"

Reptilfreaks.no > Virvelløse dyr > Myriapoder forskjellige arter tusenbein i samme terra?

Myriapoder Forum for skolopendre og tusenbein

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14-11-2008, 19:58   #1
Reptilfreak

Nikazo sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Sted: buskerud
Meldinger: 541
Blog Entries: 2
Question forskjellige arter tusenbein i samme terra?

hei, lurer veldig på en ting: kan man ha forskjellige arter tusenbein i samme terra?
takker for alle svar
Svar med sitat
Gammel 16-11-2008, 20:17   #2
Reptilfreak

Nikazo sin avatar

Standard ..

ingen som vet?
Svar med sitat
Gammel 16-11-2008, 21:19   #3
Reptilfreak

Dendroaspis sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 809
Standard

Hvis de 2 artene har så like miljøkrav at du kan tilfredstille begges krav på en gang, burde det kunne la seg gjøre. Tusenbein er ikke rovdyr.
Svar med sitat
Gammel 17-11-2008, 14:50   #4
Reptilfreak

Nikazo sin avatar

Standard

altså jeg har en tusenbein, men kunne tenke meg en til, nemlig A.gigas. og det ene tusenbeinet jeg har nå ,er jo ganske lik i matveien.
Svar med sitat
Gammel 17-11-2008, 21:32   #5
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 865
Standard

Sansynligvis vil det går bra, men ikke skyld på meg det øyeblikket den ellers sedate A. gigas'en finner ut at den er territoriell og lemper den andre ut av karet!

Spøk tilside, planteetere går gjerne greit sammen (litt som sebra og gnu). På den annen side er et terrarium en liten, innelukket plass. Sørg for å ha en reserveboks klar, og pass på de to de første par dagene, slik at du kan avbryte dem om de skulle finne på å gå i tottene på hverandre.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 18-11-2008, 14:36   #6
Reptilfreak

Nikazo sin avatar

Standard

hvis jeg får meg en A.gigas skal jeg sette den i samme terra som tusenbeinet er i nå, skal jo selfølgelig holde øye med dem i noen dager. ja en reserve boks kan nok være lurt å ha.
Svar med sitat
Gammel 18-11-2008, 16:46   #7
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 865
Standard

Det verste som kan skje er at de ryker i tottene på hverandre slik at du må skille dem. Det betyr enten nytt terrarium eller at du må gi bort/selge den ene. Heldigvis er tusenbein relativt greit å få omsettning på. For å være helt ærlig er tror jeg det er 90% sansynlighet for at det går bra, men av prinsipp skal man alltid være forsiktig med å ha flere arter i samme terrarium.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 18-11-2008, 18:03   #8
Reptilfreak

Boavennen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sandnes
Meldinger: 345
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (20)
Standard

Er enig i det Gorgonops skriver, men vil tilføye at det ikke bare er aggresjon du må se etter. Det er også en mulighet for at ett eller begge dyrene kan bli stresset UTEN at det forekommer aggresjon og fysiske feider. Et dyr som er stresset vil gjerne matvegre, tilbringe mer tid gjemt og nedgravd enn normalt, eller tilbringe mer tid sammenrullet i forsvarsposisjon enn det som er vanlig. Stressede dyr blir oftere syke enn andre dyr.

Vil foreslå at du passer på og ser etter "depresjoner".
Følg spesielt med ved mating, og sørg for at de ikke trenger å konkurrere om maten. Da er nok mat viktig, og kanskje mating på 2 steder kan være smart i starten.
God nok plass er også viktig, med synsbarrierer slik at de ikke trenger å se hverandre konstant.
Nok plass til å grave seg ned og kunne ha hver sine foretrukne steder de kan trekke seg tilbake.

Du nevner ikke hvilken art du har fra før, men ser i profilen din at det dreier seg om Ophistreptus guineensis. Dette er en art som i likhet med A. gigas normalt er meget fredelig.
Forhåpentligvis går samlivet knirkefritt.
(Oppdater oss på hvordan det eventuelt går.)
Sist endret av sveinjo; 32-13-2010 kl 25:60.
Boavennen er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-11-2008, 18:49   #9
Reptilfreak

Nikazo sin avatar

Standard

jepp arten er en ophistreptus guineensis. vil da tilføye at det er bare kanskje at jeg får en A.gigas men jeg tror jeg skal få en

men hvis jeg får en, så skal jeg se etter alt det dere har sagt,
bare vær litt tolmodige, har i såfall ikke peiling på når jeg skal skaffe en
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Leo + tokay i samme terra? Snowballs Gekkoer 11 30-07-2008 15:53
Slanger i samme terra? CamStatic Boa og pyton 23 23-04-2008 16:57
Selvlagd terra for norske arter : ) sibbern Terrarier 2 06-09-2007 18:10
forskjellige ord Taranteller 2 28-06-2007 23:41
2 forskjellige skorpiser i samme bur? Androctonus Skorpioner 2 31-05-2007 12:04

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 02:42.