| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2008
Sted: Oppland
|
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2007
Sted: sørlandet
Alder: 30
|
Positivt at de kommer så langt de har gjort, håper myndigheten tar det til seg og gjøre noe med det denne gang. Eneste synd med en slik liste, feks hvis det blir bare godtatt 10 arter
er jo at det fortsatt vil bli holdt masse ulovlige herptiler i Norge.. Og det blir heller ikke mye rom for og skaffe seg nye og mer avanserte/ spennde arter... noe som kansje tiltaler de mer erfarende.Men det er jo en begynnelse iallefall
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Er ikke det den listen som NHF hadde laget i utgangspunktet? Trodde den nye listen bare skulle inneholde 10arter? Den der har jeg ihvertfall lest før..
|
|
|
#4 | |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Sitat:
![]() Det står at dyrene som tilhører de 10 artene er markert med stjerne og fet skrift, men for enkelhets skyld har de ført dem opp på en felles liste. NHF ønsker at 30 arters listen skal bli brukt, da dette vil redusere antall lovbrytere med 90%, i steden for med 40-50% som 10 arters listen vil gjøre. Mvh Robin
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Sitat:
mvh, Viridovipera Member of: -Miroxx fanclub- og -Kverulantene- Sist endret av Viridovipera; 27-08-2008 kl 14:06. |
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2007
Sted: Oslo
Alder: 16
|
Sitat:
Jeg vedder på at det er utrolig manger ikke bare her på RF men rundt i landet også som er veldig glade for den lista, Og det er ikke alle som er glade i frosker osv. Kan tenke meg at det er mange som har lyst på leo gecko eller skjeggis men som har stoppet dette ønske pga. loven. Så tror utrolig mange blir glade for den lista ! Mvh: Joystick
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: Enebakk
|
Sitat:
Men vi får håpe at alle på lista blir lovlige snart. Og at den blir utvidet etterhvert som forståelsen for oss reptil mennesker blir bredere og mer anerkjent. Og det som er litt trist er at den rødøret terrapinen ikke blir lovlig, den er det veldig mange som har rundt omkring. |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
|
Selvsagt er dette sørgelig, i forhold til alt man kunne ha lyst på. Men... jeg ser ikke helt hvordan vi kunne ha forsvert å gjøre en 10erliste noe særlig annerledes.
Kammis på 30 lista var faktisk en stretch det også, i forhold til kriteriene, men ble gjort for at man skulle ha noe litt mer avansert å vokse på, samt å få med de fleste grupper. Det er virkelig galemattias om de ikke går for 30lista slik jeg ser det. De må da skjønne hvor restriktiv selv den er??? Sukk. Rødøret terrapin er ikke med, tross mange har den, fordi de settes ut i norsk natur til stadighet allerede, og er et betydelig omplasseringsproblem. Det hadde blitt katastrofe om disse ble importert i hopetall til våre dyrebutikker.
Noen må sørge for at andre kan kalle seg normale, ikke sant? Sist endret av Iggemamma; 27-08-2008 kl 14:41. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2005
Sted: Finnmark
|
Hmm, ser at det er mange interessante arter blant feks øgler, og da gekkoene, som ikke er nevnt. Mystisk liste, men bra start kan man si.
Slik jeg ser det, er dette iallefall en start. Om man får tillatt iallefall enkelte arter til å begynne med, vil flere arter bli tillatt etterhvert som kunnskap og utbredelse sprer seg, så jeg er ikke udelt negativ til den lista. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
|
Og motsatt