"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Førsteutkastet til positivlisten er ute!

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27-08-2008, 10:52   #1
Reptilfreak

Antoine sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Oppland
Meldinger: 163
Standard Førsteutkastet til positivlisten er ute!

http://www.herpetologisk.com/lov/pos...liste-2008.pdf
Antoine er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 27-08-2008, 11:15   #2
Reptilfreak

smørblomst sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: sørlandet
Alder: 30
Meldinger: 670
Blog Entries: 7
Standard

Positivt at de kommer så langt de har gjort, håper myndigheten tar det til seg og gjøre noe med det denne gang. Eneste synd med en slik liste, feks hvis det blir bare godtatt 10 arter er jo at det fortsatt vil bli holdt masse ulovlige herptiler i Norge.. Og det blir heller ikke mye rom for og skaffe seg nye og mer avanserte/ spennde arter... noe som kansje tiltaler de mer erfarende.Men det er jo en begynnelse iallefall
Svar med sitat
Gammel 27-08-2008, 13:18   #3
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

Er ikke det den listen som NHF hadde laget i utgangspunktet? Trodde den nye listen bare skulle inneholde 10arter? Den der har jeg ihvertfall lest før..

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 27-08-2008, 13:44   #4
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Viridovipera Vis post
Er ikke det den listen som NHF hadde laget i utgangspunktet? Trodde den nye listen bare skulle inneholde 10arter? Den der har jeg ihvertfall lest før..
Jeg tør våge å påstå at du ikke leste hele skirvet ?

Det står at dyrene som tilhører de 10 artene er markert med stjerne og fet skrift, men for enkelhets skyld har de ført dem opp på en felles liste. NHF ønsker at 30 arters listen skal bli brukt, da dette vil redusere antall lovbrytere med 90%, i steden for med 40-50% som 10 arters listen vil gjøre.

Mvh
Robin
Svar med sitat
Gammel 27-08-2008, 13:58   #5
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av _Nagash_ Vis post
Jeg tør våge å påstå at du ikke leste hele skirvet ?

Det står at dyrene som tilhører de 10 artene er markert med stjerne og fet skrift, men for enkelhets skyld har de ført dem opp på en felles liste. NHF ønsker at 30 arters listen skal bli brukt, da dette vil redusere antall lovbrytere med 90%, i steden for med 40-50% som 10 arters listen vil gjøre.

Mvh
Robin
Wooops. Jaja, da er jo hele lista tragisk, eneste amfibiet er melkefrosk. Ingen kemeleoner, grønntrepyton osv osv. Jeg er skuffet og i harnisk.

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-

Sist endret av Viridovipera; 27-08-2008 kl 14:06.
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-08-2008, 14:18   #6
Reptilfreak

Joystick sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Oslo
Alder: 16
Meldinger: 603
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Viridovipera Vis post
Wooops. Jaja, da er jo hele lista tragisk, eneste amfibiet er melkefrosk. Ingen kemeleoner, grønntrepyton osv osv. Jeg er skuffet og i harnisk.
Der er jeg VELDIG uenig !
Jeg vedder på at det er utrolig manger ikke bare her på RF men rundt i landet også som er veldig glade for den lista, Og det er ikke alle som er glade i frosker osv. Kan tenke meg at det er mange som har lyst på leo gecko eller skjeggis men som har stoppet dette ønske pga. loven.
Så tror utrolig mange blir glade for den lista !

Mvh: Joystick
Svar med sitat
Gammel 27-08-2008, 14:28   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2007
Sted: Enebakk
Meldinger: 10
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Joystick Vis post
Der er jeg VELDIG uenig !
Jeg vedder på at det er utrolig manger ikke bare her på RF men rundt i landet også som er veldig glade for den lista, Og det er ikke alle som er glade i frosker osv. Kan tenke meg at det er mange som har lyst på leo gecko eller skjeggis men som har stoppet dette ønske pga. loven.
Så tror utrolig mange blir glade for den lista !

Mvh: Joystick
Selv om denne lista er tragisk liten, så er det ihvertfall en start og selv om jeg er meget uenig i Joystick, så ser jeg poenget. For de som er glad i frosker og ikke vil ha en skjeggis, så er denne lista sørgelig. Jeg er en av de.
Men vi får håpe at alle på lista blir lovlige snart. Og at den blir utvidet etterhvert som forståelsen for oss reptil mennesker blir bredere og mer anerkjent.
Og det som er litt trist er at den rødøret terrapinen ikke blir lovlig, den er det veldig mange som har rundt omkring.
Kinemor83 er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-08-2008, 14:36   #8
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Meldinger: 611
Standard

Selvsagt er dette sørgelig, i forhold til alt man kunne ha lyst på. Men... jeg ser ikke helt hvordan vi kunne ha forsvert å gjøre en 10erliste noe særlig annerledes.

Kammis på 30 lista var faktisk en stretch det også, i forhold til kriteriene, men ble gjort for at man skulle ha noe litt mer avansert å vokse på, samt å få med de fleste grupper.

Det er virkelig galemattias om de ikke går for 30lista slik jeg ser det. De må da skjønne hvor restriktiv selv den er???
Sukk.

Rødøret terrapin er ikke med, tross mange har den, fordi de settes ut i norsk natur til stadighet allerede, og er et betydelig omplasseringsproblem. Det hadde blitt katastrofe om disse ble importert i hopetall til våre dyrebutikker.

Sist endret av Iggemamma; 27-08-2008 kl 14:41.
Iggemamma er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-08-2008, 16:08   #9
Reptilfreak

Snowballs sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Finnmark
Meldinger: 141
Standard

Hmm, ser at det er mange interessante arter blant feks øgler, og da gekkoene, som ikke er nevnt. Mystisk liste, men bra start kan man si.

Slik jeg ser det, er dette iallefall en start. Om man får tillatt iallefall enkelte arter til å begynne med, vil flere arter bli tillatt etterhvert som kunnskap og utbredelse sprer seg, så jeg er ikke udelt negativ til den lista.
Snowballs er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-08-2008, 16:13   #10
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 2,233
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Joystick Vis post
Og det er ikke alle som er glade i frosker osv.
Og motsatt som Kinemor også sa, ja.
Svar med sitat
Svar

Emner
positivlisten

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Positivlisten (sammendrag) Katrine Småprat 9 05-06-2006 12:26

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 18:33.