| Media Reptiler omtalt i media. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2011
Sted: Bergen
Alder: 32
|
Kjære medlemmer,
Det er utrolig positivt og høre at ting omsider begynner å gå fremover, mot en legalisering og godkjenning hele eller deler av godkjenningslisten. Skal vi tro MTs uttalelser, vil listen etter all sannsynlighet bli godkjent – som er et viktig steg på veien videre. Selv er jeg ikke reptileier, men jeg har et annet stort interesseområde som lider av noen av de samme fordommene som vi ser i samfunnet ellers når det kommer til eie- og hold av reptiler; frykt, usikkerhet og manglende informasjon. Selv driver jeg med skyting, som etter siste års begivenheter, fikk samfunnets og mediesirkusets lys på seg. Det er naturlig og forvente at denne saken, legaliseringen av reptiler, vil skape flere debatter i samfunnet, og det er videre naturlig og forvente at media kommer til å melke denne saken for det den er verdt, når saken vår vind i seglene. Som informasjonsavhengige individer vi nordmenn er, har vi blitt flinke til å bruke bl.a. medium som nettet til å søke informasjon. Det er i så måte naturlig og forvente at dette forumet, og tilsvarende diskusjonsforum og faktasider, kommer til å få mange nye gjester, lesere og interessenter. Jeg tror også det er naturlig, i lys av den utrolige mengden med god informasjon som ligger postet her inne, at også media kommer til å bruke informasjon fra forumet, dets medlemmer, sitater, kanskje også bilder og andre referanser – over en lav sko. I lys av dette ønsker jeg å komme med en liten henstilling til forumets medlemmer og skribenter. Dere vil være denne sakens ambassadører ute i samfunnet. Noen politikere vil bringe denne saken gjennom på en ryddig og god måte, mens andre – gjerne avhengig av hvor stor den blir i media – vil bruke saken til å fremme sin egen agenda. Dette er utenfor vår kontroll. Hvordan dere kommuniserer og deler informasjon, vil være utrolig viktig for hvordan venner, familie, bekjente, kollega og samfunnet ellers stiller seg til saken, og de mange aspektene som følger den. Spesielt for de som sitter på egne dyr, og gjerne da dyr som ikke står på listen, er det lett for å kommunisere i affekt, komme med sinte utspill.. Og det er utrolig lett for at det blir “oss mot dem” føringer i diskusjonene som følger. Lidenskap er en bra ting, men riktig dossering er viktig, spesielt i diskusjonene på nettet. Vær seriøse i diskusjonene, hold en konstruktiv tone i debattene, møt spørsmålene og skepsis med forståelse, og gjør en innsats for å besvare dem på best mulig måte. For de som er redd for slike dyr, vil dette kanskje bli spesielt følsomt, og da er det utrolig viktig at dere møter deres frykt og usikkerhet med respekt og medfølelse, og gjør det dere kan for å skape trygghet. Ta det fra en som har vært i ilden flere ganger siste året; å møte sinte foruminnlegg og tåpelige uttalelser med mer sinne, vonde ord i egne uttalelser - skader hele miljøet - ikke bare personen som du retter det til. Lykke til i 2012 – dette kommer til å bli et utrolig spennende år for oss!
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Bergen
|
Veldig godt skrevet, og vil bare signere innlegget.
![]() La oss være engasjert og lidenskapelig for hobbyen, men møte motparten med saklighet og respekt for at det finnes ulike meninger. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 38
|
Thumbs up!!!!!!!!!!!!!!!!
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Alder: 24
|
Selvfølgelig! Godt skrevet, og dette er hva vi i det minste forventer av folk også. Hvis vi er så heldige og får lov til å drive med hobbyen vår lovlig, så må vi ta imot newbies med åpne armer og hjelpe så godt vi kan på en hyggelig måte.
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2011
Sted: Europa, Norge, Bergen.
Alder: 16
|
Sitat:
Hjelper det saken hvis man melder seg inn der? da er det isåfall noe alle interesserte burde gjøre. Er det noen forpliktelser med å gjøre det? Kan du gjøre det på hjemmesiden deres http://www.herpetologisk.com/start.html?
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Alder: 24
|
Slik jeg har forstått det, så er det igrunn ikke så mye vi kan gjøre for å farge avgjørelsen om det blir lovlig eller ei. Men kanskje noen andre har mer info om akkurat dette, for jeg er ikke sikker.
Men det er jo bare å tale saken til sine bekjente, familie og venner, det hjelper jo det også. Overbevise noen sjeler!
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Far east
Alder: 22
|
Sitat:
viktig å få med seg, men så lenge du ikke lar noen utenfor gode venner og familien vite at du eier så er det bare å tale som martin luther king! spread the word gjør det hvertfall så ofte jeg kan.
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| For de som liker å følge med.. | KarlKanibal | Lover og regler | 459 | 06-05-2012 19:43 |
| Følge regelverket? | Renor | Generelt om reptiler | 41 | 02-10-2010 17:15 |
| Noen med inside informasjon om hva som skjer nå fremover ? | planken | Lover og regler | 8 | 25-08-2009 12:00 |
| dødsfall som følge av giftslange i fangenskap i Norge? | straymond | Helse og sykdommer hos reptiler | 3 | 22-10-2005 14:23 |