| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack (10) | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#11 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Fredrikstad
Alder: 24
|
Hehe Forby ekle ting ja, fy flate er mye jeg skulle forbydd da, forby feite damer og gå i tights. Gjøre dusjing daglig påbudt, ja blir mye smutthull da
|
|
|
#12 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2008
Sted: østlandet
Alder: 46
|
Snakker ikke om navn her. Men har fått med meg at det planlegges i et Zoo senter her på Østlandet.Å det er stort fremskritt. Kansje de vet noe ikke vi vet ang pos`listen.
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
det er fryktelig så utålmodig folk er i denne saken, selv om det gang på gang er presisert at det ikke kommer til å skje noe på MINST 1 år ang reptil-lovgivningen - sannsynligvis enda lengre. Jeg tror mange - både her inne og ikke minst dyrebutikkene - misforstår grovt når det kommer ann på videre saksgang.
Det er sant at vi i nær framtid skal få en ny dyrevelferdslov. Denne kommer til å erstatte dagens lov om dyrevern. Men her tror jeg dere bommer grovt. Lov om dyrevern er bare en GENERELL lov - den INGENTING med reptilforbudet å gjøre. Reptilforbudet er fastsatt i forskrifter UNDER lov om dyrevern. Så - selv om det er tid for at LOVEN snart skal byttes ut, betyr det IKKE at FORSKRIFTENE endres.. Det som kommer til å skje er at LOVEN endres i første omgang - mens forskriftene fra den gamle loven videreføres. Det betyr altså at selv med en ny lov vil reptilforbudet videreføres til den nye loven i første omgang. Deretter skal myndighetene begynne å se på forskriftene, og eventuelt endre disse. Og for å gi dere en liten pekepinne på hvor tregt byråkratiet tar; Den nye dyrevelferdsloven er nok arbeidet med siden Soria Moria i 2005. I 2007 var den nesten ferdig - og ble derfor sendt til høring. Dette for at vi utenforstående kunne komme med eventuelle synspunkter og innvendinger på loven. Februar i 08 var høringen ferdig - og myndighetene leste gjennom alle de synspunkter og innvendinger de fikk - og skal på bakgrunn av det gjøre loven ferdig slik at den kan innarbeides i systemet. Det har snart gått 1 år altså fra høringen til den skal innarbeides - og den er ennå ikke ferdig. Ting tar tid. Når det gjelder positivlisten har det ikke skjedd så veldig mye ennå. Den ligger enda på skrivepulten til seksjonssjefen i Mattilsynet. Og bortsett fra det har vel VKM (Vitenskapskomiteen for mattrygghet) fått beskjed om å sette sammen en gruppe som skal se på og risoko-vurdere positivlisten - altså om det er trygge dyr å ha i hus, samt om de egner seg til privat hold sett ut fra et dyrevelferdsmessig perspektiv. Så - nei. Vi er vel omtrent de som er mest oppdaterte på hva som skjer i denne saken, og har jevnlig kontakt med Mattilsynet. Dyrebutikkene vet generelt nada - og man skal ikke høre på hva dem sier.. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 38
|
Ok takker for svar.
Fikk en kjip feeling når jeg leste hva du skrev: Når det gjelder positivlisten har det ikke skjedd så veldig mye ennå. Den ligger enda på skrivepulten til seksjonssjefen i Mattilsynet. Og bortsett fra det har vel VKM (Vitenskapskomiteen for mattrygghet) fått beskjed om å sette sammen en gruppe som skal se på og risoko-vurdere positivlisten - altså om det er trygge dyr å ha i hus, samt om de egner seg til privat hold sett ut fra et dyrevelferdsmessig perspektiv. Skulle ikke forundre meg att man går på en smell der.men man skal aldrig si aldrig,etter det som noah å dyreverne osv har sagt i det siste om dyreverns loven,å får dem det som det vill,tror jeg det blir ganske så hardt for alle dyre eiere av all slags dyr i norge. Hilsen mr negativ,som en dag håper å bli overasket
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Nå skal du ikke bry deg så mye om Noa & Co, de vil helst at vi skal tygge drøv hele gjengen og har vel strengt tatt ikke mer påvirkning på myndighetene enn hva vi har.
Som Karl skriver" Lov om dyrevern er bare en GENERELL lov - den INGENTING med reptilforbudet å gjøre. Reptilforbudet er fastsatt i forskrifter UNDER lov om dyrevern. Så - selv om det er tid for at LOVEN snart skal byttes ut, betyr det IKKE at FORSKRIFTENE endres.. " Husk at dette er en lov som dekker alt dyrehold i Norge. Den biten vi representerer (hobby og kjæledyr" er bare en bitte bitte liten bit av loven. Alt dyrehold i Norge skal reguleres alt fra griser, kuer og fjørfejold til hold av undulater og reptiler. Gruppen vi representerer er sån sett den minst viktige. Selv er jeg avventende, men ser noe mer positivt på at vi skal få noe gjennom denne gangen iforhold til sist. Denne gangen virker det på meg som vi har media på vår side. Legg merke til hvor mange programmer bl.a NRK sender om reptiler. Dette er en viktig del av prosessen i å avmystifiere og ufarlig gjøre reptilene som hobbydyr og om alt går bra bringe noe positivt med seg. Den dagen det er noe endrin i saken vil det bli behørlig annonsert på samtlige forum. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Reptilfreak
|
Det er vel ingen grunn til at vi skal frykte VKM. Det skal - forhåpentligvis - være objektiv i saken og se på rene fakta. Videre har NHF gjort en god jobb med å sette opp en noe restriktiv positivliste som er temmelig godt begrunnet. Dersom de sier nei til positivlisten må jammen få gjøre en god jobb med å forsvare sin konklusjon.
Så, for de som klager på positivlisten, og at den ikke inneholder endel dyr; det er en forutsetning at den er temmelig stram om vi skal få gjennom noe som helst.. Nei, jeg har vel ikke helt tro på at det hverken er VKM eller Mattilsynet som kommer til å sette en stopper for lista - OM det skulle få negativt utfall for vår del. Og når det er sagt - VKM, faggruppe 8 - de som skal risikovurdere pos.lista er foreløpig satt sammen slik; Medlemmer av faggruppe 8 Det blir forøvrig spennende å se om de tar inn folk utenfra, og jeg kommer til å følge særdeles godt med på hvem det evt blir. Har allerede luket et par stykker jeg håper IKKE får innkalling, for å si det slik.. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Trondheim
Alder: 25
|
Carl! vet du noe mer om når vi evt. kan vente oss noe nytt om saken?
|
|
|
#18 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Reptilfreak
|
Har ikke hørt noe nytt nei. Såvidt jeg vet ligger listen hos DN og NZB ennå. Men, jeg kan jo sjekke det opp for sikkerhets skyld. Begynner å bli en stund siden jeg har vært i kontakt med MT/DN.
VKM har ennå ikke fått noen liste - og sist jeg snakket med dem hadde de ikke hørt noe fra MT om denne saken engang. Byråkratiet tar sin tid, og dette er ingen prioritert sak. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
|
Det ser bra ut med tanke på lovendring! men...
Jeg siterer NHF fra et skriv jeg mottok i dag: "Som sagt har vi aldri vært nermere en endring en nå. VKM og Mattilsynet arbeider nå med denne saken på en faglig fundert og grundig måte." Som alle med litt kunnskap om dyrene på positivlisten vet, så finnes det bare èn konklusjon på denne saken når man tar besluttningen basert på fakta. NHF fortsetter med: "Vi anser det som absolutt usannsynlig at Mattilsynet etter dette arbeidet konkluderer med at dagens totalforbud bør beholdes slik det er." Den nye dyrevelferdsloven skal tre i kraft 01.01.2010, men det ser ikke ut som endringene av forskriften som omhandler hold av eksotiske dyr blir ferdig tidsnok til å tre i kraft samtidig med den nye loven. Det er altså svært sannsynlig at totalforbudet oppheves, men det kommer ennå til å ta lang tid.
|
![]() |
| Emner |
| reptilsaken |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/lover-og-regler/8530-de-som-liker-folge-med.html
|
||||
| Skrevet av | For | Type | Dato | |
| "Hundehviskeren" på Tv nå. | This thread | Refback | 14-08-2011 18:40 | |
| Den store herptiltråden. - Norsk Freakforum | This thread | Refback | 16-06-2011 08:19 | |
| Diskusjon om herptiler ! | Akvaforum.no - Akvarieforum, akvarium og akvariefisk | This thread | Refback | 13-03-2011 16:29 | |
| Untitled document | This thread | Refback | 22-02-2011 08:00 | |
| Repti.net / Reptile forum / Her er siste nytt i reptilsaken | This thread | Refback | 30-04-2010 20:00 | |
| Repti.net / Reptile forum / Langt har vi kommet? | This thread | Refback | 21-09-2009 19:05 | |
| NHF - LEGALISERING AV REPTILER I NORGE! | Facebook | This thread | Refback | 10-06-2009 22:06 | |
| Reptilloven blir diskutert på Radion! - Snute.net | This thread | Refback | 09-06-2009 23:22 | |
| Reptilloven blir diskutert på Radion! - Snute.net | This thread | Refback | 09-06-2009 23:18 | |
| Risør akvarieklubb. Info fra og om klubben. | This thread | Refback | 12-05-2009 16:58 | |
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvilke reptil liker du best? | Madeleine | Småprat | 52 | 03-08-2010 15:03 |
| Liker Blair selskap? | Hagazusa | Taranteller | 2 | 29-10-2007 14:21 |
| dødsfall som følge av giftslange i fangenskap i Norge? | straymond | Helse og sykdommer hos reptiler | 3 | 22-10-2005 14:23 |
| Er ny på forumet og liker slanger :D | zn00ker | Snoker | 14 | 04-07-2005 18:50 |