| Myriapoder Forum for skolopendre og tusenbein |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Drammen
|
Vært lite om skolopendere her i det siste:
Her er noen bilder av Scolopendra Alternans, Scolopendra Subspinipes de haani (Chinese Giant) , Scolopendra Subspinipes de haani (Vietnam Giant Yellow Leg) |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Alder: 24
|
Stilige bider, tørr jeg spørre om det er en av disse som er på vei hitover eller??
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Ja det er du som skal ha den Eggy, terrariet med røtter og alt som er avbildet følger med
![]() Den er gravd seg dypt ned i substratet nå, kanskje det er hamskifte på gang ? Hvis det er det så kan den bli sån passe 23-24cm lang, he he.(den er ca 22cm nå) Scolopendra Alternans er den gul/svarte, de kan bli ganske store, har sett bilder av en på + 25cm, enkelte mener dem kan bli opptil 30cm, Scolopendra Gigantea kan bli opptil + 30cm, men dem er også tykkere/bredere i tillegg. De 2 andre scolopenderene er ca 20cm + |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østlandet
Alder: 29
|
ååå..får lyst på flere.. Men 3 av 4 her har jeg ikke sett på lenge...de har fått for seg at de har noe vinterdvale..gravd seg ned og sluttet spise
veldig fin rødfarge på de der
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Noen skolopendere er også mere skyere en andre, noen piler unna og graver seg ned 95% av tida du har den, andre typer kan være mere selvsikre og er mere framme. Hadde en som kasta seg over etter byttet: Scolopendra Subspinipes Gastroforeata "Philippines", helt sprøtt å se på, he he, den var altid framme gravde seg ikke ned i hele tatt. Ethmostigmus Trigonopodus (yellow legs) Tanzania som jeg hadde beit i blinde etter ting som ikke var der, og det er vel kanskje den mest hissige skolopender jeg har hatt. Det er litt forskjellige "personligheter" på dissa skolopendrene. |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østlandet
Alder: 29
|
Jo jeg har jo godt merka at de er forskjellige, men de siste månedene så har de bytta personlighet og. Det e den E. Trigonopodus som jeg har og Tiger leggen som har forandret seg mest. De har alltid vært matglade og passe aktive når det har blitt mørkt. Men E. Trigonopodus har gravd seg ned til bunn (ser han gjennom glasset) og der har han vært i flere måneder! Han spiste en gang etter at jeg fiksa terrariene for 1-2 mnd siden, før han gravde seg ned igjen... Og tiger leggen har jeg ikke sett på like lenge... Får håpe de våkner opp straks nå når våen er på vei
Ellers så kan jeg alltid glede meg til å se min H. Chilensis! Alltid like morsom å følge med på når maten kommer frem
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
|
Gleder meg til det er klart for sending av S.sub. De hanni!
![]() Men substrat til de større, hva anbefaler du? En fin blanding av litt av hvert? (torv/kokos/sand/grus/etc.)?
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
|
Mjaa, kjedlig med helt ren torv
![]() Tror jeg skal kjøre noe alla det samme jeg har gjort med australisene
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Medlemmenes Tusenbein og Skolopendere | Galil | Myriapoder | 15 | 15-09-2011 17:13 |
| 104% trygge terrarier, til skolopendere. | Viridovipera | Terrarier | 10 | 06-05-2008 18:29 |
| diverse skolopendere | hewlet | Myriapoder | 10 | 30-04-2008 23:13 |