| Media Reptiler omtalt i media. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Feb 2010
|
Jeg jobber som journalist i Fredriksstad Blad og skriver en sak om reptiler. Jeg vil vite mer om reptilhold i Fredrikstad-distriktet.
1. Hvor omfattende er omfanget av reptilhold i Fredrikstad? 2. I tillegg lurer jeg på om flesteparten av reptilene smugles inn i landet (hvordan foregår i såfall dette) eller om de avles frem i Norge? 3. Hva mener du om dagens regler for reptilhold? Jeg lover at all informasjon vil bli behandlet konfidensielt dersom du ønsker å ta kontakt med meg. Mvh Amund Lågbu Fredriksstad Blad amund.lagbu@f-b.no Tlf: 922 23 903 |
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Omfanget av reptiler er stort i Fredrikstad, på en kjent reptilnettside så er det regisstrert 180 medlemer bare i Fredrikstad. De som er registrert er bare en liten del av befolkningen, de fleste tør ikke å registrere seg på sider eller så er de ikke ute etter information om dyrene i stor grad eller de vet ikke at det finnes slike steder.
De færreste reptiler blir smuglet inn i landet, det foregår faktisk eksport av reptiler fra Norge da det er mange seriøse som avler her. Noen dyr blir tatt med over grensen åog da er det som regel i en isoporeske med heatpaks og termometer som blir brukt. Når man kommer til reglemanget rundt reptilhold i Norge så er jeg mer oppgitt enn sint, hvorfor skal ikke vi som alle andre dyreinteresserte få lov til å ha dyrene våre rundt oss? de sier at det krever for mye av utstyr og kunnskap. Utstyret man trenger får man kjøpt hvorsomhelst i dyrebutikker eller på nett. Informasjon og kunnskap må man skaffe seg uansett hvilket dyr man skal ha mener jeg. jeg er ikke for legalisering av gigantslangene eller giftslangene for jeg synes at det er dyreplaging da de færreste har god nok plass eller har mulighet til å alltid være flere enn en hver gang man skal være nær dyret. Når politikere har blitt konfrontert med spørsmål anngående loven så er det ingen som klarer å gi ett godt svar, de ender som regel opp med og svare, sånn er reglene eller at de ikke vil ha de legalisert. Alt i alt så er regelen om reptilhold diskriminerende mot oss som har hatt stor interesse for disse dyrene siden barn. Jeg må også legge til at for reptilene sin del så hadde en legalisering vært positiv da folk hadde turt og dratt til veterinær med dyrene og informasjon hadde vært lettere tilgjengelig. Mvh The Rebel Sist endret av rebeloverdrive; 03-02-2010 kl 14:50. Begrunnelse: føye til informasjon |
|
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
|
Sitat:
Nå er det vel ingen hemmelighet at det er mye reptiler i Norge, så mange av de er jo i Fredrikstadområdet også. Mange reptiler står jo nå på positivlisten, og stort sett alle disse artene oppdrettes i Norge. Mitt syn er at flere reptiler i fangenskap får det bedre ved en lovendring. Da eierene trygt kan gå til vetrinær, søke kunnskap åpent og lettere få tak i alt som trengs til dyret. Mvh. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Det er en del her i Fredrikstad, det meste jeg har er hentet i Sverige, men noen av dyrene er klekt her i Norge også, jeg syns regelverket er helt på tryne..
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
1.
Selv om jeg ikke kommer fra Fredrikstad så regner jeg med jeg har en forholdsvis god oversikt over hvor stor tetthetdet er med reptiler og reptileiere i Norge. Siden 31. Januar til idag har reptilfreaks hatt 359 absolutt unike brukere (ip addresser) Fredrikstads regionen, jeg tror ikke jeg overdriver om jeg sier at halvparten av disse er reptileiere. ![]() 2. Jeg tror ikke det finnes noen nøyaktige tall mellom smugling og oppdrett.. Men det er nærliggende å tro at det er mer smugling jo nermere svenskegrensen man bor. Når det er sagt så avles det i stor skala på dyr i Norge. Alle dyrene på positiv listen blir det avlet på, det er dermed lite poeng å smugle dyr inn i Norge når man kjøpe de risikofritt i Norge. Dette er desidert det beste for både dyrene (i form av reise avstand) og for eierne. Noen kjøper dyrene over nett fra oppdretter og henter dem i Sverige, andre kjøper de på messer eller i butikker. Når det gjelder selve smuglingen (frakten over grensen) så foregår den på rimelig lik måte som folk tar med seg litt ekstra kjøtt eller god drikke over grensen. 3. Loven er pr. 2010 like logisk som skateboard forbudet var. Det finnes ikke noen faglig gode grunner for å opprettholde forbudet. Dessverre har veldig mange mennesker i Norge fordommer og lite kunnskap om reptiler. Dette gjenspeiler seg i uttalelser man kan se i media. |
|
|
|
|
#6 | ||
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Nå bor ikke jeg i Fredrikstad, men jeg har handlet både dyr og utstyr derfra, samt at jeg kjenner noen folk som bor der som driver aktivt med hobbyen.
Jeg antar de andre hittil har svart godt på spørsmålet ditt, men kan jo legge til at inntrykket mitt er at det finnes både oppdrettere og mange flinke reptileiere der. ![]() Sitat:
Jeg vet det finnes flere oppdrettere i Norge på både kongeboa, kongepyton, kornsnoker, leopard gekko, kranset gekko og salamandere, men hvor MYE det avles er jeg usikker på. Sitat:
Det er jo ikke å legge skjul på at reptiler er for folk med litt ekstra spesiell interesse for slike dyr, og det er jo i tillegg en veldig positiv ting! Resultatet av det er jo at eierne tar seg mye bedre tid på å lære om dyra sine, og de fleste jeg kjenner har brukt gode summer på terrarium og tilbehør for at dyret sitt skal ha det så bra som overhode mulig. Samtidig gleden og kunnskapen man får ved å eie slike dyr, oppleve dem daglig, mate dem, kanskje drive oppdrett - alt dette er ting man aldri kan lese seg til i en bok eller se på TV. Dette er gleder og en type kunnskap man blir så enormt rik på ved å eie slike dyr. Og da må jeg spørre - hvordan kan noe så positivt som dette, være forbudt?
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
Det er jo svart litt på spørsmålene allerede, men jeg kan jo supplere litt på spm nr 2 og 3.
2. Det kommer ann på hvilken art du spør om isåfall. De mest populære og vanligste artene drives det så stor avl på at markedet i Norge er så godt som selvforsynt uten at man behøver å dra utenlands (eks leopardgekkoer, skjeggagam osv). De mer uvanlige artene må man eventuelt hente utenlands. Hvordan smuglingen foregår; De fleste som smugler reptiler, smugler til seg selv. Det er lite, eller ingen organisert smugling av reptiler. Så, hvordan foregår den eventuelle smuglingen; man får kontakt med en oppdretter i utlandet via nett, eller man ringer dyrebutikk i forveien for turen og bestiller dyr. Så kjører man... 3. Forbudet er helt meningsløst ettersom det ikke har faglig forankring. Forbudet er ene og alene grunnlagt på fordommer og fremmedfrykt som et resultat av lite eller ingen - hverken - teoretisk eller praktisk kunnskap om denne type dyr hos vår politikere. Først nå - etter 33 år skal myndighetene (i regi av Mattilsynet, Vitenskapskomiteen for mattrygghet og Direktoratet for naturforvaltning) gjøre en faglig vurdering av saken. Vi føler oss ganske trygge på at den faglige vurderingen vedr. krypdyr som husdyr vil gå i vårt favør. Vi er imidlertid ikke like sikre på at saken vil gå gjennom når regjeringen skal gjøre den endelige beslutningen om dyrene på pos.listen skal legaliseres som husdyr i Norge. Dette fordi vi ser det er stor motvilje til å endre på forbudet fra politisk hold. Lars Peder Brekk har blant annet uttrykt at han vil legge vekt på Næringskomiteens innstilling til saken når den endelige avgjørelsen skal tas. Ikke overraskende nok er Næringskomiteen negative til å legalisere krypdyr som husdyr. Deres negative innstilling er forøvrig fra 2003, da Stortingsmelding nr 12 Om dyrehold og dyrevelferd (med Bjarne Håkon Hansen) kunngjorde at "Det vil bli utarbeidet en positivliste over eksotiske dyr som tillates holdt som familiedyr.". Næringskomiteens innstilling er med andre ord basert på Næringskomiteens spontane holdning til problemstillingen - uten at de noen gang har fått gjennomgang av saken på et faglig og objektivt sett. Jeg har mailet litt fram og tilbake med Landbruksdep. den siste tiden, og om du vil kan du få innsyn i disse mailene - så kan du se selv hvilken holdning de har til saken i utgangspunktet og ikke minst deres labre kunnskapsnivå for dyr og sak.. Send meg en PM (Private message) om du er interessert.. |
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
|
2 En hyggelig svenske som tar seg et par turer til Noreg, for å tjene en extra slant, til stor glede for en fremtidig reptileier
Fraktes i personbil,![]() 3 helt vannvittig fullstendig idioti av en lov. ...mangen tør ikke gå til vet`n på grunn av loven. Stakkars dyr der ute.
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 33
|
Så nærme grensen som Fredrikstad ligger så er vi stadig over den en tur, vi har også ofte med ekstra "venner" på hjemturene...
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Håper ikke du handler fra akvariebutikken i strømstad, han er rett og slett slem mot dyr. Det var en gang jeg var der som det lå en leopardgekko helt utsultet inni noe papir i en plastikkboks uten noe supplering av varme, lys eller noe. Jeg sa ifra til han hva jeg synes om dyreholdet og det virket ikke akkurat som han brydde seg. Han holder også boa constrictor og kongepyton sammen. Han har verken kontroll på temperatur eller luftfuktighet. et eksempel på det var en boa constrictor som rett og slett ikke fikk revet løs hammen, den lå som en pose rundt dyret og boaen begynte å lukte råttent. Han prøvde og selge den til meg.
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |