"
Gammel 02-05-2011, 17:28   #1
Moderator

Jonas sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Tromsø
Alder: 34
Meldinger: 882
Blog Entries: 3
Standard Bitt av hoggorm

Fra Tidsskriftet for Den norske legeforening, skrevet av Zoolog Roar Solheim. Først publisert i 2003, er nå republisert i april-11 og ble månedens mest leste artikkel.

- Tidsskrift for Den norske legeforening

Mvh Jon@s
Jonas er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-05-2011, 18:09   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Rogaland (Karmøy)
Alder: 15
Meldinger: 275
Standard

interessant artikkel, jeg ble bitt i min fing en gang og jeg lå på sykehuset i 6 dager
shadow er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-05-2011, 18:29   #3
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Shadow: Kan du ikke fortelle oss litt mer om dine opplevelser når og etter du ble bitt?
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-05-2011, 18:51   #4
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 23
Meldinger: 377
Standard

Jøss, han var uheldig. Intressant å lese hva Carl Edelstam hadde å si. Og hvordan han er blitt immun mot giften etter 2-3 bitt. Jeg trodde ikke det var mulig å bli immun mot giftige dyr. Eller gift i seg selv.
tannkrem er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-05-2011, 19:28   #5
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
Shadow: Kan du ikke fortelle oss litt mer om dine opplevelser når og etter du ble bitt?
helt greit det

Det var en varm sommerdag 19 juni 2009 da jeg gikk tur i skogen og fant en huggorm som lå å solte seg i litt tørt gress, jeg plukket den opp for å se på den men da jeg plukket den opp var det en annen huggorm under den som var hissig og bet meg i venstre pekefing, etter bittet stivnet jeg en stund og så kviknet jeg til igjen og løp hjem og fortalte det til min far som fikk panikk og kjørte meg til legevakten. Legevakten var ca 30minutter unna og etter bare 5-6 minutter begynte fingen min å bli grå og hovnet opp. Da jeg kom fram til legevakten fikk jeg beskjed om å dra direkte til sykehuset som var 50 minutter unna fra legevakten. Etter ca 40 minutter fikk jeg pustebesvær og måtte ringe etter ambulanse, ambulansen kom fort og to menn kom ut og la meg på en tralle og trillet meg inn i ambulansen og så kjørte de mot sykehuset. Mens jeg lå på tralla bak i ambulansen begynte jeg og miste bevisstheten men rett før jeg mistet den kom vi fram til sykehuset og plutselig åpnet bakdørene på ambulansen seg og der sto det 6-7 leger som tok meg ut av ambulansen og opp på en ny tralle som de trillet inn på intensiven. Legene der var veldig raske og flinke og ga meg intravenøs i høyre neve og kanyle i høyre fot.
De ga meg morfin og en pulsmåler på høyre pekefing og så gav de meg såvemedisiner. Jeg våknet dagen etterpå med store smerter i armen og brystkassen, jeg fikk litt morfin og så forsvant all smerte. Armen min var opphovnet og gul og jeg kunne ikke bevege på den.
de neste 5 dagene der hadde jeg store smerten i hele kroppen spesielt i armen, det føltes som om kroppen sto i full brann og det gjorde enormt vondt.
Da jeg ble skrevet ut av sykehuset måtte jeg ha armen i fatle og bandasje rundt neven.
Jeg hadde daglige rutiner som begynte med at når jeg våknet skulle bandasjen på neven byttes og da tok vi av den gamle bandasjen og tok sterilisert vann på og tok på ny bandasje, den rutinen fulgte jeg i et par uker før jeg ble frisk igjen.

Navn:		Bilde011[5].jpg
Visninger:	92
Størrelse:	42.5 KB

P.S jeg har et bilde av fingern min når den er opphovnet og full av blemmer, men vet ikke hvordan man legger til bilder.

Bildet av fingeren din er lagt til
-Frogger-

Sist endret av Frogger; 03-05-2011 kl 12:47.
shadow er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-05-2011, 21:32   #6
Reptilfreak

Tony sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
Meldinger: 1,107
Blog Entries: 14
Standard

bra lesestoff!

jeg er meget redd for å bli bitt av huggorm. Jeg har sterk allergi når det kommer til stikk og bitt fra diverse insekter, så jeg tror jeg kommer til å takle et slikt bitt dårlig..
jeg har faktisk nesten blitt drept av en klegg en gang!
Svar med sitat
Gammel 02-05-2011, 22:01   #7
Reptilfreak

Ladaniva sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Sted: Akershus,
Alder: 50
Meldinger: 30
Standard

Hei je har blitt bitt av hoggorm to ganger men har itte fått no mere problemer av det, et i armen og et i leggen. å det utartet seg som tja hva skal je si, som et veps'e stikk så det er nok forskjellig reaksjon fra individ til individ vil je tru.

Sist endret av Ladaniva; 02-05-2011 kl 22:39.
Ladaniva er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-05-2011, 03:23   #8
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 23
Meldinger: 377
Standard

ja. nesten uflaks vil jeg si. vil tro det er relativt få som får såpass sterke reaksjoner :O Men absolutt bra lesestoff
tannkrem er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-05-2011, 09:39   #9
Reptilfreak

Kraissy144 sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
Meldinger: 500
Standard

Kan fortelle mine opplevelser med hoggormbitt

Jeg ble bitt i høyre pekefinger da jeg var 15. Ble bitt kl 14.00. Jeg og mor reiste umiddelbart ned til legevakta på Ålgård. De sa at det så helt greit ut og at jeg bare trengte å hvile det fra meg. Etter 30 min begynte fingeren å hovne opp, og en blodblemme begynte å komme til syne. Ca etter 1 time var hele hånda opphovna, og etter 1,5 time hele underarmen. Da begynte nervene(?) i albuen å svikte, så albuen ble stående i en 90 graders vinkel, uten at jeg kunne bøye den mer en rundt 5 grader til hver side. I løpet av 4 timer var hele armen hoven, helt opp til lymfene. Armen var ca 3 ganger så stor da som vanlig!

Nå begynte jeg å bli kvalm og svimmel, med store smerter i armen. Rundt 21.00 reiste vi til legevakta på Sandnes. Der besvimte jeg første gang. Legen tok puls og blodtrykk, og konkluderte med at jeg hadde fått en allergisk reaksjon, og jeg ble lagt inn til observasjon på SUS over natta. Her inne fikk vi først en lege kl 23.00, og da var jeg i store smerter i hele kroppen. Jeg besvimte konstant og var så svimmel og kvalm at jeg nesten ikke kunne gå.

Legger ved utskrivingen fra sykehuset

Foreløpig epikrise:
Pasienten fikk ett Hoggormbitt i høyre pekefinger klokken 14.00 den 15.06.2006. I løpet av 6-9 timer utviklet det seg hevelse, rødhet og smerter i hele høyre arm, axille og innover mot brystveggen. Respirasjon og sirkulasjon upåvirket, noe kvalme. Har fått tetanusvaksine for 3 år siden. Fikk Solu-Cortef 250 mg og i.v, Deksklorfeniramin 10 mg i.v, Vipera 2 tab, 1000 ml RingerAcetat og Klexane 40 mg sc i mottak. Ved utskriving er pasienten fremdeles spent og hoven, og det er reduserte bevegelsesutslag. Litt smerter rundt bitestedet, ellers smertefri. Pasienten kjenner seg forøvrig i god form.

Kan nevnes at dette var en orm på rundt 30 cm som bet, og ikke bare "stakk", men det var samtidig bare 1 tann som traff.
Svar med sitat
Gammel 03-05-2011, 21:38   #10
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av shadow Vis post

Bildet av fingeren din er lagt til
-Frogger-
takk for hjelpen!
shadow er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hoggorm - Faktatekst Jabbe Generell Info om herptiler og Virvelløse dyr 3 22-02-2011 21:51
Hoggorm på ungdomskolen! Kraissy144 Reptiler 0 24-05-2010 11:54
Er hoggorm tiden over nå? DevilDoll Helse og sykdommer hos reptiler 14 02-09-2008 21:36
Er skorpion-stikk like giftig som et hoggorm-bitt, eller? troia Skorpioner 8 22-03-2007 17:48

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 23:31.