"

Medlemmene Les hva medlemmene skriver om seg selv...

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 02-05-2008, 20:34   #1
Junior Member

Medlem siden: May 2008
Meldinger: 9
Standard Hei alle :-)

Jeg heter Christina, kommer fra Hadeland (noen flere som er fra Hadeland her?) Jeg har lyst å prøve meg på slamkryper, vet ikke helt om jeg er på riktig forum da men. Jeg har lite peiling på disse, men håper jeg finner ut litt av det her
Christina er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-05-2008, 21:14   #2
Reptilfreak

unearth sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meldinger: 258
Standard

Velkommen.
Vis du lurer på noe ang slamkrypere, så vet sikkert bendick2112 litt om de..

unearth er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-05-2008, 21:22   #3
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Hei, kult med slammisser og velkommen hit! Jeg har holdt 5 stk. til sammen i løpet av årene, kule fisker, men ikke helt nybegynner.. Har vært en liten diskusjon ang. strl på akvarium til slammiss-men om du lurer på noe om de, og vi kommer til den diskusjonen igjen, får jeg og Queen bli enig om en forsvarlig akvarium strl. =P
For å finne info om slamkrypere, så kan du bruke søkefunksjonen oppe til høyre-og skrive slamkryper eller slamiss, så kommer det opp en del bra info, lykke til, og spør hvis det er no!
Svar med sitat
Gammel 02-05-2008, 21:43   #4
Reptilfreak

Malin.. sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Troms
Alder: 18
Meldinger: 56
Standard

Her er litt fakta: Reptilfreaks.no - Søkeresultater

Og på akvaforum er det en egen profil for Slamkryper: Periophthalmus barbarus (Slamkryper) - Akvaforum.no - Akvarieforum og portal for akvarium og akvariefisk

Man kan også søke på akvaforum, for det finnes masse om dem i forskjellige tråder: Forum - Akvaforum.no - Akvarieforum og portal for akvarium og akvariefisk

Malin.. er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-05-2008, 09:09   #5
Junior Member

Standard

Flott, takk skal dere ha! Huff, jeg er litt dum.. Må få alt inn med t-skje men redd for å gjøre noe galt!
Jeg spør om det jeg lurer på jeg så er det fint om dere svarer
*så får jeg lese litt rundt her i mens *
Dette skrev jeg i en tråd på nettakvariet;

Oppsett av slamkryper kar
Hei!
Bestemt meg for å skaffe meg en slamkryser, det har ligget litt i bak hode mitt ganske lenge nå men etter den tråden på første siden bestemte jeg meg for å prøve det.
Har leitet etter en tråd om ordentlig informasjon om åssen man setter opp et slamkryper kar.
Jeg spør om noe her jeg, så får dere som vil svare (det står sikkert noe på nettet)

- Har skjønte at det skal være ganske varmt i akvariumet, skal jeg ha varme kolben i vannet i karet også vil det blir varmt nok?
- Kan man ha vanlige blomster i karet? Leste at en hadde orkide, vil ikke slamkryperen spise den? (Den er kanskje ikke plante spiser)
- Er det samme åssen sand man har bare den er fin?
- Det må væe pumpe i vannet? Jeg har en bitte liten pumpe (4cmx4cm stor)
kan jeg bruke den, sånn at det blir litt strømning i vannet?

Er det noen som har bilder av en slamkryper asien? eller
slamkryper afrikansk? Det var slik det stod i varelisten til min lokal dyrebutikk, men finner ikke bilder av dem På slamkrype asien stod det et latisk navn; cyprinella rexi
Christina er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-05-2008, 09:12   #6
Junior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av bendick2112 Vis post
Hei, kult med slammisser og velkommen hit! Jeg har holdt 5 stk. til sammen i løpet av årene, kule fisker, men ikke helt nybegynner.. Har vært en liten diskusjon ang. strl på akvarium til slammiss-men om du lurer på noe om de, og vi kommer til den diskusjonen igjen, får jeg og Queen bli enig om en forsvarlig akvarium strl. =P
For å finne info om slamkrypere, så kan du bruke søkefunksjonen oppe til høyre-og skrive slamkryper eller slamiss, så kommer det opp en del bra info, lykke til, og spør hvis det er no!

He he, sånn er det vel med alle type dyr. Skjønner at mange vil at dyra/fiskene skal ha størst plass og jeg er ikke uenig i at det er best til tider, men det får være grenser. Jeg er med i nettakvarie forumet , lurer på hvor mange diskusjoner jeg har hatt med folk. Mange mener at en slørhale burde ha min. 30l og ja heldige slørhale som får et så ''stort'' kar, men de klarer seg ganske greit i mindre kar også.. Huff blir litt små irritert!
Stakkars kamfisken jeg har her, den har jeg hatt i to år og den er i en lang pyne bolle på ca 3-5l :s Den har jeg hatt i to år og den trives!
*Blir litt irritert* Jeg har ikke plass til et 300l + akvarium, jeg har et 93l kar og der ønsker jeg å ha en slamkryper. Jeg skal gjøre alt jeg kan for at den skal trives! Ser på akvaforum at min literen er 100l, men syv liter fra og til burde ikke ha såå mye å si !
Christina er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-05-2008, 12:07   #7
Reptilfreak

Sted: Buskerud
Alder: 23
Meldinger: 44
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Christina Vis post
He he, sånn er det vel med alle type dyr. Skjønner at mange vil at dyra/fiskene skal ha størst plass og jeg er ikke uenig i at det er best til tider, men det får være grenser. Jeg er med i nettakvarie forumet , lurer på hvor mange diskusjoner jeg har hatt med folk. Mange mener at en slørhale burde ha min. 30l og ja heldige slørhale som får et så ''stort'' kar, men de klarer seg ganske greit i mindre kar også.. Huff blir litt små irritert!
Stakkars kamfisken jeg har her, den har jeg hatt i to år og den er i en lang pyne bolle på ca 3-5l :s Den har jeg hatt i to år og den trives!
*Blir litt irritert* Jeg har ikke plass til et 300l + akvarium, jeg har et 93l kar og der ønsker jeg å ha en slamkryper. Jeg skal gjøre alt jeg kan for at den skal trives! Ser på akvaforum at min literen er 100l, men syv liter fra og til burde ikke ha såå mye å si !
Ikke for å være en bedreviter eller for å ødelegge tråden din, men merker at jeg er ganske uenig i deg her! Gullfisk/slørhale vokser seg til en middels stor fisk om den får muligheten, så å holde den i for små kar er ikke særlig spør du meg.. Det er også en fisk som trives best i grupper det er snakk om her, så 30 l blir ALT for lite. Det er nå min mening.. Men synes også at det er ganske opplangt for fisk som blir 10-20 cm + i lengde. Det er faktisk forbudt å holde fisk i mindre kar enn 60 l rundt om i flere land i europa nå, og forhåpentligvis vil dette forbudet også komme til oss med den nye lovendringen.

Når det gjelder slamkryper, så skaff deg så stor plass som mulig. Slamkrypere blir rundt 15 cm i lengde og er veldig aktive! Hele akvariet skal jo heller ikke fylles med vann da de trenger en landdel, så alle de 93 literne blir ikke brukt.. Og så foretrekker de brakkvann. Ellers er det bare å bruke et vanlig akvarieoppsett med varmekolbe (ikke sikkert du trenger denne på sommeren da det pleier å bli varmt nok.), filterpupme og termometer så du kan følge med på tempen som bør ligge på 25-30 celsius. Er vel aller helst lurest å bruke sand spesielt til akvariebruk. Når det kommer til planter er jeg heller usikker om det er farlig og om de blir spist eller ikke.. Av mat spiser de frossentfor (f.eks rekemix, mygglarver) og levendefor (insekter, om du får tak i dette). Rett meg gjerne om jeg tar feil!

Ellers har du sikkert lest deg opp på alt dette fra før av, og er klar til å kjøpe deg en slamkryper Bare å spørre i vei om det er noe mer så er det sikkert noen som kan svare!
princessfiona er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-05-2008, 12:52   #8
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

[quote=princessfiona;75562]
Og så foretrekker de brakkvann. [quote]

Må si meg uenig der, de SKAL ha brakkvann Ellers får de parasitter og annet rusk, som de dør av over en tid. jeg bruker varmekolbe til min, men du må kjøpe sånn plastik dings som man har utenpå kolba, så slammissen ikke brenner seg. Holder seg på ca. 26 grader i vannet, som er en fin temp.
De griser fælt (driter mye, og kan grise mye med maten) så den pumpen du har er alt for liten til et 93 liters kar. Jeg har en pumpe på la oss si 15*15*10 cm, og skullle ønske den var mye større.
Svar med sitat
Gammel 05-05-2008, 17:10   #9
Junior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av princessfiona Vis post
Ikke for å være en bedreviter eller for å ødelegge tråden din, men merker at jeg er ganske uenig i deg her! Gullfisk/slørhale vokser seg til en middels stor fisk om den får muligheten, så å holde den i for små kar er ikke særlig spør du meg.. Det er også en fisk som trives best i grupper det er snakk om her, så 30 l blir ALT for lite. Det er nå min mening.. Men synes også at det er ganske opplangt for fisk som blir 10-20 cm + i lengde. Det er faktisk forbudt å holde fisk i mindre kar enn 60 l rundt om i flere land i europa nå, og forhåpentligvis vil dette forbudet også komme til oss med den nye lovendringen.

Når det gjelder slamkryper, så skaff deg så stor plass som mulig. Slamkrypere blir rundt 15 cm i lengde og er veldig aktive! Hele akvariet skal jo heller ikke fylles med vann da de trenger en landdel, så alle de 93 literne blir ikke brukt.. Og så foretrekker de brakkvann. Ellers er det bare å bruke et vanlig akvarieoppsett med varmekolbe (ikke sikkert du trenger denne på sommeren da det pleier å bli varmt nok.), filterpupme og termometer så du kan følge med på tempen som bør ligge på 25-30 celsius. Er vel aller helst lurest å bruke sand spesielt til akvariebruk. Når det kommer til planter er jeg heller usikker om det er farlig og om de blir spist eller ikke.. Av mat spiser de frossentfor (f.eks rekemix, mygglarver) og levendefor (insekter, om du får tak i dette). Rett meg gjerne om jeg tar feil!

Ellers har du sikkert lest deg opp på alt dette fra før av, og er klar til å kjøpe deg en slamkryper Bare å spørre i vei om det er noe mer så er det sikkert noen som kan svare!

Hei og takk for svar Gode svar der..

Vil bare svare på det ang. slørhaler. Slørhalene er bare ca 3-4 cm og gullfisken blir større, så nei de går det ikke ann å ha i et 30l.
Slørhalene er heller ikke en '''gruppe fisk'', så to slørhaler i et 30l kar går meget bra! Folk får bare kommentere dette så mye som dem vil, men ja.
Dessuten samme med kampfiskene de kommer fra en ''liten dam'' og de trives i små kar som gjerne er litt ''møkkete''
Christina er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-05-2008, 17:12   #10
Junior Member

Standard

[quote=bendick2112;75574][quote=princessfiona;75562]
Og så foretrekker de brakkvann.
Sitat:

Må si meg uenig der, de SKAL ha brakkvann Ellers får de parasitter og annet rusk, som de dør av over en tid. jeg bruker varmekolbe til min, men du må kjøpe sånn plastik dings som man har utenpå kolba, så slammissen ikke brenner seg. Holder seg på ca. 26 grader i vannet, som er en fin temp.
De griser fælt (driter mye, og kan grise mye med maten) så den pumpen du har er alt for liten til et 93 liters kar. Jeg har en pumpe på la oss si 15*15*10 cm, og skullle ønske den var mye større.

Takk for svar igjen
Hvor får man kjøpt sånn platiskk hen' da? Tror jeg ikke har sett det før, er det en nettbutikk som selger dette? Hmm.. Men karet mitt er 93l, det er jo begrenset på hvor stor pumpe jeg får hatt i det karet..
Christina er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
alle, hei

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
hu hei alle sammen,ny her. maximus Skorpioner 9 16-07-2008 18:39
Hei alle fotoproffer e_razor Fotoforum 3 28-05-2008 12:45
Fredags kos må vi jo ALLE ha :) Gekkoer 13 18-03-2007 18:21
Hei Hei alle sammen :) InFlamE Medlemmene 12 14-03-2007 10:22
Hei alle JanEgil Medlemmene 9 16-08-2006 23:11

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 21:46.