"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Aftenposten-Herptilsaken 21.10.08

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack (1) Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 21-10-2008, 16:26   1 links from elsewhere to this Post. Click to view. #1
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard Aftenposten-Herptilsaken 21.10.08

Hey, det er nesten garantert at dette har blitt nevnt før og slikt, men jeg har ikke fulgt helt med der, men legger ut et bilde av den 2 siders artikkelen som jeg fant i aftenpostens aften idag (21.10.08). Ser at bildene er fra ORP..

SITAT:
"Men hva da med alle de tropiske fuglene og fiskene folk har privat i Norge, er det så annerledes enn reptiler?
-Alle lovlige dyr i Norge er avlet frem for å være tamme kjæledyr. Vi regner reptiler som uforetsigbare, aggresive vesener, og de er derfor ulovlige. De krever også mye mer stell i forhold til å gjenskape de naturlige miljøene"

Syntes ellers at det var en grei artikkel.

Sist endret av bendick2112; 21-10-2008 kl 16:36.
bendick2112 er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 21-10-2008, 16:57   #2
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Grei sak det - men bildene kunne jo vært bedre
Svar med sitat
Gammel 21-10-2008, 17:05   #3
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Hehehehehehehehehe.... Vakke helt fornøyd med den, menmen..
Svar med sitat
Gammel 21-10-2008, 19:27   #4
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

Åja, reptiler er aggresive vesner! gekkoer som napper så vidt i skinnet på fingeren,når de får most banan servert. Slanger som skvetter,om du tar en kjapp bevegelse.
Pilgiftene mine kan jo sluke fingrene mine, konge pythonene kan gjøre så stor skade at jeg må på sykehus å opperere, gekkoene kan hoppe ned i halsen og kvele meg..
Jeg har ingen dyr som er farlige for meg. og jeg har både dyr fra positiv lista og ikke lista..
Når de folka faktisk skjønner at det ikke er livsfarlige dyr så blir jeg glaad..
mr-repti er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 21-10-2008, 19:34   #5
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
Meldinger: 1,653
Blog Entries: 13
Standard

Foreslått tilatt: Gresk landskillpadde.

Dette stemmer ikke helt, er jo ikke skillpadder på lista en gang, av en enkel grunn for at man kan få disp på de uansett?
Svar med sitat
Gammel 21-10-2008, 22:45   #6
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Standard

Jeg er svært skuffet over at en person som Torunn Knævelsrud i mattilsynet fremdeles ikke har fått med seg at reptiler ikke er kosedyr og i så måte må ses på som et se men ikke røre dyr på lik linje med Taranteller og skorpioner.
Så lenge de tror at reptiler er for å koses med kommer vi ingen vei. Ingen reptiler er ment for å koses med av en 7 åring, heller ikke fisker og andre invertbrater.
Murener er lov å ha i akvarier. De har helt spesifike behov for ernæring, plass lys og temperatur. På lik linje med et reptil. Murenen biter deg til blods eller knekker fingeren din lett om den ønsker, det kan også en øgle eller en slange. Murenen kan bli håndtam og godta en viss form for nærhet/kos i at man klør den under haken. Det kan man også med en øgle eller en slange.
Hvor er forskjellen? Jo de selvfølgelige tingene at en murene er en saltvanns fisk og lovlig i Norge mens slangen eller øglen er et reptil og forbudt i Norge.
Tilsvarende sammenlikninger kan vi gjøre med andre dyregrupper, men disse er varmblodige som oss og derfor ikke aggresive etter mattilsynets logikk.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-10-2008, 23:07   #7
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Standard

Trude mostue sier også at de har "meldeplikt" noe som ikke stemmer etter sist jeg snakka med en privat veterinær.
Også hu andre Monica ett eller annet (husker ikke helt nå) hu og sa på den dokumntaren at de har taushetsplikt, i samme grad som leger og lignende. (om jeg ikke husker helt feil da)
Svar med sitat
Gammel 21-10-2008, 23:43   #8
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Standard

Vetrinærer har meldeplikt, men mange velger å ikke melde fra da dette setter dem i et etisk dilemma mellom det å ta et liv eller ikke. Jeg har diskutert dette mye med en del vetrinær venner av meg her i Bergen. Hvor noen av dem sier at det går greit om man kommer inn med et eller to dyr, men om de misstenker oppdrett,har mange dyr eller svært giftige dyr vil de vurdere melde fra.
Vetrinærer har forøvrig også meldeplikt når det gjelder dyremisshandling osv.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 22-10-2008, 01:08   #9
Reptilfreak

silke sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Rogaland
Alder: 30
Meldinger: 227
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
Vetrinærer har meldeplikt
Nei, vetrinærer har IKKE meldeplikt.
Dette ble tatt opp på NHF møte for en stund siden der Monica Heggelund var tilstede og hadde et lite foredrag om akkurat dette.
Da ble det sagt at de fleste veterinærer TROR de har meldeplikt.
Det de derimot har meldeplikt på er hvis de får inn dyr der det uten tvil dreier seg om vanskjøtsel.
Hvis det er snakk om velholdte dyr velger de fleste vetrinærer velger å behandle dyret da de som veterinær vil det beste for dyret, med unntak av enkelte veterinærer som Trude Mostue.
Svar med sitat
Gammel 22-10-2008, 01:21   #10
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Standard

Det var det jeg og mente/trodde, bra du får dette frem Silke!
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/lover-og-regler/8931-aftenposten-herptilsaken-21-10-08-a.html
Skrevet av For Type Dato
Repti.net / Reptile forum / Aftenposten-Herptilsaken 21.10.08 This thread Refback 21-10-2008 16:36

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Nå skal vi skrive lesesrinnlegg! - Si ;D i Aftenposten Renor Media 24 16-05-2008 12:35

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 18:40.