"
Gammel 06-01-2012, 21:16   #31
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Rogaland (Karmøy)
Alder: 15
Meldinger: 275
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av tsrebel Vis post
På høy tid med en oppdatering:
1. For å holde på luftfuktigheten har jeg dekka til begge lufteåpningene i plast-terraet. Jeg er i gang med å lage et nytt (uten lufteåpninger), der jeg planlegger en liten dam.
2. Achatina fulicaene er ikke det, men A. immaculata, oppdaga jeg i går. Det forklarer hvorfor de er så glad i kattemat (kjøtt).
3. Og i dag oppdaga jeg en hel haug immaculata-babyer!

Oisann! 122 talte jeg. Men hver for seg er de ganske søte:
Gratulerer heldiggris Jeg har ikke engang fått egg på mine enda jeg! De var søte
shadow er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-01-2012, 03:25   #32
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Oslo
Alder: 34
Meldinger: 229
Smile

Da har jeg solgt alle de voksne immaculataene mine og nesten alle ungene!

Her er en av de største og den desidert minste. Sistnevnte kan umulig ha vært ferdig utvikla da den forlot egget. Håper den klarer seg hos sine nye mennesker.
Så da er det klart for at mine Achatina reticulata og A. iredalei kan formere seg Den største av de sistnevnte er sannsynligvis kjønnsmoden:

Er det ikke en liten bulk på sneglens høyre side? Mye vanskeligere å se det på så lyse snegler. Veldig spent på disse som føder levende unger! Skallet er nå ca 7 cm langt og blir kanskje ikke større. Faktisk synes jeg dette er akkurat passe størrelse for en snegl.
Disse bildene ble tatt i går etter at jeg hadde lagt inn mat:

Det er geckomat som foretrekkes (Jeg håper sørgisen min klarer kampen i matfatet. den ser ut til å vokse og trives så det er nok ingen grunn til bekymring).

Hei!

Er det ikke mulig å få litt matro her?!

Neivel! Da stikker jeg. Så kan du stå der med det dumme kameraet.

Den minste av de to liker også geckomaten:

Den er litt mindre sky, så jeg fikk til og med filma gomlinga: MOV00505.3gp - YouTube
tsrebel er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 26-01-2012, 11:08   #33
Reptilfreak

anitarus sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Meldinger: 37
Standard

Hvordan oppdaget du egentlig at immaculataene dine ikke var fulica? Har begge typene selv, og syntes de ser utrolig like ut...
anitarus er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-01-2012, 16:45   #34
Reptilfreak

Standard

Jeg oppdaget det i tråden om "halvt albino" snegl, startet av ham jeg kjøpte sneglene av. Det viste seg at han hadde kjøpt sneglene av en som var sikker på at de var A. immaculata. De er veldig like, så det kan være vanskelig å være sikker på artsbestemmelse.
Hvis du ser på sneglene når de har trukket seg helt inn i skallet, kan du se at immaculataene har noe rosa på skallet ved åpningen, mens på fulicaene er det hvitt. I tillegg har mange immaculataer en mørk stripe på oversiden av kroppen, fra sneglehuset og fram til mellom følehorna. Fuliceane er generelt mer ensfarga.
tsrebel er offline  
Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til tsrebel
Gammel 29-03-2012, 14:53   #35
Reptilfreak

bornkessel sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Sted: Akershus
Meldinger: 47
Standard snegler fra mangroveskogen i vietnam

disse skal være med til Norge
Svar med sitat
Gammel 29-03-2012, 15:51   #36
Reptilfreak

Standard

Veldig fine, Bornkessel!
En liten oppdatering herfra:
Jeg har nå solgt alle mine A. immaculata panthera, så nå er det klart for nye sneglebestillinger. Har bestilt Pleurodonte marginella og Hadra webbi og er veldig spent.
Seinere skal jeg bestille 2 A. reticulata (ikke albino) så det kanskje blir litt fart på formeringa hos denne arten. Jeg har 4 A. reticulata albino. De er kjønnsmodne, men viser ingen tegn til å ville formere seg. Har solgt 2 av dem og de blir henta over påske, så da blir det plass til nye Dette er virkelig en av de vakreste og mest omgjengelige artene jeg noen gang har hatt. En absolutt favoritt blant de største sneglene!
Mine A. iredalei er også kjønnsmodne, men har så langt ikke produsert babyer. Jeg tror jeg tok dem på fersken her ei natt. Jeg våkna av et plopp, og da lå de i dammen, tett omslynga. Ikke lett å huske å holde seg fast i taket når man har sex. LOL Så jeg fiska dem opp og håper at akten ble fullbyrda tross vannlek og forstyrrelse. Jeg synes de har helt perfekt størrelse for snegler, og planlegger å skaffe meg flere i samme størrelse (5-10cm).
Mine norske hagesnegler har vist seg å være både Cepaea hortensis og C. nemoralis. Etter vinteren (de fikk ingen dvale) har jeg 2 voksne igjen, og denne uka dukka det opp en liten hær av småsnegler.
I tillegg har jeg nå starta opp et saltvannsakvarium, hovedsakelig for snegler (30Liter, lavbudsjett, low-tech). Har gjort noen tabber, men lærer i alle fall.
tsrebel er offline  
Svar med sitat
Gammel 22-04-2012, 15:35   #37
Reptilfreak

bornkessel sin avatar

Standard

hei men vet du hva dem heter? Fant dem i trærne i mangroveskogen i Mekong Delta i Vietnam. Har tatt med meg 4 stk til norge. De er utrolig aktive og spiser som hester. Tore
Svar med sitat
Gammel 22-04-2012, 17:21   #38
Reptilfreak

Standard

De ser veldig ut som Achatina fulica. Disse har blitt spredt til store deler av verden.
tsrebel er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-04-2012, 05:59   #39
Reptilfreak

bornkessel sin avatar

Standard snegler fra mangroveskogen i vietnam

ok Det er i vert fall gjort meg sneglefrelst. De er morsomme, livlige akrobater. Tar meg selv i å sitte i timesvis å bare se på dem.
Svar med sitat
Gammel 23-04-2012, 08:38   #40
Reptilfreak

Standard

Så flott! Denne artene er generelt den letteste å holde av de afrikanske kjempesneglene. Utrolig fascinerende dyr!
(Den hvite bulken på bildet viser at sneglen er kjønnsmoden. Hver snegl legger gjerne rundt 200 egg, så det er best å holde kontroll. Dessuten er man ikke helt sikre på at de ikke kan overleve i norsk natur, så vær forsiktig
tsrebel er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
hagesnegl, snegler, vinbergsnegl

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Lys og varme for snegler? tsrebel Andre virvelløse dyr 9 10-10-2011 13:17
Kombinasjon med snegler tsrebel Slanger, øgler og skilpadder 1 13-08-2011 22:15
Skilpadde snegler i akvariet. Rep Slanger, øgler og skilpadder 19 17-03-2009 18:28

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 01:51.