"
<!-- google_ad_section_start -->Uroplatus Sikorae<!-- google_ad_section_end -->
Uroplatus Sikorae
Viridovipera
Published by Viridovipera Mann
24-02-2012
Standard Uroplatus Sikorae

Uroplatus Sikorae er en gecko i slekten som på norsk kalles bladhalegeckoer. Dette er gekkoer som kan ligne alt fra blad til mose.
Uroplatus sikorae sikorae (Boettger 1913)

Emytologi: Har navnet sitt fra den tyske botanikeren Richard Sikora.

Utbredning: Hovedutbredningsområdet er ved østkysten av Madagaskar, de blir funnet i den tropiske regnskogen mellom Andasibe og Moramanga. Men også ved Montagne d'Ambre (helt nord på øya), og i diverse skogområder helt ned til sør-tuppen av øya.

Klima: Tropisk regnskog (fuktig). I hovedutbredningsområdet er det store tempraturforskjeller fra sommer til vinter. Mellom oktober og januar ligger temperaturene opp mot 30 grader, mens de mellom mai og september kun ligger på 20-25 og kan synke under 5 grader på natten.

Biotop: Gekkoene lever for det meste på trestammer og lianer som er bevokst med mose og lav. De oppholder seg som regel mellom en og to meter over bakken.

Navn:		uro_detalj.jpg
Visninger:	110
Størrelse:	88.4 KB
foro: Viridovipera

Utseende: U.s.sikorae hører til de mellomstore gekkoene i Uroplatus slekten. Dyrene er som regel mellom 15 og 22 cm store. Det skal finnes lokal variasjoner, men jeg har ikke noe oversikt over disse. Kroppen er veldig flat, med et relativt stort hode og en flat og bred hale. Gekkoene har en hudsøm langs hele kroppen som de kan klappe ut når de skal sove, for å unngå å kaste skygger. Dette gjør at de er praktisk talt umulige å finne for noen som ikke vet hva de ser etter. Fargene er utrolig variable, det finnes mosegrønne, hvite (som lav), rødlige dyr, alle mulige forskjellige brun-nyanser og utallige forskjellige mønstre og kombinasjoner av fargene. Hannen min f.eks er ganske enhetlig brun, med endel nyanser som gjør at han ser skikkelig ut som et stykke bark. Hunnen derimot har hvite og grønne områder, og er mye lysere. Det er ikke uvanlig at dyrene har områder som er helt hvite. Oppdretteren mine dyr stammer fra klekket ut en helt hvit gekko med tre langsgående "racingstriper" i fjor.

Kjønnsforskjeller: Det er faktisk ganske lett å se forskjell på kjønnene, med litt trening klarer man det også med relativt unge dyr. Hannene skiller seg godt ut fra hunnen pga hemipenisbulkene.

Terrarie: Terrariet burde være minst 50x50x100 til et par, jeg bruker 80x50x100, og hannen min som er alene der nå bruker hele plassen uten at han er utvokst engang. Håper å kanskje få bygd et enda større terrarium ved en senere anledning. Bakveggen kan med fordel kles med flatpresset naturkork. Til jakting, klatring og soving setter man inn en god del grener som er så tykk som en arm (5-10cm radius). En god del av grenene skal monteres loddrett. Det virker som de foretrekker glattere loddrette overflater til å sove på. Bjørk og kirsebær er mest populære her. Som substrat bruker jeg vanlig naturtorv fra et hagesenter, men man kan også bruke kokostorv eller blandinger med sand. Som beplanting bruker jeg Sansevaria sp, Gullranke, div klatrefikus og tillandsiaer.
Belysningen kan bestå av alt fra sparepærer til diverse lysrør, det viktige er at det ikke øker temperaturen i terrariet for mye. UV er ikke noe krav, men jeg har valgt å kombinere FloraGlo rør med ReptiGlo 5.0, bare for sikkerhets skyld. Lyset står på 12 timer, og styres av en timer.

Navn:		uroterra.jpg
Visninger:	109
Størrelse:	47.3 KB

Terrariet burde ha ganske godt med lufting, og sprayes godt en til to ganger om dagen, så man får en liten periode daglig med høyere fuktighet. Temperaturene burde ligge rundt 22 grader på dagen og 17 grader på natten. For å få gekkoene til å parre er det som regel nødvendig å simulere de årlige tempraturvariasjonene. Noe man lettest oppnår ved å åpne et vindu om natten.

Oppførsel/Aktivitet: Gekkoene sover på dagen, med snuten nedover på en loddrett overflate. På natten (etter lyset går av) jakter de aktivt etter mat. Jeg har sett de jakte aktivt etter mat, men som regel klatrer de til et høyt punkt, og ser nedover etter mat. Når de har funnet et fordyr som beveger seg lenge nok til å holde interessen vedlike, så piler de nedover til de er relativt nærme. Når de er innen rekkevidde så krummer de ryggen og veiver med halen, før de hopper på fordyret. Ser skikkelig kamikaze ut. Noe som også er en god grunn for at man skal ha et relativt mykt substrat, og ikke bare tørkepapir som praktiseres av enkelte. Jeg synes det er best å observere de med et svakt lys, siden de stivner og prøver å kamuflere seg om du lyser rett på de med for skarpt lys.

Næring/Mat: Gekkoene er helt utrolig glade i mat, de spiser så og si alt de klarer å stappe i seg, om det beveger seg nok til å holde interessen deres. Personlig bruker jeg bare sirisser for øyeblikket, man skal prøve mer med B. dubia og andre kakerlakker når de blir større. I litteraturen jeg har (se kilder) angis kakerlakker, sirisser, gresshopper (små), fluer, edderkopper, voksmøllarver og pinky-mus som gode matkilder. Alle fordyrene ristes godt i et vitamin og kalsium pulver før de gies til gekkoene, selv bruker jeg Korvimin ZVT og Hereptal. Et annet fordyr som skal være utrolig populært hos hunner er snegler, som f.eks unge kjempesnegler (Achatina). Oppdretteren av mine dyr kunne fortelle at enkelte hunner tilogmed ville våkne midt på dagen for å spise de. Sneglene skal også være en av de beste kalsium kildene, som er viktig for at hunnene skal forbli sunne under og etter eggproduksjon.

Navn:		uro_detalj.jpg
Visninger:	110
Størrelse:	88.4 KB

Avl: Personlig har jeg ingen erfaringer med avl ennå, siden jeg holder gekkoene mine adskilt frem til hunnen har oppnådd en optimal vekt og størrelse. I naturen vil parringen starte når det blir varmere og fuktigere, mellom oktober og januar. Parringen foregår uten nakkebitt (som ved mange andre gekkoarter). Hannen plasserer halen sin under kloakken til hunnen, samtidig som han ofte plaserer en fot på skulderen hennes. I løpet av en sesong kan hunnen legge flere par med egg. Hun legger som regel to kulerunde egg (ca 16mm diameter), med ca fire uker mellomrom. Størrelsen på eggene kan variere litt avhengig av alderen på hunnen, yngere dyr kan legge mindre egg. Eggene legges som regel rett på bakken, men dekkes løst av et lag substrat og/eller blader. Eggene klekker som regel etter 84-86 dager ved 25 grader og rundt 100% luftfuktighet. Ungene har en kroppslengde på ca 40-45mm, og en hale på ca 15-20mm, når de klekker. De kan holdes i to og to i små terrarier (f.eks 25x25x30), ved 20 grader om dagen, 17 grader om natten i starten. Terrariet burde dusjes to ganger om dagen den første tiden. Ellers er innredningen som hos de adulte dyrene (proposjonalt tynnere grener). Ungdyrene spiser for første gang etter 4-5dager. I starten burde man mate de en gang om dagen, etter en stund kan man gå over til annen hver dag. Fordyrene ristes, som hos de voksne, i kalsium og vitaminpulver.
Under disse forholdene tar det ca seks måneder til de oppnår en lengde på ca 15cm og tolv måneder til de blir kjønnsmodne.

Kommentar: Uroplatus generelt er beryktet for å være særdeles følsomme. Men sikorae virker å være ganske hardføre, spesielt om man klarer å få tak på fangenskapsfødde dyr, noe som heldigvis virker å bli vanligere og vanligere i Europa. Avl skal også være forholdsvis lett å få til, om man bare holder de litt kaldere (spesielt på natten) og tørrere om vinteren, for å så øke tempraturen og fuktigheten på våren. Hvorvidt de tåler håndtering er jeg ikke helt sikker på. Jeg har bare hatt den ene ute av terrariet siden jeg fikk de, og hun liker ikke å bli tatt på for å si det mildt. Hannen derimot virker mer avslappet rundt meg, spiser fra pinsetten om jeg tilbyr mat slik f.eks, hunnen reagerer med å sperre munnen vidt opp og glefse etter meg. Det går sikkert bra til en viss grad, men jeg ville unngått det så mye som mulig.

Tekst og foto: Viridovipera

Kilder:
-"Plattschwanzgeckos - die Gattung Uropatus", Sascha Svatek og Susanna van Duin, Brähmer Verlag (finnes også på engelsk)
-"Plattschwanzgeckos - die Gattung Uroplatus", Patrick Schönecker, NTV-Verlag (Art für Art serien), finnes bare på tysk.
-samtaler med oppdretteren av mine dyr, S. Gehring.

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Article Tools

Vedlagte bilder

Følgende 2 medlemmer liker Viridovipera sitt innlegg:
Comment

Emner
sikorae, uroplatus, uroplatus sikorae

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
Nytt Uroplatus terrarium Viridovipera Vivarier 13 08-08-2010 23:49
Uroplatus sikorae - et par bilder. Viridovipera Gekkoer 8 27-03-2009 14:00

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 19:40.