| Myriapoder Forum for skolopendre og tusenbein |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2008
|
Har noken spørsmål om tusenbein
1. Kor stort terrarium skal ein tusenbein ha? 2. ka mat spiser dei? 3. går det an å handtere dei? 4. Kor lenge lever dei?? Håper på svar
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Det finnes mange forskjelige tusenbein arter, så det er forskjell fra art til art tenker jeg..
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Bergen
|
hei
har nylig fått meg et afrikansk kjempetusenbein ungdyr på 15cm. og har gravd meg fram i all info eg kan finne...kan hjelpe deg litt på vei... 1.de skal ihvertfall ha så stort at dyret kan strekke seg ut i sin fulle størrelse!veldig gjerne ++...dyret liker å grave rundt i bunnlaget så det bør ha litt tykkelse... 2.tusenbein er en nedbryter så det lever av det meste av grønt som er i foråtnelse...gir mitt agurk, eple, appelsin og div. annen frukt+det skal ha kalsium for å bygge opp det solide ytre skallet sitt...det skifter ofte ham for å beholde bevegeligheten sin...(kjøpte en slags mineralstein for fugler med høyt kalsium innhold og skraper av og drysser det over maten dens)+ at det skal ha litt protein i kroppen..det kan det få gjennom vanlig fiskefôr.. det får egenlig all fuktigheten gjennom maten men det er ofte greit å ha en liten vannskål i tillegg hvis en føler behov for litt ekstra... 3. det går fint an å håndtere det..bare vask hendene godt etterpå og ikke ta deg i øynene eller i munnen før du har gjort det!!!viktig! de fleste tusenbein er i stand til å skille ut en gift som ikke er skadelig for hendene(i de fleste tilfeller..kommer an på art!noen er i stand til å skille ut etsende stoffer som bla. a. blåsyre)de skiller det som oftest ut hvis det ikke hjlper å rulle seg sammen og en fortsetter å irritere det...men det henger som oftest noe igjen så dette er en forhåndregel som de fleste som eier kjempetusenbein bruker!! 4.kommer helt an på arten..men eg har lest et sted at de kan leve mellom 6-10 år avhengi av art... men riktig som mr-repti sa..det avhengi av art.. har du flere spørmål erdet bare å spørre så skal eg se om ikke eg kan svare.... klem christin900
|
|
|
#4 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
|
Som Mr.Repti sier så varierer alt dette fra art til art. Men generelt kan jeg si:
1. Terrariet bør være minimum dobbelt så langt som lengden av tusenbeinet, og like bred som tusenbeinet er langt (Altså hvis tusenbeinet er 15 cm langt, så bør terrariet være minst 30X15 cm). Husk på at du tar utgangspunkt i et voksent individ av arten. 2. Tusenbein er nedbrytere, og spiser råtnende organisk materiale. Oftest frukt og plantedeler. 3. Ja, det går an å håndtere de aller fleste. Det finnes arter som utsondrer irriterende forsvarsstoffer, men virkningene av disse er sjelden alvorlige på de artene som er vanlige i hobbyen. 4. Vanskelig å si, og særdeles artsavhengig. 3-8 år, muligens lengre. Ellers vil jeg oppfordre deg til å søke i forumet før du stiller så grunnleggende spørsmål som disse. Alt har blitt besvart før, f.eks i denne tråden. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Eg har bestemt meg for at eg vil kjøpa ein ildtusenbein (aphistogoniulus sp.),
derfor vil eg vite litt om den ![]() 1. kor stort terrarim trenger den? 2. går den an å handtere? 3. eg veit at dei spiser ltt råtten frukt, men skal dei ha noke tilsetings stoffer? (kattemat, babygrøt, osv?????) 4. Skal dei ha drikke skål? 5. kor ofte skal det sprayes i terrariumet? 6. kor lenge lever dei? 7. ka skal dei ha i bunnen?? 8. kor lang blir dei?? Håper veldig på svar! har kjempe lyst på ein ildtusenbein!! Sist endret av master92; 13-01-2008 kl 16:31. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
|
det er nok et par av på retilfreaks som har noen av denne arten..
lykke til med nytt dyr... klem christin900
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Har helst lyst å få svar på kvart spørsmål her!
Please!? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Det må kunne forventes at en gjør en minimal innsats også selv.. Du har jo fått mange generelle svar her. Ta ett søk, og du vil nok finne alt du trenger
![]() Lykke til
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bærum. Uhuhu.
|
Du er nesten nødt til å regne med å gjøre LITT selv, altså. Søk det opp og ta litt initiativ. Det blir irriterende i lengden for de fleste seriøse forumbrukerne å svare på samme spørsmål igjen og igjen fordi folk ikke gidder å bruke søk-funksjonen innen sitt eget forum engang.
Beklager om jeg virker litt krass, jeg vil bare at du skal forstå at du må ta initiativ selv. Ok?
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Alder: 23
|
Sitat:
2. Ja, de kan håndteres, men ikke for ofte. Helst ikke mer en en gang i uka og da kun i noen minutter av gangen. Dette er ikke kjæledyr, men hobbydyr og de har ingen glede av å bli håndtert. Husk å vaske hendene dine grundig etter håndtering. 3. Jeg matet mine med frukt som epler, bananer, plommer osv. (unngå sitrusfrukter). Men for at de skal få i seg alt de trenger av næring kan det lønne seg å fôre dem med mat for kattunger (fôr til valper gjør nok samme nytten) en gang i uka. Husk å skjære maten opp i biter når du gir frukt med skall, det kan også lønne seg å skrelle den. 4. Nei, de får all væsken de trenger igjennom maten. Derfor er det viktig å fôre med frukt i tillegg til kattematen. 5. De skal ha en relativ luftfuktighet rundt 70-80%, og det må sprayes deretter. Skaff deg et hygrometer, slik at du kan holde øyne med fuktigheten. 6. Det kommer ann på forholdene de blir holdt under. 7. Ettersom disse dyrene liker å grave bør de ha minst 10cm med ugjødlet naturtorv i terrariet. 8. De blir cirka 12-15cm lange. Lurer du på noe mer tar du en titt her -> Reptilfreaks.no - Søkeresultater Der vil du finne poster hvor alle spørsmålene dine alt er besvart Sist endret av Chixz; 13-01-2008 kl 20:41. |
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| spørsmål, tusenbein |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Siriss-spørsmål......maaange spørsmål... | Elvis | Taranteller | 17 | 03-02-2010 18:23 |
| Tusenbein?? | duefjes | Myriapoder | 9 | 13-01-2008 14:51 |
| Tusenbein | emil | Myriapoder | 7 | 21-11-2007 13:53 |
| Tusenbein i hus :D Men... | emil | Myriapoder | 7 | 17-10-2007 13:34 |
| Tusenbein | emil | Myriapoder | 13 | 11-10-2007 16:08 |