"
Gammel 01-12-2010, 10:10   1 links from elsewhere to this Post. Click to view. #1
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansund
Alder: 21
Meldinger: 438
Standard Våre nye samboere

Da starter jeg en tråd om veien vår for å få hjem våre to skjeggiser. Her kommer jeg til å legge ut bilder av alt fra terrariumet til selve dyrene.

Vi har bestemt oss for å anskaffe skjeggis og kom over ei svært hyggelig frøken som ikke lengere kunne ha sine to skjeggiser. Vi hadde egentlig bare planer om å skaffe 1, men etter å ha motatt bilder av disse så var vi solgt og kunne ikke si nei.
Så da ble det til at vi måtte skaffe nytt terra også. Etter å ha fått smaken på å bygge bakgrunner til terra selv så bestemte vi oss for å gå fult for å lage hele innredningen selv også, så da ble det slik.
Dyrene bodde i et terra på 90x50x50 i sitt gamle hjem, noe som egentlig er svært lite, så størrelsen på det nye terrariumet ble betraktelig større. Vi har nå bestilt et 540L (150x60x60) og så snart det kommer så begynner innredningen også.

Det var så langt vi var kommet nå, så blir det nok oppdateringer fremover
Svar med sitat
Gammel 06-12-2010, 21:14   #2
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Standard

Vi venter da som sagt på vårt nye terra som er et sort alu ramme, likt det HER og vi planlegger nå litt innredning. Vi tenkte å ha 2 stk solplasser, og da med UV etttersom det er glass i toppen og rista er nødvendig å holde åpen pga gjennomluftinga (mtp lysarmatur), men nå lurer vi litt på hvordan vi kan feste spottene? Noen som har forslag?

Hmm så litt over bilder nå av buret, og jeg ble sannelig litt usikker jeg på om det egentlig er glass og lita rist slik vi tenkte.. kan noen bekrefte eller avkrefte det for oss?
Svar med sitat
Gammel 06-12-2010, 22:59   #3
Reptilfreak

Bristols sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Meldinger: 15
Standard

Det er "rist" i siden og i toppen.

Om du har spørsmål, nøl ikke med å kontakte oss!
Terrariet er sendt i dag.
Vil tippe du har det på torsdag.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-12-2010, 23:09   #4
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Standard

Der var du jo! Så hyggelig Vi drar til huset på både onsdags kveld og torsdags morgen da vi ikke bor hjemme for tiden, så håper vi er der da det kommer, hvis ikke så regner jeg med at sjåføren ringer. Gjett om vi gleder oss til å få dette i hus! Kommer til å kjøpe med tilhørende bord etterhvert
Svar med sitat
Gammel 11-12-2010, 00:14   #5
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Standard

*klappe i henda i ren ekstase*
Nå begynner ting å skje! hihi på torsdag kom buret, deler var knust, men de klagene tar jeg en annen plass og kan fortelle at vi reddet oss fra den situasjonen ved å se lyst på det og vi endte med å fjerne det knuste glasset og bruke 'hullet' som en plass å feste den ene spoten. Vi hadde jo fundert leeenge på hvor vi skulle feste den, men så kom jo løsninga seilende av seg selv! Trist måte, men jeg er glad allikevel. Nå er buret i orden, substratet er inne, varmen står på og alt er klart for at dyra skal få komme.
Utseende på det hele vil bare være så som så frem til vi blir ferdig med bakgrunnen, og så snart den er ferdig så vil de få det toppers!

Dyra kommer på søndag og jeg føler det er som å vente på en fødsel, full av nervøsitet og glede.

Inntil videre tenkte jeg bare å spamme denne tråden med litt bilder med det vi driver med for tiden...

Det knuste glasset

Etter å ha tatt ut det knuste glasset og pusset ned den gjenværende kanten.

Fått plassert den første spoten

Først fylte vi det med sand...

... og deretter blandet det ut med torv.

Beklager litt mobilbilder og generelt dårlige vinkler og masse masse rot (det kommer av livssituasjonen nå, dere må ikke tro vi er rotete og ikke kan stelle med både dyr og hus altså!) Bedre bilder vil garantert komme ettersom dyr kommer og buret blir gradvis forbedret.
Svar med sitat
Gammel 12-12-2010, 20:28   #6
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Standard

Da var dyra kommet i hus, 1.1.0 skjeggiser, men jeg ble straks bekymret for gutten. Han er svært tynn, og etter tidligere eier så skal han visstnok ha blitt fôret dobbelt så mye som jenta og alltid vært slikt.. så her kan det godt tenkes at jeg trenger mye god hjelp fra dere her som kan med dette... Han er såpass tynn at til og med jeg som ikke har erfaring med dyra så det med en gang. Det er trolig snakk om dyremishandling av de som eide de før hun jeg kjøpte de av.

Jeg oppdaget også fort at å velge torv/sand som substrat var helt feil. Jeg er vandt til min leopard gekko som har samme blanding som substrat og hun driver absolutt ikke å sleiker på alt som er rundt omkring, og hvertfall ikke spiser det om hun skulle få noe i munnen. Så her måtte vi ta alt ut igjen og finne en nødløsning straks. Så nå har de papp i bunnen frem til vi blir klokere på hva som er det beste for akkurat disse dyra. Også måtte vi jo selvsagt finne ut dette på en søndag av alle dager, så vi får bare gjøre det beste ut av det og vi tar imot alt av tips og triks.

Litt bilder....

Nødløsningen....

Pene jenta, med avbitt hale :/

Det ble visst dårlige mobilbilder i dag også, men skal straks komme med skikkelige bilder. Må bare huske å ta med kameraet dit neste gang
Svar med sitat
Gammel 12-12-2010, 22:08   #7
nuub
Guest

Meldinger: n/a
Standard

Hei Hignoria! De skal helst ha ren sand til bunn subtrat, det har jeg alltid brukt til de. Det ser veldig bra ut, lykke til

Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-12-2010, 11:18   #8
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Standard

Sitter å funderer på om vi skal ha skifer i bunnen og heller ha 'sandgroper' ettersom de tydeligvis liker å grave. Trenger litt tanker og tips tror jeg...
Men hvorvidt sand er bra er en såpass stor diskusjon at jeg ikke orker å ta det oppe en gang.

Jeg lurte også på om noen kunne hjelpe meg å finne ut om gutten har MBD eller ikke. Ser halebeinet er skjevt og han er ikke akkurat så lett på foten, litt bevegelsesproblemer osv. Tar bedre bilder av han senere og håper på svar da for respons er tydeligvis vanskelig å få her
Svar med sitat
Gammel 13-12-2010, 19:41   #9
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Standard

Ja da var jeg her igjen og forhåpentligvis har jeg bilder som kan føre til respons, for jeg må vite hvor syk denne skjeggisen egentlig er og jeg som nybegynner greier ikke å lese meg frem til dette med sikkerhet...
I dag har vi badet de, men gutten ligger i grunn bare der, både i buret og i vannet og jeg ser at halebenet trolig har vært knekt og grodd skjevt, det er dette som får meg til å tenke på MBD. Han gir ingen tegn til smerter, men den er så slapp og jeg har aldri sett den gå på beina sine. Vil den en plass så er det gjerne bare et par cm lengere frem eller rundt sin egen akse og han drar seg bare. Han er blek, men jeg aner ikke om det er morfen eller tegn til mangler. Matlyst har den hvertfall!
Her er litt bilder av gutten fra i dag...

Svar med sitat
Gammel 13-12-2010, 21:24   #10
Reptilfreak

Martink sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
Meldinger: 899
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (8)
Standard

Jeg ville ha ringt en dyrlege og beskrevet situasjonen.
Man trenger ikke være skjeggagamekspert for å forstå at den trenger hjelp, og er det noe dyrlegen kan bidra med så er det ikke noe å lure på...
Håper ikke du har betalt mye for den.

Dette er provoserende dersom tilstanden hans er et rent resultat av vanskjøtsel.
Martink er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/mine-herptiler/16446-vare-nye-samboere.html
Skrevet av For Type Dato
Repti.net / Reptile forum / Syk Skjeggis? This thread Refback 17-12-2010 11:05

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Tarantellene våre. mariee Mine virvelløse dyr 21 19-10-2010 10:21
Våre dyr :D :D Soli Medlemmene 77 07-02-2009 19:44
Samboere i mengdevis SJ81 Ekte edderkopper 5 25-08-2008 17:55
Våre fotoalbum Chixz Småprat 1 21-02-2007 23:02

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 01:09.