| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Sep 2008
|
Er fortiden i Mexico og vuderer sterkt å ta med meg en guløret terrapin. Jeg har eid en slik før men mistet den desverre den gang da jeg bodde hjemme og min mor glemte å lukke døren og temperaturen i vannet sank fort.
Da jeg skaffet meg den den gang kom den ifra Spania ikke lovlig takket været en venn av meg. Jeg var og er godt informert om stell og hold av slike skilpadder og er svært glad i dem. Idag noen år senere har jeg skaffet meg samboer og hun ønsker seg skilpadde like mye som meg vi er nå i Mexico og her sellges de som resten av verden over disk. Det jeg lurer på er hvilke straff får vi når vi kommer over grensen hvis vi blir tatt. Dette gjelder hva skjer på flyplassen i Mexico, hva skjer på flyplassen i Frankfurt\Tyskland og hva skjer når vi endelig er hjemme på flyplassen i Norge? Jeg har lest noen steder om bøter noen nevner fengsel og i mestetilfeller blir avliving av skilpadden gjort vi ønsker ikke treffe på noen av punktene! Er det kun over grensen til norge dyret blir tatt? Men resten av verden untatt Hawaii, Island og Norge, er det ok? Noen tips til hvordan en skilpadde kan gjømmes godt men likevell ha det godt hele turen?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Trondheim
Alder: 25
|
disse skal jo ikke være så alt for vanskelig å finne i enten norge eller sverige.
Så det er mye mye bedre om du finner en her hjemme, enn å ta me deg en stakkar som er vant til et liv i det fri
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Terrapiner er et av de aller største omplasseringsproblemene i Norge. Sende en pm til Gobblin, kanskje han vet noe mer (driver exopet).
Ang å ta med fra utlandet, så vil ikke jeg gjort det under noen omstendigerheter. For det første er det ulovlig, for det andre er det utrolig kjipt for dyret (både å bli tatt fra sine naturlige omgivelser og å fly over havet). Om du blir stoppet i tollen risikerer du en solid straff, for smugling av ulovlige eksotiske dyr. Eventuelt kan du jo også poste en annonse på repti.net.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Blir du tatt (og det er en ikke alt for liten sjanse for det), blir du fort omkring 10 høvdinger fattige og dyret går en ublid skjebne i møte hos Matilsynet. Dropp det, som de andre har sagt er det mer enn nok omplaseringsdyr i omløp.
|
|
|
#5 |
|
Stavekontrollør
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Sandnes
Alder: 24
|
Hvis du allikevel bestemmer deg for å smugle, må du ha den på kroppen gjennom sikkerhetskontroller. Jeg har blitt stoppet i Amsterdam, men da fikk jeg komme videre da det ikke var forbud mot hold av slike dyr i Nederland. Tolleren ønsket meg lykke til med dyrene
. Du må ikke ha noe som helst av metall på deg, men disse detektorene tar også stikkprøver så du er aldri helt sikret. Men som andre sier, er det ikke vanskelig å få tak i disse paddene i Norge om du bare legger godviljen til. Lykke til.
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Flere ganger i uka ser jeg terrapiner som søker nye hjem, ofte gratis også.. Det er bedre å få tak i dem i Norge, så slipper du å utsette dyret for noe så stressende.
|
|
|
|
#7 |
|
Junior Member
Medlem siden: Sep 2008
|
er ifra oppdret disse da og ikke ifra noe naturlig milijø, det er presset ca 50stk i ett 60 liter akvarium så skal mye til før de skal kunne få det noe værre men kan se litt rundt om det er noen som trenger hjem i Norge dette er selvsagt best...
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
DRITTLETT å få tak i terrapin i Norge. Det er ekstremt mangen som selger og gir bort
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 21
|
Sitat:
selvom du kanskje redder en, så vil de fortsette med å holde dyra sånn, å lenge de får solgt. Men som de andre sier, det er haugevis av dem i norge
|
|
![]() |
| Emner |
| import, skilpadde, terrapin |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Dilbert - en guløret terrapin | wen-l | Skilpadder | 20 | 03-09-2008 11:02 |
| New Diplocentrus species from Mexico | Parabuthus | Skorpioner | 8 | 10-04-2008 18:06 |
| Identifisering av øgler fra Mexico | rudolf | Andre øgler | 15 | 17-01-2008 20:11 |
| noen som skal til expo syd ifra karmøy Haugesund område? | Messer og utstillinger | 4 | 05-08-2007 12:43 | |
| Planeth Earth dokumentaren ifra BBC | s9gl | Øgler | 3 | 20-05-2007 09:39 |