"

Mine Herptiler Her kan du vise bilder av dine reptiler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18-10-2011, 01:13   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Vestfold
Meldinger: 14
Standard Min Leo-Gecko "Jørgen"

Tenkte å legge ut et bilde av min Leopard-gecko Han har vært med meg over 10år nå å er fortsatt frisk og rask
Pat88 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 18-10-2011, 01:25   #2
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
Meldinger: 783
Standard

10 år faktisk, ikke dårlig!

Eneste er sand, som ikke er naturlig for dem. I tillegg til at det lett skaper forstoppelse, ettersom dyrene har en tendens til og slikke det i seg. Var nylig ett tilfelle om en gecko på over 10 år som fikk forstoppelse og døde.

Skjeldent jeg hører / ser folk som har hatt dyret over 10 år!
Reptils er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 18-10-2011, 01:30   #3
Reptilfreak

Standard

Ja, han har bestandig vært en del av familien å er fortsatt aktiv og rask når det gjelder mat avføring osv. aldri hatt noe problem med det.
men som du sier, ang sand så har jeg sett/merket det ja, spesielt når han tar tak i maten i buret at han til tider får sand i munnen. har bestandig hatt sand til han, men tenkte å slutte med det ettersom han får et nytt og fint terrarium til uken.
Pat88 er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-10-2011, 01:32   #4
Reptilfreak

Standard

Disse bildene er gamle så kommer det nye så fort det nye terrariumet er satt opp og på plass for han
Pat88 er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-10-2011, 03:15   #5
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 964
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
10 år faktisk, ikke dårlig!

Eneste er sand, som ikke er naturlig for dem. I tillegg til at det lett skaper forstoppelse, ettersom dyrene har en tendens til og slikke det i seg. Var nylig ett tilfelle om en gecko på over 10 år som fikk forstoppelse og døde.

Skjeldent jeg hører / ser folk som har hatt dyret over 10 år!
Ikke noe problem med små mengder sand. Problemet starter når dyrene faktisk begynner å spise sand. Som regel spiser de sand grunnet mangel på kalsium og/eller andre vitaminer/mineraler. Så, om man holder gekkoen godt og gir det den trenger, er vanligvis ikke sand noe problem.
For å gjøre det hele mer realistisk kan det anbefales å blande sand, ugjødslet jord og vann i en røre. Legg inn i terraet og pakk det hardt underveis. Når det tørker = hard overflate = behagelig å gå på for gekkoen og minimal risiko for svelging av sand.
Svar med sitat
Gammel 18-10-2011, 13:20   #6
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av KarlKanibal Vis post
Ikke noe problem med små mengder sand. Problemet starter når dyrene faktisk begynner å spise sand. Som regel spiser de sand grunnet mangel på kalsium og/eller andre vitaminer/mineraler. Så, om man holder gekkoen godt og gir det den trenger, er vanligvis ikke sand noe problem.
For å gjøre det hele mer realistisk kan det anbefales å blande sand, ugjødslet jord og vann i en røre. Legg inn i terraet og pakk det hardt underveis. Når det tørker = hard overflate = behagelig å gå på for gekkoen og minimal risiko for svelging av sand.
Men igjen, hvor ofte ser du at leoser spiser sand, og dør av det? For ofte, mener jeg.
Leosen jeg fikk fra sverige, dreit ikke noe i det hele tatt før den ble badet i lunket vann og klemt litt på magen. Deretter kom det REN sand ut i 2-3 dager. Men, at det er mulig og ha de på sand er fult mulig. Men det er heller ikke ett naturlig substrat for dem ( ikke at baderomsflisene mine er det akkurat..)

Og det med sand, jord og vann er jeg fult klar over. Prøvde en blanding mellom sandblåse sand fra biltema og ugjødslet solmull(?) og det fungerte veldig greit i 2-3 uker, deretter når det ble fuktet virket set som torva trakk seg mere og mere sammen, og overflaten ble for det meste sand.
Reptils er online nå  
Svar med sitat
Gammel 18-10-2011, 13:31   #7
Reptilfreak

Standard

oi såpass.
Jeg har aldri sett han spise sand, men det høres jo skummelt ut om han skulle begynne med det.
jeg tenkte jeg skulle bruke "exo terra-desert sand (den mørke/svarte) hva tror dere om det ?
Pat88 er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-10-2011, 13:38   #8
Reptilfreak

Standard Fler bilder av Jørgen, disse er tatt for ca 4år siden.

Pat88 er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-10-2011, 14:09   #9
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Pat88 Vis post
oi såpass.
Jeg har aldri sett han spise sand, men det høres jo skummelt ut om han skulle begynne med det.
jeg tenkte jeg skulle bruke "exo terra-desert sand (den mørke/svarte) hva tror dere om det ?
Har ikke exoterra en slik leirelignende sak? Mener og huske det, som stivner til når du lar det tørke. Blandes enkelt ut md vann mener jeg, så kan du forme litt slik som du vil(?)

Mener det er webzoo som selger det, uten at jeg skal si noe for sikket
Reptils er online nå  
Svar med sitat
Gammel 18-10-2011, 14:48   #10
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2011
Sted: I nord-norge
Meldinger: 121
Standard

Sand er faktisk Leopardgekkoens naturlige substrat, da de hører hjemme i ørkenstrøk i Pakistan, India og Afghanistan.
Er derfor Leopardgekkoene kan lukke øynene. (holde sandstøv vekke fra øynene)

Men tror det er med Leopardgekkoene som med Skjeggagamene (som også lever en del i ørkenen), at de ikke har godt av å gå på sand som små. Men når de blir voksne, så er det vel ikke den store faren lengre. (såfremst de går på veldig fin sand, 1-3mm)

Ser Webzoo selger sand som er foreslått til Leopardgekko;

Hobby ørkensand 5 Kg Natur 1-3 mm

Den har samme størrelse som Biltemasanden , 1-3 mm, som er veldig fin.

Til litt større øgler anbefaler de;

hobby Terrano calcium substrat, ochre, 5 kg

Å få den finmalt ville vel da være bare flott for en Leopardgekko?

Sist endret av reptis; 18-10-2011 kl 14:54. Begrunnelse: kom på tingen med øynene :p
reptis er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Kommentarer til " Tykkhalet gekko eller bjeffegekko - Underwoodisaurus milii" Roland Kommentarer til faktaarkene 1 24-02-2010 11:11
Aleksander Rybak "fairytale" vant eurovisjon song contest!!! bernie95 Småprat 38 20-05-2009 07:57
Kommentarer til "Leopard Gecko - nybegynner guide" Thor Håkonsen Kommentarer til faktaarkene 12 02-05-2008 03:40
Markedsføre reptilsaken - splittet fra "Krokodille stjålet fra Akvariet i Bergen" NFredrik Media 32 06-04-2008 15:17
kommentarer til undersøkelse "forer du slangen din med dødt eller levende" Miroxx Snoker 33 22-01-2008 12:58

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 01:20.