"

Reptilfreaks.no > Sosialt > Medlemmene Meg og mine fremtidlige planer

Medlemmene Les hva medlemmene skriver om seg selv...

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 30-08-2008, 23:33   #1
Junior Member

Dahkid sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Sør i Akershus
Alder: 20
Meldinger: 3
Standard Meg og mine fremtidlige planer

Hei!
Dette er mitt første innlegg her på reptilfreaks, men jeg har vært nærmest daglig innom siden jul.

Jeg er en 17 år gammel gutt som bor ca 30 min fra Oslo.

Takket være min far så har jeg arvet en stor lidenskap for amfibier og ikke minst reptiler. Fra jeg var liten har han tatt meg med på turer og lett etter frosker og padder, firfisler og salamandere. Min kjærlighet for reptiler fikk jeg når jeg var rundt 8 år gammel. Da var vi på ferie i Finland, og så glad som jeg er i dyr endte det med at vi dro innom en dyrebutikk. Der så jeg til min store glede at de hadde gekkoer. Hva slags gekkoer det var husker jeg ikke, men jeg husker jeg ble som trollbundet av dem. Desverre hindret den norske loven meg i å holde et slik dyr i fangenskap, så jeg kunne på ingen måte få en slik en.

Jeg husker så en kort stund senere en artikkel i en avis der det sto at reptiler kanskje snart skulle bli tillatt. Jeg ble veldig glad, men ingenting skjedde. Deretter slo jeg det fra meg i mange år til jeg igjen så en artikkel om reptilhold i Norge. Da endte jeg opp med å lete på internett, og jeg fant denne siden.

Etter mye lesing i forumet her har jeg funnet ut at jeg skal gå til anskaffelse av en reptil av ett eller annet slag. Valget har falt på en Leopardgekko (Eublepharis macularis) eller en Afrikansk tykkhalegekko (Hemitheconyx caudicunctus ).

Jeg har lest mye på begge og har innredet et terrarium( egentlig et akvarium, men det er midlertidig) etter det jeg tror vil passe best til en Afrikansk tykkhalegekko.

Jeg legger med noen bilder og håper dere vil kommentere mangler (jeg vet jeg ikke har fuktboks, skal ordne det før jeg går til anskaffelse av et dyr)

Dette ble langt så nå gir jeg meg.
Dahkid er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-08-2008, 01:20   #2
ark
Reptilfreak

ark sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Sør-trønderlag
Meldinger: 275
Standard

Tror du bør bytte ut barken med noe annet. F. eks. Type steinheller, sand(enkelte, inkludert meg er ikk helt for da det kan gi forstoppelse hvis det spises av dyret) eller sand med ugjødslet jord blandet inn for og binde den opp litt.
Bark er nok ikke det beste for små fattailføtter å trampe rund i, den vil sikker gli beine ned imellom barkebitene hele tiden. Og den kan stikke litt.

Greinen er fin pynt, men ikke vent deg at fattailen vil bruke de noe særlig. De er ikke så store på klatring, står det mange steder. Og det stemmer godt for min iallefall, hu liker seg best på bakkenivå.

Ser du har gravd inn en kopp eller noe i barken som hule, jeg vil anbefale deg og ordne deg en hule som ganske tett og trang. du kan godt ha flere huler/overheng/tunneler, men en bør være rimelig tett og trygg så den har en plass og trekke seg inn hvis vil ha ryggen mot vegge og føle seg helt trygg

Husk å kalibrer terraet med tanke på temp når du har satt opp det endelige oppsettet ditt

Ellers er fattail et knall valg av dyr, de er kjempe koselige

Regner med Leo77 kommer med noe gode innspill hvis han leser tråden Eller noe andre for den del, flere med god kompenase på omerådet her inne
ark er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-08-2008, 12:46   #3
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Dahkid Vis post
Valget har falt på en Leopardgekko (Eublepharis macularis) eller en Afrikansk tykkhalegekko (Hemitheconyx caudicunctus ).
Jeg har lest mye på begge og har innredet et terrarium( egentlig et akvarium, men det er midlertidig) etter det jeg tror vil passe best til en Afrikansk tykkhalegekko.
Et meget meget bra valg må jeg si

Jeg ville ha fjernet barken (men veit at fattails fint kan gå på bark (ikke leoser) da dem kommer ifra et fuktigere sted enn leoser).
Noen røtter & stubber kan du fint ha inne i terra(kult)bare pass på at det ikke blir for høyt.
Steiner ser oxo bra ut synes jeg.

Bare å spørre hvist du lurer på noe.
Du veit sikkert det som trengs av riktig temp,mat,vitaminer&calcium osv ellers så bare hyl ut
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-08-2008, 20:44   #4
Junior Member

Dahkid sin avatar

Standard

Takk for flotte råd og tips.
Og etter dette har jeg bestemt meg for å bytte ut barken til sand. Hva tror dere om å bruke akvariesand, sånne halvstore steiner? Røttene er der hovedsaklig for estetikk, og den greia jeg har gravd ned er en tom dorull som er smurt inn med klarlakk for at den ikke skal bli fuktig

I tillegg har jeg blitt inspirert en del av postene om å bygge egen bakgrunn og jeg lurer på om jeg kanskje skal prøve å lage en enkel bakgrunn før jeg går til anskaffelse av et dyr.

Temperaturen variere fra 19 om natta til 26 om dagen. Og noe jeg glemte å skrive tidligere var størrelsen på terraet, det er 60x30x30(lxbxh). Jeg vet at det helt sikkert står ett eller annet sted her på forumet, men hvor mange leos eller fattail er passende i et slik terra?
Dahkid er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-09-2008, 11:11   #5
ark
Reptilfreak

ark sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Sør-trønderlag
Meldinger: 275
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Dahkid Vis post
Takk for flotte råd og tips.
Og etter dette har jeg bestemt meg for å bytte ut barken til sand. Hva tror dere om å bruke akvariesand, sånne halvstore steiner? Røttene er der hovedsaklig for estetikk, og den greia jeg har gravd ned er en tom dorull som er smurt inn med klarlakk for at den ikke skal bli fuktig

I tillegg har jeg blitt inspirert en del av postene om å bygge egen bakgrunn og jeg lurer på om jeg kanskje skal prøve å lage en enkel bakgrunn før jeg går til anskaffelse av et dyr.

Temperaturen variere fra 19 om natta til 26 om dagen. Og noe jeg glemte å skrive tidligere var størrelsen på terraet, det er 60x30x30(lxbxh). Jeg vet at det helt sikkert står ett eller annet sted her på forumet, men hvor mange leos eller fattail er passende i et slik terra?
Hei
Jeg sier ikke at det blir feil, men jeg vile ikke brukt halvstore steiner som substrat. Iallefall ikke i hele tarraet, du kan jo f.eks lage en liten steinrøys med halvstore steiner i et hjørnet som dekor/variasjon. Men en fattail har ganske små føtter, så jeg personlig vile brukt noe som er lettere og gå på.
(kanskje en litt drøy sammenligning, men finn deg en plass der det er ei røys med halvstore steiner, altså halvstore for deg. Også går du igjennom den og ser hva du synes)
Da vile jeg heller brukt ren finkornet sand eller finkornet sand med litt ugjødslet plantejord i (f.eks tiurtorv fra plantasjen) Velger du siste blander du inn en del jord og fukter det hele, knar det godt sammen og pakker det ned i bunnen av terrat. Da får du en flate som er knall for fattailen å gå på. (Se på min medlems tråd for og se hvordan det ser ut)

Går du for leos vet jeg ikke om du kan gjøre dette, de skal jo ha det litt tørrere og dette blir litt fuktig, men det vil sikkert noen bekrefte eller avkrefte når de leser dette.

Tempen i terraet ditt må ha ei varmsie som går opp mot 30-32 grader, varme er viktig for fordøyelsen. Blir det ikke varmt nok vil den ikke klare og førdye maten, i verste fall råttner maten i magen og den dør!

Hvor mange dyr du kan ha i 60*30 vil jeg ikke gi noe svar på, leser du enkelte amerikanske sider står det sikkert at du kan trø inn ca tusen dyr på det målet (ja nå feier jeg alle under en kam og legger på litt saftig ironi.)
Jeg hadde min i 50*30 alene, og det synes jeg var passe, nå går den i 95*40 der jeg på sikt skal ha inn enda ei hunne

Regner med du har sjekket at du har en stabil tilgang på fordyr

Ellers er det bare og spørre hvis du lurer på mer Jeg har ikke så veldig gode svar, men mange andre her inne har

Mvh Ark
ark er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-09-2008, 19:52   #6
Junior Member

Dahkid sin avatar

Standard

Når jeg sa halvstor akvariesandstein, så tenkte jeg på denne størrelsen:

Men jeg bytter nok til en blanding av sand eller sand/tiurtorv, det hørtes best ut egentlig.
Angående varmen i terraet mitt så for jeg gå til innkjøp av en liten varmematte før jeg skaffer meg et dyr . Uansett hvor mange leoer/fattails jeg kan ha i terraet så starter jeg med 1 først , og fordyr er det ikke no problem å skaffe her i område.
Dahkid er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
fremtidlige, planer

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Mine dyr:D å om meg :) duefjes Taranteller 91 02-04-2010 16:10
ønsker kommentarer på mine planer JoachimB Vivarier 3 20-08-2008 21:21
Mine dyr. Joystick Medlemmene 4 16-08-2008 18:36
Planer om Reptile blir lovlige? Arfus Media 2 31-08-2007 22:10
Planer om å kjøpe skjeggis. hva trenger jeg? pepsico Agamer 6 19-07-2006 18:43

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 22:01.