| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
En liten fugl hvisket i øret mitt i dag at svensker har fri import av alle slags dyr, hvis de bare skal vise de frem på en skole, eller noe i den duren. At tollerne ikke kan stoppe dem. Noen som vet noe om dette? Må de ha importtillatelse og bevis for at de eventuelt skal vise frem dyrene på en skole?
Hvordan kan man sjekke opp ang dette? og hvordan er det hvis man er på vei inn til Sverige, og blir stoppet av svenske tollere (yeah right
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Alder: 38
|
Anngående tollen,så kan ikke svenske tollen gjøre noe,så lenge du er i sverige.
svenske tollen har ikke tilatelse til å stå i norge å ta kontroller. men ser dem att du er på vei inn til norge igjen,så kan dem være extra kjipe,dem samarbeider med norske tollen. men skulle du bli stoppet av svenske tollen,så blir du aldrig stoppet av dem i norge,dem står alltid rett over grensen,å der er jo reptiler lovlig
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Tviler sterkt på at svenske tullet slipper inn alle slags dyr, regner med du må kunne dokumentere at de skal brukes i en undervisnings sammenheng. Om dyret er forbudt i Sverige tipper jeg du må gjennom en ganske stor papirmølle før du evt. får en dispensasjon eller avslag. Vel har sverige litt mer romslige lover enn norge når det gjelder dyrehold, men de har lover de også som de følger..
Da du ble tatt på grensen, skrev du i denne tråden at du at du viste frem Cites papirer på grensen mellom danmark/sverige. Da du kom til den norske grensen ble du stoppet og direkte spurt om du hadde reptiler/slanger med.. Man kan jo stille seg et spørsmål hvorfor de ikke spurte om dere hadde formye alkohol, tobakk, kjøtt eller liknende med? Mest sansynlig fordi de allerede hadde en misstanke. Det er allment kjent at tollerne i de forskjellige landene samarbeider, dette hører vi om på nyhetene nesten daglig. I ditt tilfelle ble den norske tollstasjonen helt sikkert tipset fra svensk side. Du kom kjørende inn i Sverige med Norsk bil og med papirer som viste at du hadde med deg reptiler. Man trenger jo da ikke være noen rakkett forsker for å klare å legge sammen to og to. Ingen Nordmann bosatt i Sverige kjører rundt med norsk bil med norske skilter (så sant du ikke er veldig glad i det norske avgiftsystemet). Sansynligheten for at dyrene derfor er på vei til Norge er dermed stor. Dermed tar den svenske tolleren opp telefonen og ringer sin norske kolega hvor han forteller om misstanken, gjerne sammen med nummeret på bilen og bil type. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Alder: 24
|
Hm, jeg ser nå at jeg var litt rask i svingene på formuleringen min av spørsmålet, og det ble jo helt feil. >_<
Det jeg mente med første del, var at SVENSKER kan ta med reptiler inn i NORGE, uten at norske tollere kan stoppe dem, så lenge de er her for en grunn. Må de da ha papirer for bevis hvis de skal vise dyr på norske skoler/etc? Kan norske tollere ta fra svensker reptiler hvis de får avslag i Norge mot å fortsette inn i landet?
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Alder: 38
|
Nei svenskene kan ikke bare kjøre rett inn i norge med disse dyrene.
å skal dem få tilatelse til å stille ut dyr i norge,,så er nok den papir mølla ganske så lang. å det holder nok heller ikke å si på grensen til norge(med svensk bil) att dem skal vise dem frem på en skole osv,,uten dokumentasjon på dette. Tror jeg skjønner hva du mener med det hele skulle en svenske bli stoppet i tollen av en norsk toller i norge med reptiler i bilen,så kan det skje mye egentlig,han kan ha flaks å bli fortalt å snu,eller dratt inn til ett avhør,fks smuggling av reptiler inn til norge,for videre salg.er man i norge så gjelder reglene også for svensker her. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Der ble det nok en missforståelse ja..
Jeg er rimelig sikker på at den fuglen som visket det de ordene i øret har feil. Jeg har to foreldre som jobber på universitet og har vært med dem fra jeg var liten av på diverse ekskursjoner til bl.a utlandet. Alle prøvene de tok med seg hjem måtte godkjennes fra dirnat. og det var et sant helvete i tollen hver bidige gang. Det jeg mener å si med dette er at når selv personer som underviser på universitetet på gjennom papir mølla så tviler jeg veldig sterkt på at en person vil få godkjent å ta inn en gekko til Norge med grunnlag at den skal vises frem til en skoleklasse. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |