"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler For de som liker å følge med..

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack (10) Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 07-09-2008, 23:30   6 links from elsewhere to this Post. Click to view. #1
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard For de som liker å følge med..

For de som liker å følge med på hva som skjer i arbeidet rundt reptilsaken - www.repti.net legger press og ytrer sitt standpunkt ovenfor Lars Peder Brekk, LMD generelt og ikke minst Mattilsynet

Sitat:
NHF har nå levert positiv liste til Mattilsynet - den blir snart levert til Vitenskapskomiteen for matrygghet for en faglig vurdering, før den så vil videreleveres til Mat og landbruksdepartementet for en siste vurdering om den innlemmes under den nye loven for dyrevelferd som nylig har vært ute til høring..

Vel - vi i Repti.net tenkte vi skulle komme positivlisten i forkjøpet, og begynne å legge litt press på LMD allerede før de får pos.listen i hende - så her er siste brev til vår nye mat og landbruksminister Lars Peder Brekk;

Hei!

Jeg kontakter deg på vegne av Skandinavias største reptilportal www.Repti.net i forbindelse med at dagens Lov om dyrevern (LOV-1974-12-20-73) nå skal erstattes med ny Lov om dyrevelferd. Føringene for ny Lov om dyrevelferd ble satt i Stortingsmelding nr 12 (2002-2003) Om dyrehold og dyrevelferd og målet er å gjøre Norge ledende innen området dyrevelferd.

Idag er det et «forbud mot at fremmedartede (eksotiske) dyr innføres, omsettes eller holdes som husdyr, selskapsdyr eller i fangenskap på annen måte» jmfr FOR-1976-11-20-03.

I forhold til eksotiske dyr (herunder reptiler og amfibier) fastslår imidlertid St.meld. Nr 12 (2003-2003) Om dyrehold og dyrevelferd, pkt 2.4 Mål, tiltak og strategier at «Det vil bli utarbeidet en positivliste over eksotiske dyr som tillates holdt som familiedyr».

Under St.meld. Nr 12 (2002-2003) Om dyrehold og dyrevelferd, pkt 9.6.14.2 Mål og tiltak utdypes det også at «Landbruksdepartementet foreslår å myke opp dagens regelverk ved at det i forskrifts form fastsettes en positiv liste over arter av eksotiske (fremmedartede) pattedyr, fugler, herptiler og eventuelle andre dyrearter som er tillatt holdt som familiedyr».

På forespørsel fra Mattilsynet er en positiv liste med reptiler og amfibier nå utarbeidet av Norsk Herptelogisk Forening (NHF). Positiv listen er allerede tilsendt Mattilsynet og vil senere bli tilsendt Vitenskapskomiteén for mattrygghet (VKM), faggruppe 8 Dyrehelse og dyrevelferd for en faglig vurdering.

Www.Repti.net støtter positiv listen NHF har utarbeidet, som følger strenge, men fornuftige dyrevelferdsmessige, sikkerhetsmessige og bærekraftige kriterier! Dersom Norge skal bli et foregangsland innen dyrevelferd er det et minstekrav at alle dyr skal bli behandlet etter like premisser – inkludert reptiler og amfibier.

Www.Repti.net vil i så måte be Landbruks- og Matminister Lars Peder Brekk gjøre rede for at føringene i Stortingsmelding nr 12 (2002-2003) Om dyrehold og dyrevelferd fortsatt er førende for det videre arbeidet med ny Lov om dyrevelferd og dens forskrifter - og således kan love oss at en positiv liste med reptiler og amfibier vil bli en realitet sålenge et faglig utvalg (Mattilsynet) støtter denne.

Som høringsnotatet for ny Lov om dyrevelferd presiserer; «Tiden er inne for en moderne lov som beskytter dyrene ut i fra faglig viten og med utgangspunkt i hva som er i dyrenes interesse». Www.Repti.net regner med at dette også vil gjelde for herptiler.

mvh Karl Allvis, moderator v/ Repti.net/Norge
- kan også leses på;
Repti.net / Reptile forum / LMD - pos.liste

Sist endret av Frogger; 10-06-2009 kl 17:39.
KarlKanibal er offline   Svar med sitat
Gammel 08-09-2008, 00:25   #2
Reptilfreak

Martink sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 37
Meldinger: 1,148
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (14)
Standard

Veldig veldig bra!!
Martink er offline   Svar med sitat
Gammel 08-09-2008, 06:20   #3
Reptilfreak

Sharkie sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Uti havgapet i Romsdal
Alder: 32
Meldinger: 795
Standard

toppers karl
klarer ikke vente å se om de behandler det slik de har sagt de skal gjøre. Får bare håpe det usaklige forbudet oppheves en gang for alle
Gammel 08-09-2008, 13:22   #4
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

Etter alt dette media skjøret om denne positiv listen siste halv året/året, har gjort til at jeg syns lyset i tunnelen har blitt en del større og sterkere. Det begynner å nærme seg dette lyset. Man blir litt gladere for hver gang det er snakk om denne opphevingen i media. Det er nesten så jeg tørr og tro at denne listen blir lovlig. Det er i hvertfall klart at dem ikke kan se bort i fra dette noe mere og må/bør gjøre noe med det, til vår favør forhåpentlig.

Jeg vil i hvertfall takke deg Karl, for din innsats i saken. Håper den har like høy verdi hos pompene som den har for oss!
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 08-09-2008, 13:56   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2008
Sted: Hordaland
Meldinger: 80
Standard

Jeg vil også berømme dem som gjør en innsats i denne saken. Jo mer press det legges på myndighetene jo mer oppmerksom blir de på at dette er noe som folk er opptatt av. Desverre er det slik at politikerene har to sider de skal høre til i denne skane. De har oss som er lidenskapelig opptatt av hobbyen vår, og så har de alle andre.

Etter denne vårens medieoppslag er det blitt veldig klart at det er et markant skille mellom dem som vil ha en oppmykning av lovverket og de som ikke vil. Og etter å ha snakket med mine kontakter på stortinget så vet jeg at saken har vekket politisk interesse. Mine kontakter sier de står ovenfor et dilemma. Skal de høre på oss, eller dem som synes slanger er ekle?

Min argumentasjon er at man må legge faglige vurderinger til grunn for den videre debatten. Dette er de fleste stortingspolitikerne som jeg har snakket med enige i, og forhåpentligvis så er faginstansene enig med oss.

Som sagt så synes jeg arbeidet som blir gjort av entusiastene fra de diverse forumene og NHF er både av en kvalitet og ikke minst kvantitet som gjør at vi som arbeider mer i det stille får et mye lettere arbeid
Torsteindale er offline   Svar med sitat
Gammel 08-09-2008, 16:45   #6
Reptilfreak

Martink sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 37
Meldinger: 1,148
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (14)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Torsteindale Vis post
Skal de høre på oss, eller dem som synes slanger er ekle?
Det er dette som provoserer meg så veldig! At en harmløs hobby skal være ulovlig på grunnlag av at noen syns dyrene er ekle! Folk gjøres til kriminelle av denne grunnen alene!
Uprofesjonellt! Dersom forbudet fortsetter som i dag, ser jeg på det med vanntro.
Det er ikke mulig å argumentere saklig for hvorfor ikke leopardgekkoer og kongepyton kan holdes i terrarier i Norge!
Jobber de profesjonellt, så får vi listen på 30 arter.
Siterer NHF igjen:
"det blir helt galt å forby egnede arter, bare fordi at, positivlista er full!!"
Martink er offline   Svar med sitat
Gammel 21-10-2008, 11:12   #7
Junior Member

Medlem siden: Oct 2008
Alder: 38
Meldinger: 2
Standard

Det er vel lite sannsynlig at de hadde bedt om denne listen i utgangspunktet om ikke intensjonen var å lette på regelverket, nettop fordi pottitlandet må begynne å tilpasse seg tiden og omverdenen.

Om det bl.a. er hensynet til dyrenes beste som har vært saken her stusser jeg over. Da skulle undulat vært forbudt for lenge siden.
Lemur er offline   Svar med sitat
Gammel 19-11-2008, 19:57   #8
Reptilfreak

norway sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 45
Meldinger: 528
Standard

Hei.var det i november folket på stortinget skulle avgjøre om reptiler blir lovlig?
noen som har hørt noe fra jungel telegrafen enda?
norway er offline   Svar med sitat
Gammel 19-11-2008, 20:36   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2008
Sted: østlandet
Alder: 53
Meldinger: 2
Standard

Noe må jo være på gang, så lenge de planlegger 200 kvadratmeter for reptiler i et av de største zoo senteret her på østlandet
utflytteren er offline   Svar med sitat
Gammel 20-11-2008, 09:10   #10
Reptilfreak

Sathanas sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Østfold, Fredrikstad
Meldinger: 88
Standard

snakker du om TAM Dikeveien?
Sathanas er offline   Svar med sitat
Svar

Emner
reptilsaken

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/lover-og-regler/8530-de-som-liker-folge-med.html
Skrevet av For Type Dato
"Hundehviskeren" på Tv nå. This thread Refback 14-08-2011 18:40
Den store herptiltråden. - Norsk Freakforum This thread Refback 16-06-2011 08:19
Diskusjon om herptiler ! | Akvaforum.no - Akvarieforum, akvarium og akvariefisk This thread Refback 13-03-2011 16:29
Untitled document This thread Refback 22-02-2011 08:00
Repti.net / Reptile forum / Her er siste nytt i reptilsaken This thread Refback 30-04-2010 20:00
Repti.net / Reptile forum / Langt har vi kommet? This thread Refback 21-09-2009 19:05
NHF - LEGALISERING AV REPTILER I NORGE! | Facebook This thread Refback 10-06-2009 22:06
Reptilloven blir diskutert på Radion! - Snute.net This thread Refback 09-06-2009 23:22
Reptilloven blir diskutert på Radion! - Snute.net This thread Refback 09-06-2009 23:18
Risør akvarieklubb. Info fra og om klubben. This thread Refback 12-05-2009 16:58

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvilke reptil liker du best? Madeleine Småprat 52 03-08-2010 15:03
Liker Blair selskap? Hagazusa Taranteller 2 29-10-2007 14:21
dødsfall som følge av giftslange i fangenskap i Norge? straymond Helse og sykdommer hos reptiler 3 22-10-2005 14:23
Er ny på forumet og liker slanger :D zn00ker Snoker 14 04-07-2005 18:50

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:11.