| Myriapoder Forum for skolopendre og tusenbein |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2009
Sted: Møre Og Romsdal
|
noen som har litt informasjon om skolopendere?
trenger alle mulige svar
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østlandet
Alder: 29
|
Sitat:
Her ga DanFekar deg en del linker om de. Hvis det er noen mer spesifikke spørsmål du har, som du ikke finner svar på i dette, så må du nok spesifisere det mer enn at du trenger alle mulige svar ![]() Edit: Hohooo, der rakk du akkurat før meg Allan
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
|
Litt bedre svar du kom med Kiwi,men poenget er vel det samme.
![]() Valiant: Har du lest noen av de linkene du fikk av DanFrekar? (Har du fremdeles lyst på en Skopopender?) |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Takk takk Allan, tar til meg skryt
![]() Valiant; Kan også nevne at skolopender er dyr du ikke ser særlig ofte fordi de er nattedyr og gjemmer seg stort sett hele tiden. De er kule, men mange av de ser du ikke noe særlig. Jeg har to stykker, hvorav den ene kommer nesten alltid ut om kvelden, mens den andre ser jeg kaaaanskje en gang på to uker. Hvis jeg ikke graver den frem eller at jeg har glemt å fylle på vann og den blir supertørst
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Beklager at jeg fortsetter å "drive" tråden nå, men hvor ofte skal de "vannes" ?
Edit: Nevermind det spørsmålet der.. Setter det opp på en annen måte: Vår har blitt bosatt i et faunarium, med sikkert 5cm substrat på det tynneste og 15 på det tykkeste om så ikke litt til. Det er også blitt plassert en korkbarkbit på skrå, slik at det ligger jord under korkbarken og over den ene siden på toppen. Skolopenderen, som mest sannsynligvis er en Scolopendra subspinipes de haani, har da bosatt seg under denne korkbarken.. men under der er det veldig tørt i jorda, og jeg får jo ikke akkurat spraya inne der uten å måtte løfte på den.. også har jeg liksom lest at de kan dø av å bli for tørre, eller at substratet blir fort tørt.. Men den flytter seg vel til der det er mer fuktig hvis det blir for tørt for den?
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
|
Sitat:
![]() Noen holder de i fuktig substrat,mens noen har det rimelig tørt med vannskål. Jeg liker lett fuktet torv (min 5-6 cm),og dusjer substrat og vegger når det begynner å tørke. Og en korkbark,flat stein eller en glassplate den kan ligge under (hjelper også å holde på fuktigheten) |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Må si at jeg har det nok ganske tørt i mine terra, og så innimellom så bader jeg de i vann. Tiger leggen min ser ut til å storkose seg når jeg gjør dette, og graver seg ned der det er fuktig
Den andre ser ikke ut til å bry seg noe særlig... Burde kanskje vært mer opptatt av fuktigheten (?) men frem til nå så har det ikke sett ut til å spille så stor rolle ![]() EDIT: Har da vannskål!!
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Så det går greit med vannskål og avogtil vanning altså.. Den har tilgang på vann også vanna jeg på søndagen og idag, men den ligger jo godt gjemt under korkbarken enda så.. Vil ikke at den skal dø fordi jeg gjør ting feil..
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Er sikkert ute å løper rundt og drikker vann om natta når du sover søtt
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Trenger fakta om pinnedyr. | qello | Pinnedyr, knelere og andre insekter | 10 | 17-12-2009 06:40 |
| hei trenger litt fakta om hamskifte. | grammostola rosea | Taranteller | 13 | 29-05-2009 23:51 |
| Trenger litt råd :) | ShortyAngel | Taranteller | 2 | 22-12-2008 18:05 |
| trenger litt fakta om tusenbein | Nikazo | Myriapoder | 14 | 01-09-2008 13:41 |
| Trenger fakta om taranteller | madsarn89 | Taranteller | 16 | 27-01-2008 18:54 |