"
Gammel 21-08-2009, 13:38   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Vestlandet
Alder: 22
Meldinger: 449
Blog Entries: 1
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (8)
Standard Problemer med sending, hva ville dere gjort?

Jeg sitter nå med et lite problem her, og er interessert i å høre hva andre ville gjort i samme situasjon. Er spesielt interessert i hva andre selgere har å si om saken.

Saken er som følger: Jeg har solgt litt skorpioner til en kar i Sverige. Har sendt ham to pakker tidligere som kom trygt frem. Sist onsdag sendte jeg ham en tredje pakke, og den har ikke kommet frem enda. De første to pakkene kom frem etter to dager, så jeg har fått melding av ham daglig siden sist fredag om at pakken fortsatt ikke er fremme, og hva som bør gjøres. Jeg har bedt ham om å være tålmodig, og sagt at det ikke er noen fare. Pakken kommer snart frem, og i disse temperaturene er ikke noen dager i posten farlig for dyra. Pakken er fortsatt ikke kommet frem, og jeg innrømmer jo at det har tatt lenger tid enn vanlig. En mulighet er jo også at den har blitt stoppet i den svenske tollen.

I dag fikk jeg mail om at dyra fortsatt ikke var kommet frem, og at han derfor ville ha pengene tilbake. Vedlagt lå også bankinformasjonen hans.

Så, hva ville dere gjort i samme situasjon? Jeg har jo selv opplevd døde dyr, og ved ett enkelt tilfelle at en pakke har forsvunnet, men jeg har aldri krevd selger noe for det. Den vanlige policy er jo at kjøper tar risken ved sending. Klart at det er kjipt når slikt skjer, men har jo tross alt sendt dyr til ham, og dermed synes jeg at det er urimelig at jeg skal måtte ta hele "støyten".

En mulighet er jo også, om man skal være kynisk, at mannen har mottatt pakken allerede, og prøver å få tilbake pengene for den.

Det jeg har svart ham, er følgende: Dette er en feil av postsystemet som jeg ikke kan lastes for. Blir pakken konfiskert i tollen, kan jeg ikke lastes for det. Kan du derimot dokumentere at dyra har kommet døde frem (med bilde), skal jeg gi deg 1000 kroner (kjøpesum var 1500,-, pluss en freebie) i "store credit" for nye dyr. Denne meldingen har jeg nettopp sendt, og dermed ikke fått svar på.

Etter min mening er dette mer enn hva man kan forvente av selger, men jeg prøver da å gjøre folk fornøyd. Er det jeg som er vanskelig, eller er kjøper urimelig vanskelig her?
psychofox er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 21-08-2009, 13:41   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Vestlandet
Alder: 22
Meldinger: 449
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (8)
Standard

I alle dager, denne havnet jo i helt feil forum. Må være litt ukonsentrert tydeligvis. Beklager dette.
psychofox er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 21-08-2009, 14:03   #3
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,651
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Så lenge kjøper har fått info fra starten av at sending via post er kjøpers ansvar, så kan han ikke kreve penger av deg.
Det er han som vil ha de tilsendt.
har sjøl opplevd at pakke som jeg ventet ble borte i posten, men jeg ettersøkte den på posten og jeg lette sjøl etter den.
jeg synes emailen din var riktig etter min mening.

Kjøpers ansvar er kjøpers ansvar.
shelob er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-08-2009, 14:37   #4
Reptilfreak

Evillucius sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Finnmark, Hammerfest
Alder: 24
Meldinger: 69
Standard

Jeg er enig der. Kjøpers ansvar. Spesielt siden den skal over grensa.
Svar med sitat
Gammel 21-08-2009, 15:04   #5
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,047
Blog Entries: 5
Standard

Dette problemet er jo noe alle som handler litt på forum o.l er fult klar over.
Slik jeg ser det, er dette en risiko som kjøper tar..
(kjøper betaler jo også på forskudd)

Dette er grunnen til at man ofte bare kjøper for en liten sum første gang,og sjekker opp i selger så godt som mulig på forhånd.
Dette går sikkert begge veier.
(Du får jo navn og adressen til vedkommende,om du spør)

Nå er jeg ikke helt upartisk i denne saken, da jeg har kjøpt minst 20 skorpioner ved forskjellige anledninger av trådstarter og alltid fått dyrene dagen etter de ble sendt..

Dette er Posten(eller Tullen) sin feil og jeg hadde tatt tilbudet fra selger,om pakken ikke dukket opp.

Håper det ordner seg.
allan er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-08-2009, 15:34   #6
Reptilfreak

reibrus sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: I midten
Alder: 32
Meldinger: 149
Thumbs up Veldig fornøyd

Sitat:
Opprinnelig postet av allan Vis post
Nå er jeg ikke helt upartisk i denne saken, da jeg har kjøpt minst 20 skorpioner ved forskjellige anledninger av trådstarter og alltid fått dyrene dagen etter de ble sendt..

Dette er Posten(eller Tullen) sin feil og jeg hadde tatt tilbudet fra selger,om pakken ikke dukket opp.

Håper det ordner seg.
Jeg har også kjøpt endel av trådstarter og er veldig fornøyd med levering. Jeg har også fått hjelp til å sjekke hvor pakken er når den ikke har kommet i rett tid.

Kommer sikkert til å kjøpe av deg igjen.
reibrus er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-08-2009, 15:49   #7
Reptilfreak

Kahuna sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Sted: Oslo
Alder: 36
Meldinger: 53
Standard

Han har kjøpt av deg før og tar deg sikkert på ordet når du sier at du har sendt pakken.
Det er ikke din feil, men heller ikke hans feil.
Du har kanskje ikke oppgitt at sending skjer på kjøpers ansvar, men dersom det står noe om ansvar i salgstråder så står det ALLTID at det er kjøpers ansvar. Har aldri sett at det er selgers ansvar.
At han skal kreve deg for hele summen synes jeg er totalt urimelig.
Dette er risikoen man tar når man ikke henter dyrene selv og spesielt når det er mellom 2 land.

Jeg ville ventet litt til for å se om pakken kommer frem. Din samvittighet er uansett helt ren, men jeg forstår at du også vil ha "glade kunder". Ikke morsomt, men jeg mener at du ikke bør betale han når du har vært helt rettferdig.

Håper at pakken kommer frem!
Kahuna er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-08-2009, 15:52   #8
Reptilfreak

Tony sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
Meldinger: 1,107
Blog Entries: 14
Standard

det er en lei situasjon dette da.. men er selvsagt ikke ditt problem om den er stoppet i tollen.. slik går det når man bestiller over landegrenser.. er derfor jeg ikke bestiller noe fra utland.. fort gjort at det blir noe tull med det..

men, jeg kjøpte en skorpion fra trådstarter for 350kr. Den døde 3-4 dager etter at jeg fikk den.. og fikk tilbud om en ny skorpion. siden han ikke hadde en inne som var lik fikk jeg tilbud på noen andre som forøvrig bare kostet 150kr stk. og jeg mener selv at dette er rimelig. det er tross alt ikke selger sitt annsvar.. det er kjøper som vil bestille det.. og jeg mener jo det at jeg fikk en ny skorpion som var "verdt" 50% mindre enn den jeg først kjøpte.. om han får 1000kr igjen av 1500 så er det 80%.. (er det ikke?)
og det mener jeg er mye bedre en forventet av en privat selger.. hadde det vært firma, så selfølgelig noe annet..

nei, du får bare si at du vil avvente en stund til for å se.. om den er vekke i posten kan det ta lang tid før du får den i retur eller lignende.. eventuelt så kan du ringe posten for å høre.. i tilfelle han har pakken og vil ha pengene igjen, så kan jo ikke han gjøre det

men hold oss oppdatert på saken da.. får høre hva han gjør.. og ikke minst høre hvordan det går med dyra!
Svar med sitat
Gammel 21-08-2009, 17:33   #9
Reptilfreak

weto sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Vest-Agder, Mandal
Meldinger: 247
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (7)
Standard

Hvis du som selger på forhånd har opplyst om at dyrene ble sendt på kjøpers ansvar, så har du ikke noe erstatningsansvar overhodet. Det er dette som er vanlig praksis når man velger å få dyr tilsendt. Særlig over landegrenser, løper man en stor risiko. Og dyrene blir i tillegg betalt før de blir sendt fra selger.
Dersom du som selger velger å gi noe av kjøpesummen tilbake, eller erstatter tapte eller døde dyr på annen måte, er du ekstra snill og det er selvfølgelig opp til deg. Men du kan ikke bli krevd for noen form for erstatning.

Håper at dyrene kommer frem til slutt, - og er i live
weto er offline  
Svar med sitat
Gammel 22-08-2009, 10:18   #10
Reptilfreak

Kris10an94 sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: rogaland
Alder: 17
Meldinger: 720
Standard

eg har opplevd det samme men da var eg kjøperen og de ble bare stoppet i tollen i 2 dager og så ble de sendt videre og det er sikkert det samme som har skjedd deg men kankje bare litt lengre tid
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Sending i posten Galil Skorpioner 7 07-03-2009 16:52
et arts navn jeg gjerne ville vite som jeg har glemt :P duefjes Taranteller 25 20-02-2009 13:51
bleke øyer på min konge snok.. å den ville ikke ha sin mus frankis Snoker 26 14-10-2007 13:52
Sending? utyske Småprat 3 02-10-2007 17:26
Markedsundersøkelse, hvilke biller ville dere kjøpt? Frost Småprat 15 27-02-2007 15:06

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 01:38.