"
Gammel 13-05-2010, 13:05   #1
Moderator

Jonas sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Tromsø
Alder: 34
Meldinger: 882
Blog Entries: 3
Standard Bitt av huggorm...

Bitt av huggorm på dugnad i barnehagen- Nyheter - Innenriks - Aftenposten.no
Jonas er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-05-2010, 13:27   #2
Reptilfreak

alfaromeogirl sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Øst-Norge, Oslo
Alder: 21
Meldinger: 770
Blog Entries: 2
Standard

Vanskelig dilemma, men hvem var der egentlig først?

"- Det må finnes en måte som kan gjør at ormene blir borte for godt. Det er helt greit at huggormen er fredet, men vi snakker jo om en lekeplass for barn her, sier de."

Barna eller huggormen? Kanskje de burde vurdert å legge barnehagen ett annet sted..
Svar med sitat
Gammel 13-05-2010, 13:28   #3
Reptilfreak

Devilizer sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
Meldinger: 1,155
Blog Entries: 4
Standard

"Jeg ville prøve å fjerne huggormen, og hadde fått litt tak i den da den plutselig glapp unna og bet meg i fingeren."

Hadde jo ikke akkurat trengt å tukle med ormen da...
Hadde vel ikke vært store medieoppslaget hvis han ikke hadde blitt bitt.

Poecilotheria-fan!
Devilizer er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-05-2010, 13:52   #4
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
Meldinger: 568
Blog Entries: 12
Standard

problemet kan jo løses på en veldig enkel måte. en barnehage må jo være gjerdet inn, og da kan de vel bare lage et gjerde med noe som likner blekkplater og stikke ned i bakken rundt hele sånn at de ormen ikke kommer inn. legger de litt arbeid i det så blir det vel tett, gjør det ikke? og så lenge plen og div annet å gjemme seg i på veien fra porten til bilen eller whatever ikke er stort nok til å gjemme seg så er jo det også trygt.

hadde jeg blitt bitt hadde jeg ikke gått til noe mediasirkus med det. gjør tilsynelatende reptilhatet større. bare se, folk vil jo utrydde hoggormen. jeg hadde vel bare skyldt på noen nesler eller noe først hvis det var noe synlig, og ble det for ille, nesleallergier. jeg har hørt at hoggormens gift er som veps, men det virket det som om folk her ikke var helt enige i, så hadde nok kommet meg til legen og holdt kjeft om ormebittet.

tenkte å ta med denne for humoren sin del:
http://failblog.org/2009/03/22/playg...location-fail/
Svar med sitat
Gammel 13-05-2010, 15:24   #5
Reptilfreak

simentp sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Vest- Agder/ Møre og Romsdal
Meldinger: 561
Standard

Sikkert sant det du sier at huggormbitt ikke er verre en en veps, men det vet ikke jeg noe om..

Men det står jo også at han var allergisk derfor han ble så dårlig men uansett syntes jeg de burde flytte barnehagen evt prøve og flytte ormene. (Uten jeg tror det hadde blitt en suksess)
Svar med sitat
Gammel 13-05-2010, 15:45   #6
Reptilfreak

Fredrik22 sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 94
Standard

Huggormens tenner er mer eller mindre som to nåler. Så ett bitt hvor ormen velger å ikke sprøyte inn gift så blir det nesten som to vepsestikk. Og det er ikke så ofte huggorm sprøyter inn gift statistisk sett, men jeg for min del har aldri hørt om en orm som forstår statistikk Hvis huggormen sprøyter inn gift er det alt fra alvorlig til veldig alvorlig.
Svar med sitat
Gammel 13-05-2010, 17:14   #7
Reptilfreak

Janka sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Alder: 23
Meldinger: 834
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av alfaromeogirl Vis post
Barna eller huggormen? Kanskje de burde vurdert å legge barnehagen ett annet sted..
Der familien min på mammas side kommer fra, kryr det av huggorm. Det er en øy på 255 km², med i underkant av 3000 innbyggere. Man kan ikke legge barnehagene på fastlandet da...
Der er det lav terskel for å drepe orm. Jeg aksepterer ikke at folk gjør det når jeg er med, men skjønner forsåvidt dem som gjør det der. Når man omtrent ikke kan gå en eneste tur uten å treffe på en, er det ikke mye koselig å ha hverken hund eller barn der.
Svar med sitat
Gammel 13-05-2010, 18:17   #8
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 964
Standard

Jeg sjønner ikke hvorfor de syter slik. Vi er ett av svært få land i verden som er så heldige å ikke ha spesielt mye, eller spesielt giftige dyr. Da burde vi da absolutt kunne leve ved siden av de få som faktisk fins. Mon tro hvordan barna vokser opp i australia hvor det fins giftige dyr både til land og til vann..
Svar med sitat
Gammel 13-05-2010, 19:28   #9
Reptilfreak

Kraissy144 sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
Meldinger: 500
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Rawhin Vis post
Jeg har hørt at hoggormens gift er som veps
Jeg ble bitt av hoggorm i 2006. Det brakte meg til observasjon på sykehuset med kraftige smerter og symptomer. Veps har jeg blitt stukket av 2-3 ganger, men da har det aldri skjedd noe stort. Giften hos hoggormen og vepsen er den samme, men giften til hoggormen er mer konsentrert enn hos vepsen, så den gjør større skade..

Problemet ligger jo i medienes hender. Som tidligere nevt, hadde ikke hoggormen bitt hadde det ikke blitt laget en stor sak om dette. Det hadde det neppe heller dersom vedkommende ikke hadde tipset media. Er bare en gjeng PR-kåte mennesker som vil gi tilbake det dårlige bildet på hoggormen. Ble ikke noe styr da jeg ble bitt
Svar med sitat
Gammel 13-05-2010, 21:00   #10
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,725
Blog Entries: 12
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av KarlKanibal Vis post
Jeg sjønner ikke hvorfor de syter slik. Vi er ett av svært få land i verden som er så heldige å ikke ha spesielt mye, eller spesielt giftige dyr. Da burde vi da absolutt kunne leve ved siden av de få som faktisk fins. Mon tro hvordan barna vokser opp i australia hvor det fins giftige dyr både til land og til vann..
Dette er jeg helt enig i.
Men jeg tror også at i land hvor farlige dyr er mer vanlig, at folk som bor i områdene rundt også kanskje har et litt mer avslappet forhold til dem. Kanskje de også har litt bedre kunnskap også.

Ungene til en venninne av meg leker og fanger jo hoggorm nesten daglig på sommertiden. ( de slipper dem ut igjen). Sønnene hennes er vel ca 8-10 år gamle, og har allerede lært seg hvordan håndtere herptiler og andre skogens småkryp.

Hoggormbitt er sikkert smertefullt og god nok grunn til å holde labbene til seg selv - men jeg tror også mye av frykten rundt hoggorm har blitt noe satans blusset opp. Folk virker jo helt hysteriske for dem. HVOR mange barn har dødd av hoggormbitt i Norge de siste 10 år? Vi har jo levd side om side ved disse krypene i flere tusen år, hvorfor har det plutselig blitt så vanskelig å akseptere det???

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er online nå  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Huggorm vladS Slanger, øgler og skilpadder 4 25-07-2009 08:29
huggorm på snøen ark Media 21 25-04-2009 23:36
Huggorm, Tusenfryd sveinjo Småprat 3 03-09-2007 06:55
Huggorm _Nagash_ Lover og regler 22 27-05-2007 09:55
huggorm spørsmål. Pegasus Småprat 1 25-05-2005 07:57

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 19:15.