| Media Reptiler omtalt i media. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
- Fobier er arvelige - nyheter - Dagbladet.no
Forklarer kanskje hvorfor enkelte har skrekk for slanger uten noen gang å ha sett en..
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Telemark
Alder: 34
|
interessant.
Moren til datteren min er livredd edderkopper, type kvalm, mens datteren min "elskler edekopp". Hun er 2. Hun kan gjerne sitte å studere husedderkopper lenge, og er blid som en sol når hun oppdager en. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Moren min bestemte seg for å ha slangefobi dagen jeg kjøpte meg slange.
Jævlig irriterende, da jeg har fler bilder av henne i utlandet hvor hun både holder slanger i hendene sine, eller rundt halsen.. "Innbilt fobi", eksisterer det?
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Sitat:
Æsj, så stygt! Sta fobi kanskje? Bestemt seg for å IKKE like slanger etter at du anskaffet deg en.. Dårlig gjort
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Ja, utrolig provoserende også. Når hun er på besøk her og ser terrariene og sånt så gjør hun sånne rare "creeps gestures" og sier hun syns det er ekkelt å være i leiligheten vår pga slangene.
Men det å være på slangefarm med hundrevis av kobraslanger i dårlig monterte bur gikk visst helt fint.. Så klart gjør hun det overhode ikke av frykt, da jeg vet hun ikke har noen reel fobi mot noenting, og er sikkert bare hennes måte å si at hun ikke støtter hobbyen min..
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Akershus
Alder: 23
|
Sitat:
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Har man fobi mot noe så er reagerer man som oftest sterkere enn et lite grøss.
Har man skikkelig fobi er grensen til panikk rimelig nær. På sett og vis så er en reel slange eller edderkopp fobi ganske likt f.eks vannskrekk og flyskrekk. Min mor lider av dette.. Da jeg som liten gutt la en død huggorm på skrivebordet hennes noe som førte det til totalt panikk anfall, pustebesvær og tilsutt besvimelse grunnet hyperventilering.. En liten morsom spøk som dessverre ikke var morsom i det hele tatt da jeg så reaksjonen (selv om jeg flirer lgodt nå i ettertid).. Hun er forøvrig en tøff dame som ikke har noen problemer med andre dyr som øgler, taranteller og liknende.. De er ikke favoritt dyrene hennes men hun er ikke redd dem. De som er virkelig redde for slanger, edderkopper eller andre ting vil aldri oppsøke disse dyrene frivillig, selv når de er eksotiske innslag på en sydenferie. |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2007
|
Sitat:
Artig at Mormor faktisk digger de. Bare for å ha sagt det.. jeg hadde helt dilla da jeg så eddekopper før, selv vanlig små fikk meg til å hyle, men nå bryr jeg meg ikke i det hele tatt om dem. Var iallefall på grensen til fobi før. Så sånt vil jeg tro kan forandre seg med tiden! Syns de er veldig fascinerende dyr- ihvertfall nå
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Oslo
Alder: 36
|
Det er nødvendigvis de som ikke druktnet, falt ned fra store høyder eller ble bitt av taranteller og slanger som overlevde og fikk formert seg. Derfor gikk flere av de genene videre. Som vanlig skaper genene et mangfold og natural selection fører til at de genene som er nyttige er de som går videre. Dersom et tarantell bitt var problematisk nok (kramper, infeksjoner senere) til at man kanskje ikke kunne skaffe seg mat på egenhånd så førte det nok til død før.
Synes å huske at jeg så et program på Discovery der de satte en kanin vedsiden veldig små barn. Ingen reaksjon. Satte de en slange vedsiden av barnet ble det hyl og skrik. Dette er lenge før språk og dermed påvirkning utenifra kommer inn i bildet. Jeg har ikke barn eller slange så ikke tyn meg de som har andre erfaringer hehe.. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Vest- Agder/ Møre og Romsdal
|
Jeg tror det med at folk har fobier for reptiler er forde de vet så lite om de..
Selv hadde jeg lenge fobier for reptiler og litt ''smårareskummle'' dyr i skogen. Men etter den dagen en kompis fikk seg skilpadder og jeg fikk øynene opp for reptiler og så at det tross allt er vanlige dyr og kan behandles som andre dyr og ikke bare er de ''smårareskummle'' dyrene i skogen og sånne man bare ser på TV. Etter det har jeg nå gått til anskaffelse av reptiler selv, (Skilpadder og Leo'ser) og vurderer en liten slange selv snart. (Korn snok eller noe) og må ærlig si nå at jeg ville mye mer en allt annet skaffet meg et reptil en et hamster eller et annet dyr. Det jeg vill fram til da altså er at det er faktisk grunnen til at fleste folk er redd for reptiler er forde folk vet lite om de og media prøver og få fram at til og med vanlige husdyrs skilpadder kan være farlige og ditten og datten
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|