| Mine Herptiler Her kan du vise bilder av dine reptiler. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Vestfold
|
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
|
10 år faktisk, ikke dårlig!
Eneste er sand, som ikke er naturlig for dem. I tillegg til at det lett skaper forstoppelse, ettersom dyrene har en tendens til og slikke det i seg. Var nylig ett tilfelle om en gecko på over 10 år som fikk forstoppelse og døde. Skjeldent jeg hører / ser folk som har hatt dyret over 10 år! |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Ja, han har bestandig vært en del av familien å er fortsatt aktiv og rask når det gjelder mat avføring osv. aldri hatt noe problem med det.
men som du sier, ang sand så har jeg sett/merket det ja, spesielt når han tar tak i maten i buret at han til tider får sand i munnen. har bestandig hatt sand til han, men tenkte å slutte med det ettersom han får et nytt og fint terrarium til uken.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Disse bildene er gamle så kommer det nye så fort det nye terrariumet er satt opp og på plass for han
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
Sitat:
For å gjøre det hele mer realistisk kan det anbefales å blande sand, ugjødslet jord og vann i en røre. Legg inn i terraet og pakk det hardt underveis. Når det tørker = hard overflate = behagelig å gå på for gekkoen og minimal risiko for svelging av sand. |
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Leosen jeg fikk fra sverige, dreit ikke noe i det hele tatt før den ble badet i lunket vann og klemt litt på magen. Deretter kom det REN sand ut i 2-3 dager. Men, at det er mulig og ha de på sand er fult mulig. Men det er heller ikke ett naturlig substrat for dem ( ikke at baderomsflisene mine er det akkurat..) Og det med sand, jord og vann er jeg fult klar over. Prøvde en blanding mellom sandblåse sand fra biltema og ugjødslet solmull(?) og det fungerte veldig greit i 2-3 uker, deretter når det ble fuktet virket set som torva trakk seg mere og mere sammen, og overflaten ble for det meste sand. |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
oi såpass.
Jeg har aldri sett han spise sand, men det høres jo skummelt ut om han skulle begynne med det. jeg tenkte jeg skulle bruke "exo terra-desert sand (den mørke/svarte) hva tror dere om det ? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Mener det er webzoo som selger det, uten at jeg skal si noe for sikket |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2011
Sted: I nord-norge
|
Sand er faktisk Leopardgekkoens naturlige substrat, da de hører hjemme i ørkenstrøk i Pakistan, India og Afghanistan.
Er derfor Leopardgekkoene kan lukke øynene. (holde sandstøv vekke fra øynene) Men tror det er med Leopardgekkoene som med Skjeggagamene (som også lever en del i ørkenen), at de ikke har godt av å gå på sand som små. Men når de blir voksne, så er det vel ikke den store faren lengre. (såfremst de går på veldig fin sand, 1-3mm) Ser Webzoo selger sand som er foreslått til Leopardgekko; Hobby ørkensand 5 Kg Natur 1-3 mm Den har samme størrelse som Biltemasanden , 1-3 mm, som er veldig fin. Til litt større øgler anbefaler de; hobby Terrano calcium substrat, ochre, 5 kg Å få den finmalt ville vel da være bare flott for en Leopardgekko?
Sist endret av reptis; 18-10-2011 kl 14:54. Begrunnelse: kom på tingen med øynene :p |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kommentarer til " Tykkhalet gekko eller bjeffegekko - Underwoodisaurus milii" | Roland | Kommentarer til faktaarkene | 1 | 24-02-2010 11:11 |
| Aleksander Rybak "fairytale" vant eurovisjon song contest!!! | bernie95 | Småprat | 38 | 20-05-2009 07:57 |
| Kommentarer til "Leopard Gecko - nybegynner guide" | Thor Håkonsen | Kommentarer til faktaarkene | 12 | 02-05-2008 03:40 |
| Markedsføre reptilsaken - splittet fra "Krokodille stjålet fra Akvariet i Bergen" | NFredrik | Media | 32 | 06-04-2008 15:17 |
| kommentarer til undersøkelse "forer du slangen din med dødt eller levende" | Miroxx | Snoker | 33 | 22-01-2008 12:58 |