"

Reptilfreaks.no > Sosialt > Medlemmene Fersk på forumet

Medlemmene Les hva medlemmene skriver om seg selv...

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 06-10-2007, 07:04   #1
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 865
Standard Fersk på forumet

Hallo!

Jeg er ny (dette er post nr 1), og jeg tenkte jeg skulle presentere meg før jeg begynner å bombardere dere med spørsmål.

Jeg var teoretisk reptilfreak til for kun kort tid siden. Lovene som dekker husdyrhold i dette landet er soleklare (om enn lite gjennomtenkte), og jeg har aldri hat noe ønske om å være lovbryter. For en uke siden tok en bekjent i rusomsorgen kontakt og lurte på hva hun skulle gjøre med to rødøreterrapiner en klient hadde. Jeg forsøkte å henvise henne til Oslo Reptilpark, Akvariet i Bergen etc, men ingen hadde mulighet til å forbarme seg over to halvvoksne terrapiner.

Egentlig har jeg alltid hatt lyst på krypdyr. Sumpskilpadder var ikke øverst på lista, helst ville jeg hatt et mer ”low maintainance”-dyr som en landskilpadde eller en snok, men det er for galt å slå i hjel to terrapiner bare fordi loven ikke tillater noen å ta imot krypdyr. Å få innvilget en søknad på humanitært (vel, testudinært egentlig) grunnlag kan jeg vel bare glemme, og noen allergi kan jeg ikke skryte på meg, jeg blir ikke engang snufsete om våren. Slik endte jeg opp som lovbryter.

Å få terrapiner i hus var litt av et sjokk. Jeg viste de krevde en del stell, men at de var så utrolig grisete hadde jeg ikke forventet. Jeg har trålt nettet på jakt etter tips til stell og akvarium (takk til Katrine for en utmerket caresheet!). Nå er neste post på programmet et skikkelig filter, å bytte alt vann hver dag blir uaktuelt i lengden.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-10-2007, 07:35   #2
Senior Member

Andy sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Drammen
Meldinger: 566

Hei Gorgonops, og velkommen til forumet.

Du er ikke alene om å bli overrasket over terrapinenes evne til å grise
Et liten tips når det kommer til vannbytter på disse dyrene, er å ha MYE vann.

Jeg holdt tidligere min rødørede i et litt for lite kar, og selv om jeg hadde pumpe/filter, måtte jeg bytte vann rimelig ofte. Nå har jeg fått flyttet ham over i et 450 liters akvarie, og det ser ut til at vannet holder seg rent mye lenger, selv om jeg bruker samme pumpe/filter som jeg brukte tidligere. Jeg har også forsøkt å sette inn et par planter, men det virker ikke som skilpadden og jeg er helt enige om hvor i akvariet disse skal stå

Jeg har også 10 sverddragere, 10 sølvhaier og en god del småsnegler som stort sett holder seg i grusen, og det ser ut til at dette fungerer. Det virker ikke som Francis (skilpadden) har forstått at disse fiskene er mulige å spise....foreløpig

Har hørt om flere som har holdt terrapiner sammen med fisk i flere år uten problemer, før skilpadden plutselig har forstått ar de er spiselige..... men da ble de også borte alle sammen

Vel vel..... ønsker deg velkommen en gang til, og håper at du vil trives på forumet vårt.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-10-2007, 08:36   #3
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 865

Hei!

Da kommer første spørsmål med en gang:

Hvor stort var det ”for lille” akvariet ditt? Konstruksjonen i kåken kommer ikke til å tåle et halvt tonn med vann, så jeg må gå for minimumstørrelsen og satse på et solid filter.

En venn av meg anbefalte meg å prøve et ”sumpfilter”, dvs et avrenningsrør med filter nederst som leder ned i et vannreservoar (”sumpen”) og ei pumpe som pumper vann fra reservoaret tilbake i akvariet. Filteret er et streit ”sokkefilter” som kan byttes i en håndvending. Dette skal være særdeles velegnet for å fjerne proteinfilmen som fort danner seg på overflaten. Når vann skal byttes, kan man sette en kork i avrenningsrøret, stoppe pumpa og rett og slett slå ”sumpen” i do, uten å måtte tømme selve aqua-terrariet. Er det noen som har erfaring med slike filtre?

Er det å anbefale til terrapiner, eller bør jeg gå for et stort konvensjonelt filter?

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
fersk, forumet

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Helt fersk Snok-eier trenger litt hjelp og råd!! DevilDoll Snoker 23 12-11-2007 19:14
Helt fersk! Og lurer på mye! pira(n)ja Leopardgekkoer og andre Eublepharis 11 15-04-2007 18:50
tips til fersk slangeeier latina Lover og regler 3 27-03-2007 06:15
Fersk 'tella eier Spiderce Taranteller 16 14-03-2007 13:42
Hei. Er heilt fersk, har ingen reptil men ønske meg..... Belit Medlemmene 4 30-07-2006 20:19

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 21:24.