| Myriapoder Forum for skolopendre og tusenbein |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2006
|
Hei! jeg har litt lyst paa tusenbein men aner ingenting om dem er det noen som kunne fortalt meg noe?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Kristiansand
|
Kommer litt an på hvilket tusenbein du ønsker deg. Er en del forskjellige.
Hvis du ønsker deg en med litt størrelse, anbefaler jeg African Black Giant Millipede.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Et som e enkelt å ha i fangenskap ihvertfall
|
|
|
#4 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Tøft!!!
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Sted: Bergen
Alder: 23
|
Jeg kan på det varmeste anbefale deg Ildtusenbein (Aphistogoniulus sp.). Disse er kjempe vakre og ikke så kjedelige som Archispirostreptus gigas (African Black Giant Millipede)
Tusenbein er et yppelig valg, disse dyrene er kjempe fine og de er ganske spennende. Tusenbein er nedbrytere og spiser det meste av frukt, de er også glade i babymat (med frukt) og mat til kattunger (bruker dette for å tilføre litt vitaminer i kosten). Er litt vanskelig å fortelle uten noen spørsmål å forholde seg til. Men om det er noe får du bare spørre. Altid en glede å være til hjelp ![]() Aphistogoniulus sp. parring: ![]() Edit: Om du skulle være så heldig å komme over en Spirobolus sp. Togo anbefaler jeg på det sterkeste at du kjøper den. Dette er helt fantastiske tusenbein, må si jeg savner mitt litt
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2005
|
Er også av den som fundere litt på kjøp av tusenbein.. Er jo grådig fine de du har da chixz, men hvor stort terrarie trenger de? Veit det at mange tusenbein som skiller ut en veske som KAN iritere, har du merket noe til dette med dine ildtusenbein?
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Sted: Bergen
Alder: 23
|
Sitat:
De trenger ikke et så stort terrarie, men jeg vil si at en grunnflate på 20x30 er et minimum for to tusenbein av arten Aphistogoniulus sp. (ildtusenbein), minimum bunnlag til denne arten vil jeg at er 5cm med substrat i form av tolv. Til større tusenbein lønner det seg med 10cm. Men syntes alikvel at det er greit å holde seg til mer enn et minimum og at man derfor kan gi dem mer å grave i. Alle tusenbein skiller ut forsvar væske, jeg har ikke opplevd så mye annet enn å få litt antydning til blåmerker av min gamle Spirobolus sp. Togo jente, dette gjorde ikke vondt det bare så ikke så bra ut. Fra alle andre tusenbein jeg har vært borti har jeg kun opplevd å bli litt gul på fingrene, som du blir om du håndterer marihøner. Allikevel er det som med tusenbein som med andre leddyr at man vasker seg på hendene etter man har håndtert dem Det finnes faktisk tusenbein som har en forsvarsvæske som inneholder benzokinoner og hydrogencyanid (blåsyre), men disse artene er ikke vanlige i fangenskap. Skulle det være noe mer får du bare spørre |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2005
|
Bare koslig!
Har et 30*30*30 terrarie stående så da kan jeg ta i bruk det. Takk for svar chixz, du er alltid til å regne med
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
|
Jeg fikk også lyst til å kjøpe et ildtusenbein.
Hvilken høyde må terarie ha? Hvilken tempratur/fuktighet trenger dem? Hva er en normal pris for ildtusenbein? Vet noen om amdre plasser enn Ei som selger slike? Hvor lenge lever dem?
|
![]() |
| Emner |
| tusenbein |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |