"
Gammel 02-06-2009, 00:47   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Vestlandet
Meldinger: 33
Standard Almostwrong's Australiser

Hei hei!
Inspirert av fine tråder her tenkte jeg å lage en selv.
Har et lite prosjekt på gang i heimen her

Jeg har et 90x45 terra med 6 Androctonus Australis med 2.4 kjønnsfordeling.
Målet er å få disse til å leve i harmoni kommunalt og å få avlet fram friske nye australiser i fangenskap.
Så langt ser de ut til å komme veldig godt overens og jeg ser at noen av de deler huler over flere uker uten noe krangling.
Parringsaktivitet har jeg ikke sett noe til enda, men to av hunnene ser litt smågravid ut så ting kan allerede være i full sving.

Legger til et bilde av terraet uten noe aktvitet, da kameraet mitt ikke er ideelt til å fotografere skorpionene. Er lovet å få låne et fint speilrefleks kamera med masse linser og slikt, så det kommer nok snart flere skikkelige bilder.
Vedlagte miniatyrbilder
Almostwrong's Australiser-terra.jpg  
almostwrong er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-06-2009, 00:49   #2
Reptilfreak

cookiejar22 sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: østfold
Alder: 18
Meldinger: 489
Standard

veldig stort og fint terrarie det der.
Svar med sitat
Gammel 02-06-2009, 05:28   #3
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,047
Blog Entries: 5
Standard

Flott med litt flere skopionfreaker her
Fint terra,likte opplegget med substratet..og lykke til med avl.
allan er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-06-2009, 09:55   #4
Reptilfreak

Nikazo sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Sted: buskerud
Meldinger: 541
Blog Entries: 2
Standard

kjempe fint terrarie!
likte veldig godt innredningen i terrariet
Svar med sitat
Gammel 08-07-2009, 18:21   #5
Reptilfreak

Standard Sommeroppdatering

Takk for flott tilbakemelding

Har vært vekkreist ettpar uker slik at leiligheta var helt rolig og det hadde de små tydelig godt av. De er blitt mer 'husvarme' og vant med terraet. I starten var de veldig folkesky og jeg så lite til de, nå er det stadig en ute og styrer med noe eller de ligger i grupper ute og slapper av.

Jeg har også sett alle siden jeg kom hjem, så kannibalisme har enda ikke oppstått, kan også nevne at jeg ikke har sett krangling siden første dag de kom og det var dårlig med ferdige skraper og huler. Var litt urolig for dette da den minste hannen er halve størrelsen til de fleste hunnene og tydelig minst, men han dukket opp fra en 30cm lang tunell i hjørnet, med inngang nesten fra midten av terraet.
Har helst villet slippe å lette på røttene for å lete etter de, da de sitter godt fast og går helt ned til jorden i substratet.

Var litt usikker på om jeg hadde bomma litt med substratet siden jeg har brukt kun sand i det øverste laget og samtidig prøver å la de ha fuktighet tilgjengelig samtidig som det i utgangspunkt er tørt ala en ørken.
Det som fort hendte var at det la seg en hard skare (se gravebildene) på toppen av sanden i hele terraet og jeg trodde dette ville bli en ulempe for dyrene.
Nå har de gravd en rekke tuneller under denne skaren, da den tydeligvis holder vekta til dyra fint, sanden under er litt fuktigere og veldig fin å grave i
Har sett flere av de fære sultne rundt og sjekke forskjellige hull i tunellene opp mot glasset hvor sirissene pleier å gå. Stikker opp ei klo og venter litt - så videre til neste hull.

Har knipsa litt bilder også. Kvaliteten er så som så, men det er da noe
Vedlagte miniatyrbilder
Almostwrong's Australiser-dscf0591.jpg   Almostwrong's Australiser-dscf0601.jpg   Almostwrong's Australiser-dscf0611.jpg   Almostwrong's Australiser-dscf0617.jpg  

Almostwrong's Australiser-dscf0624.jpg   Almostwrong's Australiser-dscf0635.jpg   Almostwrong's Australiser-dscf0654.jpg   Almostwrong's Australiser-dscf0670.jpg  

almostwrong er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-07-2009, 19:09   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2006
Alder: 22
Meldinger: 449
Blog Entries: 1
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (8)
Standard

Utrolig heftig oppsett det der! Veldig interessant å høre om, og at du unngår kannibalisme er også utmerket, den gode plassen er nok en viktig faktor for det. Ser frem til å følge utviklingen her. Har du sett noe parringsatferd hos dem?
psychofox er offline  
Svar med sitat
Gammel 25-07-2009, 22:50   #7
Reptilfreak

Standard

Nei, noe parringsatferd har jeg ikke sett. det nermeste må være en hann holde klørne til en av hunnene igjen oppe ved den store hula til høyre. Har lagt ut en stor glatt stein forran hula der som jeg hadde håpt skulle gjøre nytten, men den bærer ikke preg av bruk.
Det jeg har sett mest av er at hunn og hann holder seg ganske adskilt. Hunnene gjerne 2-3 ilag under ei lampe, gjerne den ene oppå den andre. Hannen virker litt mer opptatt av å styre rundt med graving og slikt. Skulle tro hannene hadde nok å gjøre med 2.4 kjønnsfordeling, men det ser ut som de mangler mojo stakkars gutta.

Har egentlig ikke sett mye til de før nå siste ukene etter jeg kom hjem, jeg har sett de, men nå er de aktive og holder på med sitt uten å plages særlig av tilskuere.
Noe av dette skyldes litt at jeg har prøvd litt forskjellige timer innstillinger på lysene, og det ser ut til å ha hjulpet litt. De første ukene så jeg de knapt og lurte på om noe var galt, men nå er de tre mest folkevante ute daglig så lenge lysene er på og nyter varmen, de andre titter også mer og mer fram.

Til tross for at jeg ikke har sett særlig parringsaction har i alle fall to av hunnene vokst rundt midja Har ikke klart å ta klare bilder av de desverre. Tviler på det er overmating, men det ville vært litt teit å separert de om de ikke var gravid.
Jeg har to terra stående klar nå med substrat av sand, jord, leca og småstein godt blandet sammen til en sandete jord som holder fuktigheten flott uten at det blir helt fuktig og vått som i en regnskog. Det ble også en mørk og fin kontrast til de lyse scorplingene
Legger ved bilde av et slikt for de som er interessert.
Vedlagte miniatyrbilder
Almostwrong's Australiser-dscf0715.jpg  
almostwrong er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-08-2009, 22:42   #8
Reptilfreak

Standard Minstemann har skiftet ham

Hei hei,

I dag sto jeg opp til en overraskelse og ble brått trist da jeg kikka over stortanken for å se hva som hadde hendt over natta. I det ene hjørnet lå minstemann helt livløs i åpningen av ei hule med to store hunner få centimeter unna og jeg fryktet det værste. Men da jeg fikk plukket ut det som lå igjen viste det seg å bare være et tomt skall. Like etter dukker krabaten opp i full vigør med nytt flott ham
Interessant at han har fått gjort dette uten å bli skadet, da det har vært mye trafikk i de tunellene hvor jeg fant det.

Jeg trodde alle var voksne og ferdig med siste hamskifte, så dette kan kanskje forklare at jeg ikke har sett noe parringsaktivitet her.

Legger ved bilder av hans gamle og nye. Bilde 2 viser forskjell mellom minst og størst, hunnen øverst på bildet begyner å se stor ut nå. Ser hun gravid ut?

Kan legge til helt til slutt at jeg sitter med et godt kull keisere nå, som kom til verden for noen dager siden. Mor gjemmer seg godt enda, men jeg skimter noe bevegelse blandt de små, så det ser ut som de har det fint. Kommer med litt bilder av de så snart de går for egen maskin.
Om noen er interessert i noen slike si ifra, tenker å selge noen her
Vedlagte miniatyrbilder
Almostwrong's Australiser-dscf0802.jpg   Almostwrong's Australiser-dscf0814.jpg   Almostwrong's Australiser-dscf0826.jpg   Almostwrong's Australiser-dscf0833.jpg  

almostwrong er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-08-2009, 10:52   #9
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,047
Blog Entries: 5
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av almostwrong Vis post
Til tross for at jeg ikke har sett særlig parringsaction har i alle fall to av hunnene vokst rundt midja Har ikke klart å ta klare bilder av de desverre. Tviler på det er overmating, men det ville vært litt teit å separert de om de ikke var gravid.
Jeg har to terra stående klar nå med substrat av sand, jord, leca og småstein godt blandet sammen til en sandete jord som holder fuktigheten flott uten at det blir helt fuktig og vått som i en regnskog. Det ble også en mørk og fin kontrast til de lyse scorplingene
Legger ved bilde av et slikt for de som er interessert.
Om en av hunnene ender opp med masse scorplings på ryggen, ville jeg vurdert å la henne være igjen i terraet og heller flyttet de andre.

(Jeg hadde muligens også fjernet moren når de går av ryggen,og latt de gå sammen til 3-4 instar.)

Lykke til
allan er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-08-2009, 11:10   #10
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av allan Vis post
Om en av hunnene ender opp med masse scorplings på ryggen, ville jeg vurdert å la henne være igjen i terraet og heller flyttet de andre.

(Jeg hadde muligens også fjernet moren når de går av ryggen,og latt de gå sammen til 3-4 instar.)

Lykke til
Hmm, kanskje det.. Tror du det er bedre å gjøre det slik kontra å få ut de to store hunnene til eget terra før de 'popper', eller tenkte du det som et alternativ om de føder i kommunaltanken?
almostwrong er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 01:33.