"

Reptilfreaks.no > Reptil og leddyrfakta > Fakta-ark > Reptilfakta > Øglefakta Sørgegekko caresheet (Lepidodactylus lugubris)

Comment

LinkBack Article Tools Visningsmoduser
<!-- google_ad_section_start -->Sørgegekko caresheet (Lepidodactylus lugubris)<!-- google_ad_section_end -->
Sørgegekko caresheet (Lepidodactylus lugubris)
Published by reptilesboy Mann
22-07-2011
Post Sørgegekko caresheet (Lepidodactylus lugubris)

Sørgegekko (Lepidodactylus lugubris)

Sørgegekkoen er en veldig morsom og spennende gekko å ha i fangenskap. Det er dessverre ikke veldig mye fakta ute om den på norske forumer og mange som mener den er en undervurdert gekko. Jeg bestemte meg da for å lage et lite fakta blad om denne arten. Jeg skal skrive litt om mine egne erfaringer og hvordan jeg holder dem, forer dem og får dem til å etablere seg.

Er denne arten noe for deg?

Før du skaffer deg et dyr skal du alltid se om dette dyret/arten er noe for deg og om det er noe du ikke kommer til å bli lei av eller å selge bort med en gang du får det. Reptiler er akkurat som alle andre dyr De trenger mye stell og krever din tid. Vet du at du ikke kommer til å ha tid til et dyr/reptil skal du ikke skaffe deg det! Da venter du heller til ting har roet seg ned og du vet du klarer å ta vare på dette dyret! Sørgegekkoen står heller ikke på positivlisten hvis dette er noe du bryr deg om.

Nå skal det sies at sørgegekkoen er en ganske lett gekko å holde. De krever ikke veldig stor plass, enkel å mate, veldig tilpasningsdyktig, lett å avle på. Prisen på dem ligger som regel på ca. 200-400 kr pr stk. Det beste stedet å få tak i dem er bare å følge med på repti.net eller legge ut en annonse om at du ønsker å kjøpe. Alt dette skal jeg skrive mer om nedenfor og jeg håper jeg klarer å skrive et ålreit fakta blad og dere får et inntrykk om denne arten og om det er noe for deg.

Størrelse og utseende

Nesten baby og nesten voksen sørgis. Ikke helt men du for et lite inntrykk av størrelsen.

Som nyfødte er dem nok ikke så mye større enn 2-3 cm men sjeldent du ser dem i denne størrelsen. Når dem blir voksne er dem ca. 6-8 cm så de har en veldig beskjeden størrelse. Størrelsen er målt fra nesetipp til tuppen av halen.

Dem kan ha litt forskjellige farger også. Så klart har lys og mørket noe å si. Når den er avkjølt er den veldig lysbrun eller kan minne litt om beige også. Når den har fått lys er den ganske brun med svarte tegninger på kroppen. Du kan også finne noen som er svarte på siden med en lys brun stripe mellom og svarte tegninger på denne stripen.

Det finnes rundt 25 forskjellige forskjellige “kloner”
som vi kan kalle dem i og med at disse er intetkjønn eller alle er hunner vis man vil si det på den måten. Den lager en klone av seg selv- derfor kan vi si at det finnes rundt 25 forskjellige kloner. Det er som regel klone A som er utbredt i Norge.

Terrariet

Hvilken størrelse på terrariet avhenger av hvor mange du vil ha inni det og hvor ofte du vil tømme det for unger. For en voksen gekko ville jeg hatt hvert fall et 30x30x30 terrariet. Denne størrelsen skal du ikke ha to i, selv syntes jeg dette blir et minimum og siden disse er trelevende ville jeg anbefalt 30x30x45 terra, i dette kan du også ha to stykker, jeg har to stykker i denne størrelsen + to babyer. Når disse ungene blir eldre kommer jeg til å ta dem ut. Så jeg ville anbefalt 30x30x45 for 1- 2 voksne og 2 unger. Ingen flere. Men vil du ha mest moro ut av dem unner du dem et større terra. Jo flere dem er og jo større plass dem har å boltre seg på jo morsommere er dem. Jeg har i tillegg til 30x30x45 terrariet mitt et på 45x45x60. Dette har jeg et X antall i da det er umulig å telle hvor mange dem er nå

Innredningen kan du nesten bestemme selv. De er veldig tilpasningsdyktige og kan ha det meste. Men jeg mener du burde hvert fall ha mange røtter der inne så dem kan klatre på i og med at de er trelevende. Ønsker du å ha det fint der inne kan du jo også lage en fin bakgrunn. I mitt 30x30x45 terra har jeg brukt fugeskum og torvmetoden mens i det andre har jeg limt på korkplater på veggene. Skal du ha et stort terrarium sånn som meg og har planer om å avle og selge er korkplater veldig lurt! Gekkoene skal jo helst ha to gjemmesteder pr gekko. Og korkplatene er hule det vil si at dem gjemmer seg inni dem i tillegg til å legge egg der. Så dette er veldig lett og du trenger ikke tenke mye på å lage gjemmesteder. Mens skal du ha et lite terra er det fint med noe annet. Du kan også bruke xaxim eller ikke ha noe i det hele tatt.

Mange syntes jo det også er fint med levende planter. Og jeg er en av dem. Jeg har masse planter i begge terrariene mine. Her kan du plante hva du vil som tåler passe fuktig klima. Sørgegekkoen spiser ikke planter vis du er redd for giftige planter. Men bruker du fordyr som kan tygge på plantene burde du passe på giftige planter.

Når det gjelder bunnsubstratet er min favoritt ugjødslet tiurtorv. Jeg har også brukt kokosfiber men jeg syntes torv holder bedre på fuktigheten å bli fastere å finere. En ting du absolutt skal/burde gjøre er å lage drenering. Dette gjør du ved å helle noen cm med lekakuler i bunn. Så tar du en filt duk og klipper til så den passer til og legger over lekakulene, så er det bare å helle på torven. Det som nå skjer er at når du vanner/fukter torven din, renner det vannet som ikke blir dratt opp ned på bunn av terrariet uten å ta med seg masse torv. Hvis du ikke gjør dette vil torven ligge i vannet over lang tid og da vil torven råtne etter hvert og da har du litt av en jobb ved å tømme hele terrariet for planter og torv så drenering er lurt! Men det kan jo alltids bli for mye vann, og da må man ta en slange å suge det opp når det fyller seg for mye opp. Eller du kan gjør det på en annen måte. Hvis du borer et hull i bunn og lager et tappesystem, slipper du å suge ut vannet. Jeg lagde ikke noe tappesystem, men skulle ønske jeg hadde gjort det noen ganger på det minste terrariet mitt. Det største fyller seg aldri helt opp.

Fuktighet og vanning

Siden vi allerede er inne på det med vanning og fuktighet, kan jeg jo bare fortsette med det her.

Det er vel ikke noe fasit på hvor høy fuktighet du skal ha hos dem. Kommer vel mest an på hvilken planter du har. Men personlig i det store har jeg tre sprinkler som vanner halv 4 om natten, og halv 4 om dagen. I det lille har jeg 1 sprinkel som vanner samme tid. Du må absolutt ikke vanne så ofte, og noe regnsystem er også langt fra nødvendig. Hvis du ikke har noen planter som trenger spesiell vannmengde, burde du spraye jevnt over terrariumet med en blomsterspruter 1-2 ganger om dagen. Har du planter hjelper de også til å få opp luftfuktigheten.

Varme

Sørgegekkoen krever ikke så høy varme. De klarer seg fint i romtemperatur, men jeg ville nok hatt dem litt varmere. Skal du ha den på et reptilrom der det er litt varmere til vanlig, er ikke noe ekstern varmekilde noe vits. Skal du ha den på et rom der det ikke er så varmt til vanlig, kanskje på soverommet der du liker å lufte litt om kvelden så ville jeg hatt en varmematte under. De skal ha det fra ca 22-26 grader. Hvis det blir for varmt med varmematte, kan man eventuelt putte en timer på den. Jeg har det såpass varmt på rommet mitt så jeg bruker ingen matte.

Mat og drikke

Maten burde bestå av store bananfluer. Det gjør ikke noe å ha noen små fluer stående heller- og hive inn noen få med de store så de aller minste gekkoene kan ta de. I tillegg til å mate med fluer, burde du ha en skål eller bruskork stående med CGD. I tillegg en liten skål med kalsium og gjerne mose opp noe søt frukt den kan slikke i seg en gang innimellom.

Sørgegekkoene skal IKKE ha en skål med vann stående, Hvis dem prøver ut denne kan dem falle uti og drukne. Sørgegekkoen drikker når du spruter vann inn til dem. Da tar dem og slikker vanndråper av glasset eller plantene.

Avl

Denne arten er vel den letteste å avle på noen sinne! Sørgegekkoen er det man kan kalle et intetkjønn. Den blir ikke jente eller gutt. Det vil si at du ikke trenger to for å få unger. Det den rett og slett gjør er å legge som regel 2 egg på en gang klistret til en hard og glatt overflate. Disse blir en klone av den som la dem. De skaper rett og slett en klone av seg selv- noe som er veldig fascinerende. Så disse er absolutt ikke noe problem å avle på, og alle kan klare det. Den legger egg av overskuddet den ikke trenger. Det vil si at når den spiser og drikker får den næring, og når den løper rundt forbrenner den denne næringen. Men når den er ferdig og hvis den har mere overskudd igjen, bruker den dette overskuddet til å skape et egg/klone av seg selv. Enkelt fortalt jo mere mat du gir den- jo flere egg vil du få, og jo oftere vil dem legge egg. Sørgegekkoen er også i tillegg en ganske aktiv art så den forbrenner mye.

Det er ikke ofte du ser eggene, spørs litt hvor stort terrariet ditt er og hvor mange hjemmesteder det er. Er du heldig nok til å se eggene, så ikke rør dem. De er veldig skjøre og sprekker fort. Når gekkoene legger dem spruter den egget opp til den harde overflaten så de klistres på med et slags lim. Noe som gjør at de sitter veldig hardt. Prøver du å dra dem av vil de mest sannsynligvis sprekke. Eggene vil ikke bli rørt av de andre gekkoene så det går bra. De trenger ikke noe spesiell fuktighet, og de klekkes på en varme på 22-26 grader. Jo høyere varmen er, fortere klekker dem. Men fortere dem klekker, mindre utviklet er dem og treigere tar det før dem begynner å spise. Desto lavere du klekker dem på jo mere utviklet er dem når dem kommer ut og da vil dem begynne å spise fortere så dette er nesten din avgjørelse.

Jeg opplever personlig at de minste er oftere framme og viser seg enn de største er.

Håndtering

Sørgegekkoen skal håndteres på det minimale! Dem burde egentlig ikke håndteres i det hele tatt. Har lest om et fåtall mennesker som faktisk har klart å gjøre dem håndvante. Men egentlig burde dem ikke håndteres PGA den ekstremt skjøre hud, og det er veldig lett å klemme dem i hjel. Må du absolutt ta på dem skal du ikke ta tak i dem eller gripe dem! Da skal du gjøre dem så håndvante at dem kryper frivillig på hånden din eller med et bittelite dytt. Og når du først har dem på hånden er de utrolig raske og smidige og dem rømmer fort! Detter den på gulvet og du mister den av synet er den så godt som borte...

Jeg vet noen kommer til å være litt uenige her. Og har du lyst skader det ikke men jeg mener att dette er så små og ømfintlige dyr at dem burde holde seg inni terrariet.

Jeg har hatt en av mine ute en gang! Og det var antageligvis den første og siste. Disse dyrene er ikke noe kosedyr, så skal du kose med dyret ditt kan du skaffe deg en hund.

Lys

Alle dyr trenger jo så klart lys, og det er ikke noe annerledes med sørgegekkoen. Men mange reptiler trenger UV-lys. UV-lys er en pære som gir den samme næringen som sola gjør. Dagaktive reptiler trenger denne strålen og må ha den. Sørgegekkoen derimot er et nattaktivt dyr, og trenger derfor ingen UV-stråler. Så du må ikke ha det. Men dem har ikke vondt av det, og i hvert fall ikke plantene dine. Ønsker du at plantene i ditt terrarie skal vokse fortere og bedre, kan du gjerne sette inn en UV-lyspære. Hvor sterk pære du burde bruke, avhenger av hvor stort terrarie du skal ha.

Jeg personlig bruker ikke UV-lys da jeg generelt bruker ganske hurtigvoksende planter og har ikke bruk for at dem vokser noe raskere enn dem gjør. Men dette er opp til den enkelte.

Annen informasjon

Sørgegekkoen er faktisk en av få arter som klarer å bo sammen med en annen art. Dette er pilgiftfrosker. Pilgiftsfrosken er dagaktiv, og siden sørgegekkoen som sagt er nattaktiv, forstyrrer dem hverandre ikke. Dem spiser i tillegg samme mat.

Du vil nok høre innimellom noe som kan minne om små bjeff som kommer ifra terrariet. Dette er deres måte å si ifra at dette er “mitt territorium eller min plass”. Slåsskamper skjer veldig sjeldent men kan forekomme.

Sørgegekkoen kan slippe halen sin på samme måte som alle andre gekkoer. Slipper den halen sin er det ikke farlig, den vil vokse raskt ut igjen og vil ikke bli påvirket av om dette skulle hende.

Sykdom hos denne arten vi du nok aldri til å legge merke til. De kan nok bli syke, men du vil ikke se det. Da kommer de mest sannsynlig til å finne seg et sted og død.

Til slutt

Da tror jeg at jeg har fått med det viktigste J
Grunnen til at jeg ville skrive dette er fordi jeg leste inne på RF at noen syntes sørgisen var en art som burde bli mere populær i Norge, og at det skulle blitt mere informasjon om dem. Var i tillegg “mfm” her inne som fikk pusha meg litt i gang. Må si takk for litt hjelp fra han også med tips til hva jeg skulle ha med, og for å ha lest gjennom dem et par ganger først.

Er det noen som lurer på noe mer, er det bare å sende meg en melding så svarer jeg så bra og så fort jeg klarer. Er det noe mere dere her inne mener jeg burde ha med, så bare si ifra. Si også ifra vis dere mener noe er feil, og vil rette på meg. Alt er skrevet av egne erfaringer, kunnskaper og hva jeg personlig mener er rett.

Dette er mitt første fakta ark, og håper dere for et inntrykk av hvordan det er å ha sørgegekko, og at dere får en del god informasjon om dem. Send meg gjerne en tilbakemelding om hva dere syntes om dette fakta arket, så kanskje det kommer noen flere hvis jeg for god respons J

Sørgegekkoen er lite utbredt i Norge og håper flere av dere som leser dette skaffer seg en!

Så lykke til med din fremtidige gekko J

Mvh

Reptilesboy
Article Tools

By punky68 Kvinne on 11-10-2012, 23:27
Standard sørgegekko

hva er CGD?
har lest igjennom innfoen din om sørgegekko,fasinerende små skapninger
Svar med sitat
By Espen519 Mann on 04-01-2016, 13:20
Standard Parthenogenetisk

Hallo, sørgegeckoen e PARTHENOGENETISK og e kanskje i dei aller fleste tilfeller assexuel. Men den e absolutt IKKJE ett intetkjønn. Dei e hokjønn alle sammen, og dei legge kun egg basert på eget arvemateriale. Det har vert enkelte tilfeller der sørgegecko har miksa seg med andre lignande gecko raser. Og i dei tilfellene produsert hannkjønn. Men dei blir då sterile.
Svar med sitat
By Espen519 Mann on 04-01-2016, 13:32
Standard SØRGEGECKO

Hallo, sørgegeckoen e parthenogenetisk og e kanskje i dei aller fleste tilfeller assexuel. Men den e absolutt ikkje ett intetkjønn. Dei e hokjønn alle sammen, og dei legge egg kun basert på eget arvemateriale. Det har vert enkelte tilfeller der sørgegecko har miksa seg med andre lignande gecko raser og dei tilfellene produsert hannkjønn. Men dei blir då sterile.
Svar med sitat
By Espen519 Mann on 04-01-2016, 13:33
Standard

Hallo, sørgegeckoen e parthenogenetisk og e kanskje i dei aller fleste tilfeller assexuel. Men den e absolutt ikkje ett intetkjønn. Dei e hokjønn alle sammen, og dei legge egg kun basert på eget arvemateriale. Det har vert enkelte tilfeller der sørgegecko har miksa seg med andre lignande gecko raser og dei tilfellene produsert hannkjønn. Men dei blir då sterile.
Svar med sitat
Comment

Emner
fakta, gekko, lepidodactylus lugubris, sørgegekko

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
Sørgegekko video :D mfm Gekkoer 12 12-06-2011 20:39
Sørgegekko Seatre Terrarier 2 13-04-2011 14:30
Sørgegekko skilpaddgutten Gekkoer 5 12-10-2010 18:09
sørgegekko edland Gekkoer 3 16-10-2007 18:24
Phyllobates lugubris O-r-i-o-N Frosker, Padder og Salamandere 1 14-04-2004 22:32

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:50.