"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Hjelp meg med min Leos, fort!!

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10-06-2008, 14:35   #1
Reptilfreak

Mondo sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 140
Standard Hjelp meg med min Leos, fort!!

Dere må hjelpe meg.

Har hatt Leosen min i snart 3 måneder. Og den er aldri ut av hulen sin. Hva er edt jeg kan gjøre? Har jeg gjort noe galt?

Lurer også på om de kan spise andre ting enn sirisser. den lokale dyrebutikken har ikke hatt sirisser på over en uke...¨

Også lurer jeg på om det kan være farlig for dem at temperaturen i terra er på rundt 20 grader...
Mondo er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 10-06-2008, 14:39   #2
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Jeg blir litt sur egentlig, det virker som om du ikke har lest og kan det meste om ditt dyr.

Mne til sak:

Grunnen til at den ikke spiser, KAN være at temperaturen er feil, foreksempel..

Ja, den kan spise masse andre innsekter, som melormer, zophobas, gresshopper, kakkerlakker, men det avhenger av størrelsen på dyret.
Svar med sitat
Gammel 10-06-2008, 14:53   #3
Reptilfreak

Blodstrupmoen sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: I Kristiansund igjen for ett års tid..
Alder: 29
Meldinger: 488
Blog Entries: 10
Standard

20 grader er nok noe kaldt ja.. du bør ordne med en varmematte/varmekabler og/eller varmelampe som du har på den ene siden av terra'et (varm side).. denne delen av terra kan godt komme opp i 35 grader.. Den andre siden av terra'et (kald side) bør ikke bli noe særlig lavere enn 25 grader..
Stort sett alle reptiler bruker varme for å fordøye maten sin, så det er viktig at du gir den tilstrekkelig med varme..
Ellers er det som bendick2112 sier, at de spiser hva som helst av andre insekter..
Svar med sitat
Gammel 10-06-2008, 14:54   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2008
Sted: sandefjord
Meldinger: 245
Standard

og som som sakt er leoser nattakive dyr dem hjemmer seg m dagen og går runt i terra om natta ...
shisha er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 10-06-2008, 14:56   #5
Reptilfreak

Blodstrupmoen sin avatar

Standard

Denne kan du jo med fordel lese: http://www.reptilfreaks.no/forum/rep...ner-guide.html
Svar med sitat
Gammel 10-06-2008, 15:06   #6
Reptilfreak

Mondo sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 140
Standard

Det er ingen grunn til å bli irritert. Tror du ikke jeg har lest om dyrene før jeg kjpte den?
porblemet er at det er så mange forskjellige tips og folk sier så mye forskjellig.

Nå har det seg slik at han har varmematte. Og han spiser når han får mat så det er ikke noe problem. Problemet var at dyrebutikken ikke har sirisser. Og det begynner og bli noen dager siden han fikk mat.

Jeg hadde en varmelampe også. men da ble det altfor varmt for han. Da holdt terra rundt 35 grader under lampen.

Jeg er ikke dum, jeg vet at Leoser er nattaktive. det er jeg også men han er aldri ute omtrent
Mondo er offline  
Svar med sitat
Gammel 10-06-2008, 15:16   #7
Reptilfreak

Blodstrupmoen sin avatar

Standard

At temp blir 35 grader under lampen er mye bedre enn at hele terra er 20 grader.. Dersom det blir for varmt, så tusler de jo bare avsted til et hjørne som er kaldere..
Svar med sitat
Gammel 10-06-2008, 15:39   #8
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,725
Blog Entries: 12
Standard

Leoser overlever noen dager uten mat helt fint.
en temp på 20 grader er ALTFOR LITE. De skal ha rundt 27 i det kalde hjørnet, og rundt 32 i det varme.
Har du fuktboks til den?
Leopardgekkoer skal hovedsakelig ha sirisser som hovedmat, men du kan også gi den melorm, zophobas. små kakkerlakker er også veldig fint.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er online nå  
Svar med sitat
Gammel 10-06-2008, 17:00   #9
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Ingen grunn til å bli "små sinna" når folk prøver å hjelpe deg

Du trenger ikke å være bekymret så lenge den spiser,ikke går ned i vekt+har en normal avføring (fast).
Ang temp på 20 grader så er det en ok natt temp,dvs når lyset+varmen er slått av på natta.
Men ellers pleier jeg å si ca 32-33 på den varme siden å ca 25 på den kalde siden
Å når du skal måle tempen i terra så mål tempen i bunnen i terra.

Når det kommer til maten så kan du fore med Zophobas/melormer/dubia/greshopper/voksmøll larver/melormer/pinkis (i ny å ne)+ sirisser som du nå bruker.
Hadde jeg vært deg så ville jeg ha fått dyrebutikken der du handler til å bestille inn en eske med medium sirisser for deg.
Koster deg ca 298 kr for 150 stk
Så slipper du å gå tom liksom+det er billigere enn å kjøpe til stk pris :S

Ang at den oppholder seg i hulen sin er ikke noe galt eller negativt.
De aller fleste liker å ligge inne i hulen sin store deler av dagen.

Har du et bilde av leosen + terra el ?
leo77 er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
fort, hjelp, leos, med, meg, min

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Så fort vokser en skjeggis =P Kiwi Agamer 8 15-07-2008 16:42
Hjelp, jeg har fått en Leos! Mondo Leopardgekkoer og andre Eublepharis 9 31-03-2008 12:44
Hjelp og råd om syk leos Chilli Leopardgekkoer og andre Eublepharis 28 28-02-2008 06:12
hjelp fort! bendick2112 Småprat 19 25-11-2007 15:55
hvor fort vokser kornsnoken? Miroxx Snoker 8 23-08-2007 20:27

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 18:22.