"

Reptilfreaks.no > Virvelløse dyr > Myriapoder norsk scholopender

Myriapoder Forum for skolopendre og tusenbein

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14-03-2008, 22:43   #1
Reptilfreak

therabro sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Lørenskog
Alder: 27
Meldinger: 323
Standard norsk scholopender

hallo!

klokka var 23.10. jeg var på vei hjem fra jobb.
Pira(n)ja som hadde vert med meg den siste timen på jobb, stoppa plutselig å så ned på bakken å sa "Oi! ser her joa!". jeg så ned på fortauet, å jeg så en slik en:

nå tok jeg den med hjem og inn i varmen.
gitt den en høy boks med endel torv og en barkebit å hjemme seg under...
.. men jeg har ca. null kunskap om slike. så hvis det er noen av dere som kan noe om disse, så trenger jeg å bli opplyst
therabro er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-03-2008, 22:46   #2
Reptilfreak

Pekken sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 33
Meldinger: 488
Standard

jeg pleier å fange disse til kamelonene mine, vet ikke mer enn at de trives i mørket, gjerne under bakken
Pekken er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-03-2008, 23:00   #3
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
Meldinger: 2,011
Standard

disse er kjøtettere spiser sirisse melormer osv som er i passe størelse, eller andre norske insekter, edderkopper og fluer å sånt
Svar med sitat
Gammel 14-03-2008, 23:03   #4
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

Stilig, har lett litt etter sånne, men det er ikke helt riktig årstid nå, så letingen min har vært heller ulykket Hvor stor er den ca? Om den er passe stor, så kan du jo gi den pinheads, og små melormer, og annet smått. Vil tippe den klarer seg bra på litt fuktig torv, med mulighet for å grave seg ned. Lykke til, gi oss oppdateringer på hvordan det går!
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-03-2008, 23:14   #5
Reptilfreak
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,721
Standard

Heisann.

Hadde et ubehagelig møte med en slik en gang, den krøp på puta mi om natten :S.

Men til topic.

Jeg er ikke sikker på hvilken art det er, men kan ligne på Brun Steinkryper Lithobius forficatus. Den kan bli mellom 20-35mm lang. Den er vanlig hele året, og kan finnes under bark, stein, løv og i jord. En nattaktiv art som jakter på insektlarver, meitemark, tusenbein, edderkopper og andre små dyr. Den har en forsvarsmekanisme i bakbeina, den spruter ut et klebrig forssavrsekret fra forsvarskjertler på det siste beinparet. Dette fører til at angriperen blir hemmet og fastklebret, og skolopenderen laver en annen dag
Svar med sitat
Gammel 14-03-2008, 23:32   #6
Reptilfreak

therabro sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Lørenskog
Alder: 27
Meldinger: 323
Standard

den er ca 2 cm lang.
og jeg har en pet boks full av mikro melormer.
så får håper den får det bra hos meg
therabro er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-03-2008, 00:58   #7
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av JanPhilip Vis post
Stilig, har lett litt etter sånne, men det er ikke helt riktig årstid nå, så letingen min har vært heller ulykket Hvor stor er den ca? Om den er passe stor, så kan du jo gi den pinheads, og små melormer, og annet smått. Vil tippe den klarer seg bra på litt fuktig torv, med mulighet for å grave seg ned. Lykke til, gi oss oppdateringer på hvordan det går!
Ta deg en tur en dag til sommeren, så kan jeg glemme å kaste en søppelpose satt utenfor døra igjen. Når jeg løftet den var det rene dyrehagen med små skolopendre, tusenben, edderkopper,snegler og noen biller. Kjellerleilighet har sine fordeler
Svar med sitat
Gammel 15-03-2008, 03:01   #8
Reptilfreak

Gobblin sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 621
Standard

Skolopendere er lettest og fange i fuktige gamle kjellere om vinteren, på vårparten og ut over sommeren er de og finne under en hver stein, råttent treverk, eller under det meste som ligger på fuktig mark. Her på vestlandet er det mengder av de. Den største jeg har kommet over var 70mm. Men er utrolig mange arter av de her til lands og alle er dårlig dokumentert på navn. Den avbildet lengre opp her tør jeg ikke si vilken art er. men jordkryper er den vertfall.

vi har ca 24 arter skolopendere her i Norge, fordelt på 2 ordener,jordkrypere og steinkrypere. hva som er hva er ikke lett og se med blotte øye...jeg klarer det ikke med unntak av i grove trekk.

Er mye kult og finne i norsk natur også vis en bare kikker på rette plassene

Sist endret av Gobblin; 15-03-2008 kl 03:04.
Gobblin er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-03-2008, 09:28   #9
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gobblin Vis post
Her på vestlandet er det mengder av de. Den største jeg har kommet over var 70mm.
Det er gansek imponerende, nesten på grensa til tropiske
Er det et rekorddyr, eller har du funnet flere på den lengden ?

Mvh
robin
Svar med sitat
Gammel 15-03-2008, 11:57   #10
Reptilfreak

Gobblin sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 621
Standard

Er personlig rekord, men ikke noe guiness akkurat. De pleier og ligge på mellom 40-60mm som når en finner en "stor"
Gobblin er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
norsk, scholopender

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Norsk "skorpion" Thor Håkonsen Skorpioner 25 16-05-2009 02:05
For i norsk natur. Spaniolen Fôrdyr 9 18-11-2007 17:40
Norsk edderkopp.... abarth Ekte edderkopper 11 30-04-2007 16:12
Norsk jordskolopender troia Myriapoder 3 04-02-2007 12:22

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 02:30.