| Media Reptiler omtalt i media. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
En kollega av meg var helt sjokkert her i går etter hun hadde hentet barna i barnehagen hvor det hadde vært en hendelse. Hendelsen viser seg å være helt hårreisende, og særlig for oss som er glad i dyr.
Ta gjerne noen minutter og les denne posten på Facebook. Og siden jeg vet det er noen her som ikke har Facebook, så poster jeg også hele bunten her: barna lærer å drepe fredet hoggorm i barnehagen?!? by Vibeke Martinsen on Tuesday, May 10, 2011 at 2:13pm Leverte dette brevet i barnehagen i dag: Jeg må si noe om at det i går ble drept en hoggorm i barnehagen, men jeg vet ærlig talt ikke helt hvor jeg skal begynne. Det er så hårreisende oppførsel på så mange plan at jeg blir stum.... For å ta det enkleste først; å drepe hoggorm er ulovlig. Den er fredet i norge og store deler av Europa. Det er også ulovlig for ”ukyndige” å avlive dyr i norge. Jeg ønsker å gjøre det helt krystallklart at å avlive en hoggorm er straffbart. En ansatt forklarte meg at hun hadde dyttet ormen litt rundt omkring og den var så agressiv at den beit i lufta osv. Da bestemte hun seg for å drepe den. På godt norsk er dette dyreplageri! At man lar barn ”delta” i slike horrible og ulovlige aktiviteter er fullstendig vanvittig. Jeg vet jeg var både rasende og høylydt i barnehagen ved henting i dag, og det står jeg for. At noen tar seg slike friheter i forhold til mine barn er fullstendig uakseptabelt! Misforstå meg rett; mine barn har sett døde dyr før og vi spiser kjøtt, så det handler på ingen måte om at det var en død hoggorm der. Dette handler om at en voksen i barnehagen har halshugget et dyr foran barna. Hva slags dyr er helt irrelevant så lenge det ikke er snakk om en maur. For meg og mine barn er det ingen forskjell på en katt, en kanin og en slange. Å komme med forklaringer om at et av barna er redd slanger, er en unnskyldning så langt borti natta at jeg vet ikke om jeg skal le eller grine. Dette ene barnet som er redd alt mulig har jeg hørt om før, og det kan da umulig ha noe med saken å gjøre. Hadde jeg vært trassig nå og bare vært opptatt av å ha rett, kunne jeg tatt med en kanin i morra og bevist poenget mitt. Sluppet den løs, sett denne jenta bli redd og avlivet den med å slå den i asfalten. Er dette en måte å drive barnehage på?!? Mine barn er oppdratt til å verne om liv og være glad i dyr. Jeg har brukt mye tid på å lære dem at selv om noen er rare, skumle eller stygge...så fortjener de samme respekt og omsorg som de som er søte og snille. Mange av barna i barnehagen har vært i reptilparken og holdt slange, og lært at de er som alle andre dyr; snille, pene, rare, spennende og forskjellige. Så kom barnehagetantene... ”mamma-mamma, gjett hva vi har drept i dag!” ” Jeg kan vise deg blodet, kom!” På vei hjem snakket smågutta i baksetet: ”de syns det var gøy” ”neii? Det var ikke gøy?” ”de lo!” ”hvem da?” ”de voksne” Jeg blir kvalm og svimmel av sinne....er dette mine barn? Hva er det dere har utsatt dem for?!? Ikke nok med at dette ble gjort, men de satte seg ned med barna etterpå og snakket om det. Forklarte at dette måtte bare gjøres, slangen var farlig. At det var??? Har vi her pedagoger som rettferdiggjør egen dumhet med å forklare barn at man kan drepe det som er farlig eller det som er skummelt? At det er greit å drepe? Hva i all verden er det som foregår her? Selvfølgelig vil ikke jeg at mine barn skal leke med en hoggorm, men det må da kunne finnes et hav av alternativer her? Sønnen min er allergisk, så bare tanken på at han har deltatt på det her gjør meg veldig veldig sint. Hvorfor ble ikke barna bedt om å gå inn? Hadde dere halshugget en hund også om den var i barnehagen og bjeffet uten eier? Erta den litt først og hugget hodet av den foran barna? Det er ikke noe nytt at det er hoggorm i dette området. Jeg har hatt barn i barnehage/skole der siden den ble åpnet, og dette skjer hver eneste vår. På skolen har de lært barna å holde seg unna hoggormen, og ligger hoggormen sånn til at det blir vanskelig, så blir den flyttet. I samme bygning som barnehagen, er det da altså folk som flytter hoggorm rett som det er. Men i stedet for å spørre om hjelp, ta barna inn, eller ringe noen for å spørre om råd....så velger hun å kappe hodet av den foran barna. Hun var altfor redd til å kaste en bøtte over den mente hun...men jeg kan ikke forstå at det kan være skumlere, enn å være nærme nok til å hogge hodet av den. Jeg blir fysisk dårlig og ubeskrivelig sint for at mine barn har opplevd dette her...for at de har sett sånt dyreplageri. Utført av folk som jeg som forelder stoler på....Hysteriske voksne som løper rundt og roper om farlige dyr som må drepes. Voksne forbilder som har satt seg ned og ”omvendt” dem til at tro at dette er greit. ”Hva vi har gjort i dag”-plakaten i barnehagen: ”Vi fikk besøk av en hoggorm i barnehagen, som vi ble tvunget til å avlive” Seriøst?!? Dette er så kunnskapsløst på så mange plan! Hva er dagens agenda? Lære barn frykt, dyremishandling og drapslyst? Hvordan har dere tenkt til å fikse dette? Hvordan skal dere ta dette tilbake? Nå er et godt tidspunkt å tenke litt over hva slags friheter man tar seg i forhold til andres barn! JEG FORVENTER at dere retter opp dette med barna. Hvordan dere skal få det til fatter jeg ikke, for dette er utilgivelig i mine øyne, og jeg vet jeg har mange med meg på det her i verden. Jeg kommer selvfølgelig til å anmelde dette og melde i fra til de instanser jeg mener bør ta hånd om slike situasjoner. Har også tatt kontakt med noen aviser, uten at jeg vet om det blir noe mer med det. Hadde det ikke vært for at barna mine har to måneder igjen i denne barnehagen, hadde jeg tatt de ut på dagen. Håper dere kan klare å ikke la det gå ut over barna at jeg er rasende, selv om jeg ikke har all verdens tro på at dømmekrafta er helt oppe og går i barnehagen om dagen. Og vips ringte de meg: Jeg ble oppringt av styrer som forklarer at hun har snakket med alle sine 7ansatte som var tilstede i går og med viltnemda. De har avlivet denne hoggormen i selvforsvar, så de har ikke gjort noe galt. Det er ikke ulovlig og de nekter å innrømme for barna at det de gjorde var feil. I dag har de lært barna at ”i skogen må vi la ormen være i fred, men den får ikke være i barnehagen eller rundt folk, og siden den er kjempefarlig så måtte vi drepe den”. De er stolte av at de viser initiativ og beskytterinstinkt ovenfor barna. Hvorfor jeg er så rasende kan de ikke fatte...barna viser ingen tegn til traumer? Nettopp!! det er jo hele poenget...barna har blitt lært og har slått seg til ro med at det er greit å drepe dyr! Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal si....de er 7voksne som ikke klarer å få barna inn mens de driver på? De mener det er selvforsvar når man har tid til å gå og hente en spade og slangen ligger så rolig at de får hugget hodet av den? Jeg blir helt oppgitt...og jeg føler ikke jeg har noe annet valg enn å si høyt og tydelig at dette er jeg uenig i! Hvis barna mine skal skjønne hva som er rett her, må jeg vise det...at dette er så viktig for meg at jeg vil gå til månen for å poengtere det...og det er jeg klar for! "
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2011
|
Må si at jeg ikke er overrasket.
Var på akvariet for en stund siden, og da var det samtidig en barnehage der. Nede i reptilavdelingen hørte vi flere ganger barnehagetantene si til barna ting som: "Dette er slanger, det er de ekleste dyrene som finnes, fysj så stygge de er", "disse er slemme, de spiser søte mus", "slanger er kjempe farlige!", "huff, så ekle de er, ser dere dem?", osv... Vi ble skikkelig sjokkert. Snakk om å trøkke fordommer ned ørene på små barn. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2010
Sted: Nordland
|
Herregud, at det er mulig! Jeg forstår godt at hun ble sinna, det ville jeg og blitt!
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
|
Dette er horribelt!!.... Jeg er sjokkert.Håper disse barnehagetantene var et unntak,og at det ikke finnes noen andre som er villig til å drepe et uskydlig dyr,som i tillegg er fredet!
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
|
uholdbart! jeg skjønner ikke hvordan det går ann.. og i dagens samfunn, så er det jo faktisk bhg tanter som tar seg av en stor del av oppdragelse da barna er der for det meste av sin våkne tid..
i en barnehage nær meg, går de på tur rett som det er, og de har møtt på huggorm før, og da stopper barnehagen opp, og går rundt slangen. på forklaringen til barna er dette fordi de ikke må skremme slangen, for de blir så fort redd. og slanger kan bite hvis de blir redd, og det gjør veldig vondt og kan være farlig. men de er veldig flink til å sammenligne huggormer med andre dyr. men passer også på å lære ungene at huggorm må man ha respekt over. kom bare inn på din face, cam!
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2011
Sted: Europa, Norge, Bergen.
Alder: 16
|
Sitat:
er helt enig! det er jo så idiotisk at det er ikke mulig!!! sånne folk burde fått en kraftig bot og en skikkelig lærepenge!
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
|
Vibeke skulle få en telefon fra en avis i morgen, mener jeg å huske. Håper virkelig avisene tar tak i denne saken her.
For min del så kan jeg delvis forstå avliving av hoggorm hvis den befant seg på et område hvor det er mye barn. Hva jeg derimot reagerer mest på er at det ble laget "fest" ut av det, en begivenhet av en halshugging av et dyr som alle barna skulle være med på. Den slags ting tilhører gamle romerske tider, ikke i en barnehage i år 2011.. Og så at på til sette seg ned med barna og fortelle at dette er det som må gjøres med disse livsfarlige dyra, og så rettferdiggjøre drapet pga det.. herregud!!
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2011
Sted: sør-trøndelag
Alder: 23
|
helt sykt, håper aldri min datter må gjennomgå det samma,her har vi forskjellige dyr hjemme og hun vet de ikke er farlig.
blir så sint når jeg leser dette!!!!! ![]()
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Hadde ingen anelse om at huggorm angrep folk med slosshanske og kniv...forsvare seg hehe idiotisk svar..
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Naboene ville drepe hoggormene. Men ikke hun :) | Zpider | Media | 7 | 09-05-2011 12:23 |
| Skilpaddedag i barnehagen | Kristian262 | Media | 3 | 21-05-2010 13:14 |
| Portretter av barna :) | dragoon88 | Mine Herptiler | 14 | 05-02-2010 08:08 |
| ark og barna :) | ark | Medlemmene | 26 | 14-09-2008 11:05 |
| Denne slangen kan drepe 15 mennesker | bendick2112 | Småprat | 26 | 18-12-2007 12:25 |