"
<!-- google_ad_section_start -->Pogona vitticeps - Skjegg Agam<!-- google_ad_section_end -->
Pogona vitticeps - Skjegg Agam
mats123
Published by mats123
25-11-2006
Standard Pogona vitticeps - Skjegg Agam

Vært å vite om skjeggagamer Pogona vitticeps

Klassifikasjonen og rekkevidden skjeggagamer tilhører ,er en gammel verdensfamilie av øgler, Agamidae. Sammen er de medlemmer av slekten Pogona, en gruppe av jordiske og semi-arboreale øgler som er funnet gjennom i de meste deler av Australia og ny Guinea. Det er sju arter av skjeggagam: innland eller sentral (Pogona vitticeps), felles (Pogona barbata), (Pogona microlepidota) er ingen felles navn på, vest (Pogona minima), dverg skjeggs(Pogona henrylawsoni ), nordvest (Pogona mitchelli) og Nullarbor (Pogona nullarbor). De strekker seg gjennom nesten hele Australia unntatt den ekstremme nord.

Om du liker dette dyret og finner det som spesielt fasinerene bør du velge det visst du vil ha en lett nybegynner øgle! Habitat: innlandsk skjeggiser bebor områder fra åpne skogsområder til hule stubber og forlatte regioner som plassert i Australias indre. De bruker en god andel av tid på busker, logger, klipper og strukturer som gjerdeposter, søke deres territorier for mat og andre skjeggagamer. De ligger i sola i løpet av morgenen og ettermiddager. Lengde og Vekt Innlandsk skjeggagam er i gjennomsnittet av 18-22 tommer (46-56 cm) fra snuten til
velte av halen. Gjennomsnittlig vekt er ca.283-510 gr. Hannen er vanligvis større enn damene. Skjønt liten i totalstørrelse selvom kvinner er mere tettbygd enn hanner.

vanlig livslengde:10 år men flere har klart å oppnå vesentlig lengre livslengde på dem i fangenskap takket være godt stell.

Reproduksjon
Innlandsk skjeggagam begynner å nikke med hode når han er klar for parring. Om kvinnen er mottakelig til hannens nikking, begynner hun også å nikke, men på en langsomere måte. I løpet av parringen er en hannens skjegg mørkere nesten svart, mens en kvinnes skjegg mørkner til et mindre omfang. Kvinner legger vanligvis 15-25 egg i grunne reir gravd inn i sand og jord. Bebiene veier ca.2 gr ved fødsel og er ca.4 tommer (10 cm) i lengde. Ungene vokser vanligvis hurtig og oppnår voksen størrelse innenfor et år.

Innlandsk skjeggis lever i harde miljøer og er godt tilpasset til å ete uansett hva mat som er tilgjengelig. I løpet av magre sesonger overlever de på naturen og fettreserver som er lagret i deres store mager. Om krevd, graver de inn i grunnen og forblir slumrende for lange perioder av tid til ugunstige forhold, slik som uvanlig varmt eller kaldt vær, forbedrer.

Svart Innlandsk skjeggagam har brede, trekantete (pil-formet) hoder, varierende størrelseskroppmålestokker og temmelig korte haler. Hanner har et meget bredere hode enn kvinnene. Skjegget i dets navn kommer fra en flakket-ut hals som ser ut som et skjegg. Fargene varierer blant de forskjellige løpene av den innlandske skjeggagamen, fra uniformsbrunhet til sjokoladebrun. Hannens skjegg er tilbøyelig til være mørkere enn kvinnenes. De har forskjellige mønstre ned deres rygger.

Skjeggagamer Som Vinker!
Juvenile innlandsk skjeggagamer uttrykker subservience mot større, mere aggressive innlandske skjeggiser ved å stå på tre bein og å vinke av deres annet lem i langsome kretser, fører det ned og gjøre det samme med det andre beinet. Hanner avbryter vanligvis arm-å vinking da de når modenhet, men kvinner fortsetter å vinke mot aggressivee hanner i løpet av den oppdrettende sesongen og mens parringssessongen.

Når truet ved enda en innlandsk skjeggagam eller et mulig rovdyr, utfordrer en innlandsk skjeggagam intruder ved hode-bobbing, som flate ut ut dets kropp, flakke ut dets hals og å vising av den fargerike lining av dets måpende munn. I løpet av en kamp, kretser to innlandsk skjeggagamer hverandre, munner åpner, visle og prøve bite den andres hale.

Min mening om dyret:
Jeg syns skjeggagamen er den perfekte nybegynner øgle, men også en øgle som er gøy og lærerik å holde, f.eks min ene skjeggagam står opp tidlig, spiser litt, soler seg, tar en rutine rundt i buret og slikker på stubber og slikt for å markere hva som er dens og så går den å legger seg rundt 5-6tiden
Skjeggagamene bruker ikke lang tid på å bli tillitsfulle og tamme...mine er tamme som lam og går ann å kose med uten noen problemer....har mine i et terrarium på 140*50*50(lengde*bredde*høyde) med en trapp i terrarie som går opp til et hjemme bygget terrarium på 70*50*40(l*b*h)...den andre skjeggisen min bor i et terrarium på 110*50*50(l*b*h)...men det skal bygges ut til 180*50*50(l*b*h)...

Skrive feilen kommer av at jeg prøvde å oversette det fra engelsk..men der det står:-min mening om dyret...er det jeg har skrevet selv..

Mvh Mats

Original article

Closed Article

Emner
agam, pogona, skjegg, vitticeps

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/oglefakta/1934-pogona-vitticeps-skjegg-agam.html
Skrevet av For Type Dato
Tør jeg glede meg? - Reptiler - Politikk - Norsk - VG Nett Debatt This thread Refback 13-01-2011 02:31

Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
Pogona Vitticeps marcel Øglefakta 0 04-05-2008 22:51
UV lys - skjegg agam myraas Utstyr 6 04-03-2006 18:59
Hjelp. med min pogona vitticeps Reptimex Agamer 1 02-08-2005 18:25
skjegg agam myraas Fôrdyr 1 23-05-2005 13:22
mat til skjegg agam? myraas Agamer 6 14-05-2005 12:39

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 19:45.