"

Myriapoder Forum for skolopendre og tusenbein

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 02-01-2008, 18:30   #1
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
Meldinger: 2,011
Standard 1000 bein, mat??

hei jeg har spurt dere om dette før. men jeg skjønder det forsat ikke :S

jeg var nede på dyrebutikken i dag å der hade de fåt inn et mørkerøt 1000 bein igjen, å inne hos den krøp det runt 2-3 sirisser levende.

jeg sa at de kun spiser frukt å sånt, glemte å se råten frukt men sa at de spiser ikke sirisser men han sa jo denne gangen å.

han sa at denne spiste sirisser som bare det han hade set det sjøl vist å han forte den mest med sirisser.

så er det noen få arter som faktisk kan spise sirisser? eller spiser 1000beinet sirisser bare for at den kun blir fort med sirisser?
Svar med sitat
Gammel 02-01-2008, 18:35   #2
Reptilfreak

Løven31 sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: Østfold
Alder: 34
Meldinger: 560
Standard

var det kansje en Scolopender??
Scolopender er jo en type 1000bein,
den spiser vel sirriser: (rett meg hvis feil)
1.0 Python Regius (Konge Python)
"sportsfisker? www.team-pirates.no
Løven31 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-01-2008, 20:05   #3
-
Admin

DanFekar sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 1,532
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

Tusenbein spiser ikke levende dyr. De er nedbrytere, og spiser helst råtnende plantemateriale. Enkelte spiser også råtnende dyrerester, så det er vel ikke utenkelig at de kan gnage litt på døde sirisser, men de dreper dem ikke på egen hånd. Andre grupper tusenbein kan også spise myke skudd fra planter, og atter andre spiser sopp.
Tusenbein har to beinpar pr kroppssegment, og er sylindriske i kroppsformen (det finnes flattrykte, men de er ikke vanlige i handelen). De beveger seg ganske tregt.

Hvis det er snakk om et "tusenbein" som dreper og spiser sirisser, så er det nok ikke et tusenbein, men et skolopender. Tusenbein og skolopendre er to ulike dyreklasser.

Skolpendre har bare ett beinpar pr segment, og er flattrykte. De er rovdyr, aktive jegere og de beveger seg veldig raskt når de jakter eller blir skremt.
DanFekar er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-01-2008, 22:51   #4
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Vil også tilføye at disse som regel er ganske lette å se forskjell på, da tusenben ser litt ut som "tog" foran, mens skolopendre stort sett har ganske store giftpigger.(kan minne om store tenner/klypedyr aktige).

Millipede(tusenben)

Centipede(skolopender)

Mvh
Robin
Svar med sitat
Gammel 03-01-2008, 14:04   #5
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Standard

dette er 100% 1000bein å ikke no scolopender

jeg tenkte 1000bein kune spise på døde dyr men at de ikke kune fele de, for de har jo ikke no serlig tenner å ta tak med.

men takk for svaret er like før jeg kjøper den sån at den kan få litt mer salat å frukt istedenfor bare sirisser :@
Svar med sitat
Gammel 03-01-2008, 14:12   #6
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Standard

jeg tenkte litte gran nå på å kjøpe den, men harke peiling på hva den het å det viste ikke de på dyrebutikken heller det var noe med gigant eller no, de kune bli runt 30 cm å den var ganske mørke rød på skalet å benene var litt rødere.

kune dere tenke dere vilken 1000 bein dette kan vere?

jeg fant ut åsen det var tror jeg, den ligna sykt vertfal å hørtes ut som det var den å sia han sa gigas, den het ( Archispirostreptus gigas )

Sist endret av duefjes; 03-01-2008 kl 14:20.
duefjes er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-01-2008, 14:37   #7
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Nå er min tusenben kunnskap omtrendt så lang som nesa mi, men ser ikke bort ifra dette da det er en av de vanligere tusenben i handelen.(Etter hva jeg har fått med meg)
Her er i hvertfall noen få tips om hvordan du tar deg av denne.

Mvh
Robin
Svar med sitat
Gammel 03-01-2008, 15:58   #8
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av _Nagash_ Vis post
Nå er min tusenben kunnskap omtrendt så lang som nesa mi, men ser ikke bort ifra dette da det er en av de vanligere tusenben i handelen.(Etter hva jeg har fått med meg)
Her er i hvertfall noen få tips om hvordan du tar deg av denne.

Mvh
Robin
tusen takk nå mangler jeg vare et sted den kan vere så tror jeg at jeg kjøper den syns litt synd på den når den får feil mat

noen spørsmål til, vor åfte mater jeg den? skal den altid ha tilgang til råten frukt? eller skal jeg gji den råten frukt 1 gang i uka?

å det med midd, skal jeg bruke torv eller jord? for torv kommer det jo ikke midd eller vertfal ikke så mye, men jor kommer det jo midd i fra?

å vor mye midd skal den ha? skal det bare vere sån 5-10 stk? eller skal det kry av midd hos den?
Svar med sitat
Gammel 03-01-2008, 16:10   #9
Reptilfreak

Nero sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
Meldinger: 687
Standard

Dette med maten, tror de alltid skal ha tilgang på mat, hvertfall vann. Min spiste ikke bare råten frukt med friske ting også, slik som elpe, banan, agurk, og appelsin.
Jeg ville brukt jord, siden disse liker å grave å lige under røtter, steiner o.s.v.
Midd har den jo naturlig på seg, som rensker opp tusenbeinet og slikt. Da jeg fikk min var det ikke så mange midd på den men etterhvert kom det seg(disse skal jo ha midd på seg) Det skal ikke kry av dem, men heller ikke være for få, la oss si sånn ca passe
Svar med sitat
Gammel 03-01-2008, 16:13   #10
-
Admin

DanFekar sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 1,532
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

Jeg har 4 Archispirostreptus gigas gående i et terrarium, samt avkom av disse gående i et annet. Jeg gir dem mat et par ganger i uka, og lar det ligge til de har spist det opp (med mindre det kommer mugg på maten). Alle mine dyr går på torv.

Midden tusenbeinet trenger lever på selve dyret, og beveger seg rundt på kroppen og innimellom beina til tusenbeinet. De renser opp og holder rent
Det er altså en helt egen midd-art som følger med tusenbeinet når du kjøper det, og andre midd-arter i terrariet er ingen fordel.
DanFekar er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
1000, bein, mat

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Pinnedyr mister bein tommy_tarantula Pinnedyr, knelere og andre insekter 5 22-04-2009 22:28
HJelp tarantellen min mister bein. Kris10an94 Taranteller 19 21-02-2008 10:33
tusen bein, levende planter? duefjes Myriapoder 4 06-01-2008 21:53
Tarantellens bein tovang Taranteller 13 17-01-2006 08:09
Tusen Bein Tarantula Myriapoder 6 18-11-2004 15:37

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 02:24.