| Myriapoder Forum for skolopendre og tusenbein |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2008
Sted: buskerud
|
heisan, jeg har en varme lampe på 50w til tusenbein av typen Ophistreptus guineensis.
da kommer den opptil 24-27grader. kjøpte en varme lampe til henne fordi det er litt kaldt på rommet. men så kommer spørsmålet er det for varmt? og hvor mange grader er det man skal ha til et slikt tusenbein?? takker for svar ![]()
Nikazo. Sist endret av Nikazo; 24-10-2008 kl 07:44. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
|
Jeg har lest i et annet forum at tusenbein generelt har de samme kravene til temperatur, fuktighet og mat. Jeg har 3 A. Gigas og jeg bruker ikke ekstra varme. Disse skal ha mellom 24 og 29 grader, så jeg antar at den temperaturen du har til dine O. guineensis er helt grei.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
takk for svar
![]() ![]() jeg har et spørsmål til om arten min. jeg har en blanding av litt jord jeg fant ute og en annen jord type som jeg kjøpte i blomster butikken(selfølgelig u-gjødslet!) men jeg syns det er litt rart at tusenbeinet mitt graver seg ned og kan ligge i jorda i flere dager.på flere bilder har jeg sett at tusenbein ikke ser ut til å ha gravd i jorden, og den vil heller ikke røre maten sin som består av en banan bit og noen vitaminer! altså den spiser bare jord.. er dette vanelig??????? og foresten arten min heter Ophistreptus guineensis. ganske vanskelig og forklare, så hvis noen lurer kan jeg prøve å forklare bedre ![]()
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
|
I utgangspunktet lever de fleste tusenbein av delvis nedbrutt planterester. I den jorda du har tatt utenfra er det sikkert en del slikt. Når man innreder til tusenbein, anbefaler mange å blande ut jorda med små pinner og blader fra hardløvsvegetasjon (eik, rhododrendron, ...).
Grunn til at tusenbein har en kompakt kropp med mange små bein er nettopp for at de skal ha styrke til å grave. Tusenbein foretrekker å grave seg ned både når de skal skifte ham og når de skal legge egg (og gjerne ellers også ). At tusenbeinet ditt graver seg ned er helt natulig, sundt atferd.Hvis den ikke vil spise banan, prøv med agurk, det liker i alle fall våre A. gigas.
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
ok, jeg hadde engang torv oppi, da gravde henne ikke, hun bare krøllet seg sammen under en rot.
har prøvd å gi hun agurk før , men det ble ikke spist det heller,så det ser ut som det er jord på menyen hennes ![]()
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Varme lampe | Skilpadder | 2 | 08-10-2007 18:46 | |
| Varme - G. Rosea | Tarantellen | Taranteller | 2 | 24-05-2007 13:42 |