gecko (Rhacodactylus ciliatus) bebis leo77 Mine Herptiler 21 08-09-2009 00:26
Crested gekko CamStatic Mine Herptiler 5 02-06-2009 15:32

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 21:10.