"
Gammel 16-11-2004, 12:48   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Alder: 28
Meldinger: 140
Standard Tusen Bein

har bestilt meg en tusen bein men litt usikker på hva slags bunn substrat å sånt dem trenger..noen som kan hjelpe meg med det?
Tarantula er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-11-2004, 13:56   #2
-
Admin

DanFekar sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Meldinger: 1,532
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard Re: Tusen Bein

Heisann

Vanlig torvjord er det mange som bruker. Gi det gjerne et tykt lag slik at det kan grave seg ned. Strø noen tørre blader på overflaten, det er både dekorativt og gir flere gjemmeplasser for tusenbeinet ditt.

Hvilken art er det?

Dan
Svar med sitat
Gammel 16-11-2004, 14:28   #3
Reptilfreak

Ok.. ikke noen vannskål?Hvor mye fuktighet ca? Det er en African Giant Millipede
Tarantula er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-11-2004, 15:12   #4
-
Admin

DanFekar sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Meldinger: 1,532
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)

Sitat:
Opprinnelig postet av Tarantula
Ok.. ikke noen vannskål?Hvor mye fuktighet ca? Det er en African Giant Millipede
Hehe, ser ut som om jeg glemte "og sånt"-delen av spørsmålet ditt. Sorry

Du trenger ikke bekymre deg for å holde et bestemt %-nivå på fuktigheten. Vanlige analoge hygrometre blir som regel så unøyaktige tter et par uker at de gjerne viser avvik opp mot 30% av reel verdi.
Du bør absolutt bruke vanlig ugjødslet torvjord som substrat, gjerne den typen som er tilsatt sphagmum-mose. Du kan eventuelt tilsette dene mosen selv.

For å gi deg en pekepinn på hvor fuktig jorden bør være: legg jorden i bløt i lunkent vann til den er helt gjennomtrukket, deretter tar du opp en neve og presser så mye vann ut av jorden som du klarer. "Smuldre" jorden opp i terrariet slik at den blir luftig og fin. Spray jorden hver dag slik at den ikke får sjanse til å tørke helt ut, da blir den nemlig mye vanskeligere å få fuktet igjen.

Vannskål er ikke nødvendig, de får fuktigheten sin gjennom jorden og maten.
Svar med sitat
Gammel 16-11-2004, 15:16   #5
Reptilfreak

Ok.Takk=). Jeg har torvjord som jeg bruker til tarantellene ..kan jeg bruke den 8) .
Tarantula er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-11-2004, 14:07   #6
Member

Medlem siden: Oct 2004
Sted: Akershus
Meldinger: 50

Jeg har rett og slett bare plukket mose fra skogen. Funker kjempe bra.
Har varme tråer i bunnen så jeg bruker og helle litt vann i bunnen da dette blir trukket opp av mosen og en del fordamper.
Jeg har også satt inn blomster uten potten bare med gjorden på.
Det også trekker jo til seg vann.
Men husk og tenk på det med gjødsel i gjorda og slikt da. Har du en blomst du har hatt i langtid uten og gjødsle så er det ikke noe problem, blomster fra en butikk, ville jeg forhørt meg om førts, de fleste gjødsler jo kunstig i butikkene.

Det som er veldig viktig er at om du ser noen hvite små dyr som krabber på tusen beinet dit må du ikke få sjokk og forsøke kvitte deg med midden, de lever i symbiose med tusenbeinet og om det ikke har disse små arb som hjelper de og holde seg rene, så kan det dø.
Svar med sitat
Gammel 18-11-2004, 15:37   #7
Reptilfreak

ok.Tanks!.Greit å vite
Tarantula er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
bein, tusen

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
tusen ben steinelg Myriapoder 1 22-08-2008 20:39
tusen bein, levende planter? duefjes Myriapoder 4 06-01-2008 21:53
1000 bein, mat?? duefjes Myriapoder 12 04-01-2008 17:22
Tarantellens bein tovang Taranteller 13 17-01-2006 08:09

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 02:16.