"

Myriapoder Forum for skolopendre og tusenbein

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 15-10-2011, 22:13   #1
Reptilfreak

Creeper sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Meldinger: 29
Question Ildtusenben

Jeg har søkt litt rundt her og der, men har ikke funnet ut noen ting. Er det lov å importere ildtusenben til Norge? Jeg har hørt en del om lister som forteller hva som er lov og ikke med insekter og lignende, men aldri funnet dem. Også, hvis dere vet hvor jeg kan få skaffet dem biligst mulig så hadde det hjulpet.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-10-2011, 04:19   #2
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 1,633
Blog Entries: 3
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (17)
Standard

Det er lovlig ja. Du må nok være litt mer spesifikk enn å bare si ildtusenben da det er mange arter som går under det navnet.

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.
Christoffer er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-10-2011, 04:56   #3
Reptilfreak

Reptilicious sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Rogaland
Alder: 26
Meldinger: 622
Blog Entries: 2
Standard

Er vel ingen insekter som er ulovlig å importere hertil, er det det?
Svar med sitat
Gammel 16-10-2011, 09:46   #4
Reptilfreak

Creeper sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Christoffer Vis post
Det er lovlig ja. Du må nok være litt mer spesifikk enn å bare si ildtusenben da det er mange arter som går under det navnet.
Takk for svar, Aphistogoniulus corallipes er det jeg ser etter. Grei art fra Madagskar som spiser råttent nedfallsløv, sopp og frukt.
Svar med sitat
Gammel 16-10-2011, 12:38   #5
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Alle invertebrater er lovlige å importere til Norge - IMAZO derimot, har for tiden fått det for seg at det IKKE er lov å sende tusenbein til Norge

Biller, taranteller, sirisser og pinnedyr derimot, det sender de gjerne...
Svar med sitat
Gammel 16-10-2011, 13:12   #6
Reptilfreak

Creeper sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Thor Håkonsen Vis post
Alle invertebrater er lovlige å importere til Norge - IMAZO derimot, har for tiden fått det for seg at det IKKE er lov å sende tusenbein til Norge

Biller, taranteller, sirisser og pinnedyr derimot, det sender de gjerne...
Takk. Er det noe man kan skrive på pakken eller lignende for at (gjeldende) imbasiler ikke skal ta feil? Jeg tror Springhalen har 3 igjen, så jeg skal kontakte dem.
Jeg skjønner ikke hva norske myndigheter har med om vi bestiller insekter fra andre land? Selv om de er giftige går det jo bare ut over de som får dem.
Hadde skjønt det hvis det var en lov om innpakning for å beskytte postmenn, men som kjent skal norske myndigheter helst kontrollere så mye som mulig av livet ditt (hvordan du oppdrar barna dine, hva du skal eie, pensjonen din etc.(sinna))
Svar med sitat
Gammel 16-10-2011, 13:37   #7
Reptilfreak

Lenxx sin avatar

Meldinger: 305
Blog Entries: 12
Standard

Om man snakker lovverk, og hva som er tillatt eller ikke, mener jeg det i utgangspunktet ikke er lov å sende levende dyr i posten i set hele tatt i norge...? Ikke siter meg på det før jeg har fatt sjekket det nærmere... sitter på jobb nå... men tror jeg leste det på postens nettsider.
Mulig det er "regel" og ikke lovverk også.

Og så er gjerne spørsmålet om insekter og dens like kommer inn under dette i det hele tatt, siden de ikke dekkes av dyrevernslovene.
Lenge leve et mindre genial lovverk. *frustrert*

(skal sjekke opp hvor jeg fant dette om levende dyr i posten nar jeg er ferdig på jobb)
Lenxx er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-10-2011, 16:11   #8
Reptilfreak

Lenxx sin avatar

Meldinger: 305
Blog Entries: 12
Standard

Trekker det tilbake.
Her fant jeg om levende dyr sendt med posten. http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/pakker/slik-pakker-du-inn-sm%C3%A5-og-store-sendinger

"Levende dyr (biller, igler og silkeormer) må innpakkes etter Dyrevernlovens bestemmelser."

Hvorvidt "ildtusenbenet" er bille, igle eller silkeorm, må du krangle med postvesenet om...
(var så sikker på at jeg hadde lest et sted at det ikke var lov å sende levende dyr...skjønt jeg har gjort det selv med god pakking og rette tempraturer )
Lenxx er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-10-2011, 16:39   #9
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

For å si det veldig enkelt.. om dyret har exoskelett så kan det sendes med posten, dvs alle leddyr, insekter og tilsvarende..
Biller, igler og silkeormer er brukt som eksempler fra postens side.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-10-2011, 16:40   #10
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
Meldinger: 783
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Lenxx Vis post
Og så er gjerne spørsmålet om insekter og dens like kommer inn under dette i det hele tatt, siden de ikke dekkes av dyrevernslovene.
Og sende levende dyr i posten er ikke tillatt i norge, innsekter derrimot er lovlig. De går ikke under dyrebernslovene / de regnes ikke som dyr.

Er rimelig sikker på dette
Reptils er online nå  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Ildtusenben (Aphistogoniulus corallipes) Boavennen Myriapoder 1 13-03-2008 17:20

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 02:11.