| Myriapoder Forum for skolopendre og tusenbein |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Alder: 28
|
har bestilt meg en tusen bein men litt usikker på hva slags bunn substrat å sånt dem trenger..noen som kan hjelpe meg med det?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
|
Heisann
Vanlig torvjord er det mange som bruker. Gi det gjerne et tykt lag slik at det kan grave seg ned. Strø noen tørre blader på overflaten, det er både dekorativt og gir flere gjemmeplasser for tusenbeinet ditt. Hvilken art er det? Dan
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Ok.. ikke noen vannskål?Hvor mye fuktighet ca? Det er en African Giant Millipede
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
|
Sitat:
![]() Du trenger ikke bekymre deg for å holde et bestemt %-nivå på fuktigheten. Vanlige analoge hygrometre blir som regel så unøyaktige tter et par uker at de gjerne viser avvik opp mot 30% av reel verdi. Du bør absolutt bruke vanlig ugjødslet torvjord som substrat, gjerne den typen som er tilsatt sphagmum-mose. Du kan eventuelt tilsette dene mosen selv. For å gi deg en pekepinn på hvor fuktig jorden bør være: legg jorden i bløt i lunkent vann til den er helt gjennomtrukket, deretter tar du opp en neve og presser så mye vann ut av jorden som du klarer. "Smuldre" jorden opp i terrariet slik at den blir luftig og fin. Spray jorden hver dag slik at den ikke får sjanse til å tørke helt ut, da blir den nemlig mye vanskeligere å få fuktet igjen. Vannskål er ikke nødvendig, de får fuktigheten sin gjennom jorden og maten.
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Ok.Takk=). Jeg har torvjord som jeg bruker til tarantellene ..kan jeg bruke den 8) .
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Member
Medlem siden: Oct 2004
Sted: Akershus
|
Jeg har rett og slett bare plukket mose fra skogen. Funker kjempe bra.
Har varme tråer i bunnen så jeg bruker og helle litt vann i bunnen da dette blir trukket opp av mosen og en del fordamper. Jeg har også satt inn blomster uten potten bare med gjorden på. Det også trekker jo til seg vann. Men husk og tenk på det med gjødsel i gjorda og slikt da. Har du en blomst du har hatt i langtid uten og gjødsle så er det ikke noe problem, blomster fra en butikk, ville jeg forhørt meg om førts, de fleste gjødsler jo kunstig i butikkene. Det som er veldig viktig er at om du ser noen hvite små dyr som krabber på tusen beinet dit må du ikke få sjokk og forsøke kvitte deg med midden, de lever i symbiose med tusenbeinet og om det ikke har disse små arb som hjelper de og holde seg rene, så kan det dø.
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
ok.Tanks!.Greit å vite
|