"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Nå er jeg forvirret

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14-12-2005, 05:57   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 152
Standard Nå er jeg forvirret

Jeg leser at man kan kjøpe reptiler i Sverige og så ha dem lovlig i Norge?
Jeg bare lurer : Hvorfor?
Commoncroc er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-12-2005, 06:22   #2
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard Re: Nå er jeg forvirret

Jeg tror ikke dette stemmer.
Hvis du kjøper en reptil i sverige, blir du en smugler når du tar den over grensa til norge. Uten at jeg har erfaring eller alt for stor greie på lovene og slik, mener jeg å ha hørt at du kan få en ganske stor bot for dette.
Tror ikke du kan ha reptiler lovlig i norge, med mindre du har fått spesiell tilatelse fra mattilsynet, pga. sykdom/allergi.
Svar med sitat
Gammel 14-12-2005, 10:11   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 152

Men hva med innleggene om politi besøk der man kan svare at man fikk/kjøpte den i Svarige? Tar de reptilen da og?
Og har de reptiler i Svenske dyrebutikker? Kan man bare gå inn å kjøpe der?
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-12-2005, 10:48   #4
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)

De vil ta reptilen din uansett hvor du har kjøpt den, hvis de er de riktige folkene som kommer(riktige folkene leses her som drittsekker). Dette gjelder jo selvfølgelig ikke hvis du har tilatelse da. Disse dyrene blir i de aller fleste tilfeller avlivet, og har hørt rykter om folk som har fått bot i tillegg.

I Sverige og Danmark er reptilhold lovelig, så der kan du spasere tomhendt inn i en butikk og ut igjen med armene fulle av slanger,fisler eller hva du kunne ønske.

Mvh
Robin
Svar med sitat
Gammel 14-12-2005, 13:32   #5
Senior Member

Medlem siden: Jan 2005
Meldinger: 155

Sitat:
Opprinnelig postet av commoncroc
Jeg leser at man kan kjøpe reptiler i Sverige og så ha dem lovlig i Norge?
Jeg bare lurer : Hvorfor?

Nå har jo _Nagash_ egentlig svart allerede men...

Nei, du kan ikke kjøpe reptiler i Sverige og så ha dem lovlig i Norge. Dette fordi, som Nagash_ alt har skrevet, du må søke mattilsynet om tillatelse/dispensasjon, med grunnene astma og/eller allergi.

Hvorfor? Fordi lovene i Norge er annerledes enn lovene i Sverige. Og vi må følge lovene som tilhører landet bi lever i. I Norge er det ikke lov med reptiler, så selvom du kjøper reptiler i Sverige, betyr ikke det at du automatisk har lov til å holde dem i Norge. Om lovens lange arm ringer på døra og du sier at du har reptilene dine lovlig fordi du har kjøpt dem i Sverige, viser det bare hvor lite du har satt deg inn i lover og regler om hold av reptiler.

I dyrebutikker i Sverige kan man kjøpe reptiler ja, men personlig synes jeg ikke noe om dette. (Samme som at jeg ikke synes noe om alle andre dyr de selger der. For å få det "beste" dyret, bør man kjøpe hos oppdretter).

Du kan få ganske stor(e) bot/bøter (fra rundt 3-4000 - 25000 kr) hvis du blir tatt med ulovlige reptiler. Reptilene blir også (stort sett) avlivet.
Svar med sitat
Svar

Emner
forvirret, jeg

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Forvirret terrariebygger søker lyset... (lysrørholder) Janka Utstyr 2 31-07-2007 08:24

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 18:33.