| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Noe jeg har tenkt litt over i det siste.. hva tenker du når du smugler dyr over grensa?
Jeg mener, min situasjon: Før jeg ble kjent med reptiler, var jeg en av de mest lydige borgerne noensinne. Tror jeg aldri har gjort noe ulovlig i hele mitt liv, annet enn dette med reptilene. Ville ikke falt meg inn å gjøre så mye ulovlig heller. Men etter jeg begynte å fatte interesse for reptiler, så har jeg på en måte fått en slik "Piece of cake, smugle reptiler over grensen! Heeelt "lov" og naturlig!" innstilling. (ikke direkte, da, men for å gjøre ett poeng her.) Hvorfor er det så lett for folk, som for eksempel meg, å synes det å smugle reptiler over grensen er helt ok, men at det å røyke hasj er totalt fy fy? Hva tenker dere når dere smugler? Jeg fikk en liten tankevekker en dag da jeg leste litt om nettopp denne saken på et annet forum. Det at reptiler er ulovlig i Norge pga en skikkelig ubrukelig grunn rettferdiggjør ikke smuglingen. Smugling generelt er jo skikkelig dusterier. Men allikevel så ser jeg lettere på det, enn om noen smugler rasehunder eller hasj. Og så kommer det mest irriterende spørsmålet: Hvorfor? Hvorfor utsette seg selv, og dyret, for en slik super-egoistisk sak? Blir du tatt, så går det omtrent bare utover dyret, og din personlige økonomi. Jeg klarer egentlig ikke å bli enig med meg selv i om noen positive sider ved smuglingen. Det er vel godt muligens ingen andre, annet enn egoistiske grunner. De kule dyra finnes liksom ikke i Norge, skal man ha noe spesielt må man til Sverige, eller lengre. Men allikevel...? Jeg, og sikkert alle dere andre og, er jo dyrevenner. Hvorfor utsetter vi våre vakre dyr for noe slikt? bare fordi vi skal kunne ha den i vår egen stue? Mange ganger jeg angrer på at jeg dro Cleo fra Danmark til hit. Cleo ville hatt det så mye tryggere i Danmark. Men gjort er gjort, og nå sitter jeg å håper på lovendring før Mattilsynet en vakker dag kanskje kommer på døra. :/ Cleo er jo ikke noe "spesiell" i deres øyne, hun er en vanlig slange som trolig blir hivet i frysern med det samme. Og det gjelder jo mange av de dyra vi andre tar med over grensa også. Så jeg vet ikke.. hva er deres tanker om dette? Hva tenker dere når dere smugler?
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Akkurat det du skriver har jeg også tenkt på.. På sett og vis snakker vi om reptil miljøets dobbelt moral. Man gambler med et eller flere dyrs liv for å dekke sitt personlige behov samtidig som man kaller seg dyrevenn fordi det har det veldig bra når det kommer hjem i vårt eget terrarie.
Personlig mener jeg at man bør skaffe seg dyr oppdrettet i Norge, men som du skriver så ser utvalget så utrolig mye bedre og kulere på andre siden av grensen. Om vi får en lovendring er jeg veldig spent på hvor mye smuglingen vil avta, kanskje på de dyrene som vi kan kjøpe lovlig i Norge, men dyr som evt. ikke er på positiv listen (som kanskje burde vært der) vil nok fremdeles bli smuglet inn. Gid Norge for en gang skyld kunne lagt seg på et europeisk nivå (EU) istedet for at vi skal gå frem som et foregangsland hver bidige gang.
Sist endret av Frogger; 06-06-2008 kl 20:53. Begrunnelse: Alt formye jeg har å si om den saken.. for la det bli med dette. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Jeg har selv ikke smuglet dyr over grensa. (bare alkohol med bestefar =P )
Men det er jo selvfølgelig som du sier. Vi mennesker er jo mega-ego! Vi utsetter et dyr/flere, nærmest for døden, fordi vi vil ha dem.. Men alikvel så ser jeg ikke på det som veldig kriminelt, fordi "det er et dyr" og ikke narko, som du også mener..(?) Det er et dyr, mange dyr er lovlige, og jeg , og alle andre som smugler/kommer til å smugle herps over grensa, gjør det fordi man ikke får kjøpt dem i dyrebutikken-som de fleste syntes er en teit regel.. Jeg vet ikke helt..Bare 1 ting er sikkert, og det er at det er egoistisk.
|
|
|
|
#4 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Det er jo helt klart veldig egoistisk å gå til anskaffelse av et dyr. Det handler jo kun om egne behov og jeg tror vi har lett for å smugle fordi vi syns loven er helt skrudd. Er man 100% uenig i en ting, så er det nok litt lett å bryte den loven. Har aldri smuglet dyr selv, men Gibbs er svensk han. Dama og en kompis som fikk han hit til meg på min 30 års dag. Har kun smuglet en extra kartong røyk eller extra sprit flaske, men selv det er lenge siden nå. snill gutt vøtt
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
|
Det som er feil her er ikke norsk herptilhold, men lovene som myndighetene vifter med når de kommer for å ta livet av folks slanger og øgler.
Har en gekko et bedre liv i Sverige enn i Norge? Det er ikke du som smugler som gjør noe galt, det er myndighetene som uten å gi noen begrunnelser som er faktabasert, kommer og tar livet av harmløse dyr. Derfor er smugling av herptiler noe som tas lett på. Dette er en uskyldig hobby som ingen tar skade av, men som likevel forfølges av folk som ikke vet noe om disse dyrene. Folk har ofte frykt for det ukjente. Det er dyrene som har størst risiko når de blir smuglet inn i landet. De risikerer å måtte dø dersom mattilsynet finner dem. Men hvordan hadde kampen for en ny herptillov sett ut dersom dagens lov hadde blitt respektert 100% og det ikke fantes ett eneste herptil i norske hjem? Hadde vi vært nærmere ny fornuftig lov da? Jeg tror ikke det, fordi da hadde dette vært enda fjernere for folk flest og terskelen for å endre loven enda høyere. Nå når dyrene allerede er i landet og folk ser at dagene likevel går som normalt og små barn ikke blir spist, så er det kanskje ikke så fjernt med en lovendring likevel. Mange mange folk som får holde en slange eller en øgle, blir facinert og begynner å beundre disse dyrene. Jeg er sikker på at smuglede dyr har bidratt til at mange flere nordmenn har gått fra skepsis til beundring når det gjelder herptiler. Det er meget positivt. Hvorfor er det så viktig at folk liker disse dyrene? Liker folk herptiler vil de også bry seg om at mange av disse dyrene kan bli utryddet i naturen. Flere vil engasjere seg for å bevare dyrene og deres leveområder i det fri. Jo flere som får normalisert sitt forhold til slanger, jo ferre vil slå ihjel en hoggorm så snart de ser en! At flere og flere blir facinert av disse dyrene kan få mange positive ringvirkninger. Bevaring, forskning, medisin osv. Det er galt å bryte norsk lov, men Norge er ett land med 4.mill tenkende, oppegående mennesker, så når en lov er så meningsløs som herptilloven så ser folk det. Vi protesterer mot ufornuftige regler! Jeg syns ikke vi skal akseptere lover som ikke er begrunnet med noe som helst. Selvsagt er det synd når dyr blir beslaglagt og avlivet, men dyrene har det like godt her som i Sverige, frem til det øyeblikket de blir drept av mattilsynet. Dyrene lever ikke i frykt for mattilsynet. De lever sine liv, spiser og formerer seg, uvitende om at livet i Sverige er tryggere. Kanskje de smuglede dyrene er med på å gjøre en positiv forskjell på nordmenns syn på herptiler, en person om gangen. Skal vi la folk dyrke slangefobien og slangehatet sitt, eller skal vi prøve å bidra til at dette endres? Slangefobi kureres bare av slanger! Jeg fatter ikke at man kan holde en ål lovlig, i ett akvarium, men man får ikke ha en melkesnok i ett terra... |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
Jeg støtter meg på et meget fornuftig innlegg av MartinK! Veldig mange gode poenger! Likte, og er spesielt enig med det at man lærer noe om og av å ha slike dyr - det er utrolig viktig! For, hvor mange har ikke fordommer og fremmedfrykt for disse dyrene - helt grunnløst? Tror dere disse menneskene bryr seg noe om at habitatene til dyrene forsvinner?
Når det kommer til lovvgivningen; Myndighetene mener vi er vår egen bøddel for våre dyr ettersom vi er egoistiske og bringer dem inn i landet på tross av forbudet (som flere her også tydeligvis mener). De fleste av OSS mener imidlertid myndighetene er de skyldige og vi klager på et utdatert og møllspist lovverk. Hva som er rett og hva som er galt er imidlertid umulig å si - det kommer bare ann på hvilket perspektiv du VELGER å se saken fra (men jeg presiserer at man bør basere sitt syn på kunnskap og fornuft). Som MartinK påpeker - om vi hadde fulgt loven hadde myndighetene tenkt; "Hurra, forbudet fungerer og borgerne er lovlydige - da kan vi likesågodt opprettholde forbudet" Nå sitter de imidlertid i et lite dilemma - vi er ikke lovlydige og det fins hundretusen dyr i landet. Forbudet fungerer ikke, og folket tilpasser seg ikke de reglene som er satt. "Problemet" vokser faktisk stadig - det bør tvinge dem til handling. At vi holder dyr er faktisk vår måte å demonstrere hva vi syns om nåværende lovverk; det er helt bak mål!! Om de i det hele tatt har noen få hjerneceller bør selv myndighetene se at det er på tide med en lovendring som er rettferdig, fornuftig og faktabasert. Enten må de kjøre streng disiplin på hele linja (dvs kaste ut andre eksotiske dyr som hamster osv), eller så må de nesten åpne opp for like rammevilkår for alle typer dyr.. Det er ihvertfall det man kan håpe på.. Forskjellsbehandling er det ingen av oss som liker - vi er oppdratt til å mene at forskjellsbehandling er urett. Når det er sagt - at mennesker er egoistiske er ikke noe nytt.. Om man bare vil kan man faktisk vri og vende om til at alt man gjør her i livet er egoistisk.. Om jeg hjelper en gammel dame over veien vil jeg sannsynligvis få positiv tilbakemelding på det, både av den gamle damen selv og folk som ser det.. Snilt gjort tenker dere kanskje da.. Men jeg kan jo vende på det å si; Jeg hjalp ikke dama over veien for at jeg bryr meg så mye om den gamle skrullingen - jeg hjalp henne for å få positiv tilbakemelding - og positiv tilbakemelding får MEG til å føle meg BRA.. alt i alt - jeg gjorde det for egen del.. En tilsynelatende uselvisk handling - men det kommer bare ann på hvordan du setter saken i perspektiv.. en sak har alltid to sider.. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Gode innlegg fra dere begge, og jeg er selvfølgelig enig! Men det hjelper fortsatt ikke for at jeg har litt dårlig samvittighet for at livet til de svenske og danske dyrene mine står i fare, og hvis bare noen andre hadde kjøpt dem så ville de hatt et trygt liv fra frysern.
Det siste du sa, Karl, står forøvrig i Klikkertreningsboka mi for bikkjer. ^^ Litt surt å tenke på igrunn, men man kan liksom ikke noe for det heller hvis "ALT" er egoistiske handlinger.
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
Sitat:
At du risker dyrene dine et liv i fryseren - joda, du gjør jo det. Men sånn er det med alle dyr - de risker kanskje ikke bokstavelig talt et liv i fryseren, men alle dyr som lever blant mennesker risker mangler - både fysiske og psykiske - mangler som reduserer livkvalitet og ikke minst livslengde. Det kan være like ille som å havne i fryseren - eller verre. Din jobb blir da å skape et så fullkomment liv for dine dyr som overhodet mulig mens du ennå har dem, leve et nøysomt liv bak lukkede gardiner og ta så få sjanser som overhodet mulig for at dyreholdet ditt ikke skal bli avslørt. Om du smugler fins det flere forholdsregler å ta her også. Om du gjør alt "riktig" kan ikke jeg se på det på annen måte enn at du har ditt på det rene, til tross for at du trosser den norske lov - som i dette tilfellet mangler kunnskapsbasert rot. I slike tilfeller - der friske, fine dyr lever i harmoni med mennesker, i flotte omgivelser - er det myndighetene som feiler om dyra avlives, sett i mine øyne. Det er rett og slett bortkastet. Nei - istedenfor å få dårlig samvittighet - tenk på at dyrene beriker livet ditt, og til gjengjeld får du gjøre alt du kan for å berike livene deres.. å bli tilfeldig tatt skal godt gjøres, selv om det også skjer.. |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
|
Må nesten svare her, selv om jeg ser dette er et spørsmål som gjør folk litt defensive.
Det å kunne måtte bøte med livet om eier blir tatt, er en situasjon vi har satt dyra i. Argumentasjonen hvorfor er unnskyldningene vi bruker til å gjøre det uannsett worst case scenario. Uansett hvor gode og logiske de er. Jeg er helt enig i at myndigheter har mye skyld, men noe må vi faktisk bære selv og, og jeg synes ikke det gjør noe å grunne litt over dette og faktisk stå for det. Det er et ansvar man ikke kan fraskrive seg. Men, det er viktig som Carl sier her, når vi da har tatt dette ansvaret, så plikter vi liksom enda litt mer i å ta oss bra av våre dyr. Tross alt tenker ikke de over tilværelsens plutselige slutt. Det loddet er det de etterlatte som må bære. På dette spørsmålet blir jeg liksom ikke enig med meg selv, men ender nok opp på å gjøre som jeg har lyst til, som vanlig. Men, det er greit det og. Dårlig samvittighet kan nå inn hos myndighetene etterhvert, selvsagt må de tenke over det samme, som sitter og fnyser at det er vår skyld som skaffet de. Det er jo faktisk rett begge deler. man må ta skylddeling her. Men loven er udiskutabelt idiotisk.
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
|
Sitat:
Og du har ikke tatt dyrene til den sikkre fryser-død heller. Det er kun dersom de blir oppdaget OG beslaglagt, at de risikerer å bli avlivet. Slik det er nå lever de godt hjemme hos deg! Du er såpass opptatt av disse dyrene at du, som ellers er en vanlig lovlydig borger, velger å ta dem inn i landet. Du har med andre ord en meget sterk interesse for disse skapningene. Hvorfor skal denne interessen undertrykkes? Dyrene har det godt, naboene dine lever, hva er problemet? Hvorfor er vi ikke redde for lyn og torden lenger? JO, fordi nå vet vi at det ikke er en sint gud med hammer der oppe, men et naturfenomen. Du som nekter å leve etter idiotiske regler er med på å ta landet fremover i tid, mot et normalisert forhold til dyr uten fluffy pels og store øyne! Du bidrar til en utvikling i riktig rettning slik jeg ser det! Folk som er redd en melkesnok er uopplyste når det gjelder denne slangen. Man blir ikke imponert av et menneske som hyler og skriker over en slik harmløs skapning. Det er noe umoderne og kunnskapsløst over en slik frykt, er det ikke? Det skurrer liksom med det opplyste, moderne landet vi ellers ser rundt oss, syns jeg. Hvorfor blir en mann som TRJ, som åpenbart må ha mye fornuft og kunnskap siden Stoltenberg utnevner han til minister, plutselig usaklig og svak i argumentasjonen når det kommer til herptiler? Plutselig er det ikke fakta og saklige argumenter som gjelder, og fagfolket overhøres. NHF prøver å få til en positivliste. I forhandlingene sier mattilsynet at den skal bestå av 5 arter, men de kan strekke det til max 10. Er dette en proff og saklig måte å jobbe på? Nei. En mer fornuftig ting å gjøre ville vært å sette opp en liste med kriterier (slik NHF har gjort) og si at alle artene som oppfyller disse kriteriene kan egne seg for hold i norske hjem. Enten det da blir 5 eller 500. Det bunner ut i frykt og uvitenhet slik jeg ser det! Er det rart folk ikke respekterer dette tullete lovverket? Nei kos deg med dyrene dine med god samvittighet! Din dyreinteresse undertrykkes. Det er ingen menneskerett å eie herptiler, men det skal være like vilkår for folk som liker hamstere og folk som liker gekkoer, så lenge dyrene har det godt! Det er bare rett og rettferdig! Du skal ikke gjøres til kriminell fordi at du har en annen facinasjon enn en som liker pappegøyer. Sist endret av Martink; 08-06-2008 kl 23:33. |
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| dere, smugler, som, til |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| hva ambefaler dere? | cookiejar22 | Skorpioner | 20 | 15-07-2008 00:36 |
| vil dere se noe kult? | therabro | Taranteller | 8 | 10-02-2008 09:57 |
| Hva har dere på bunn? | Elvis | Taranteller | 17 | 27-11-2007 20:32 |
| At dere tør!!! | orgorg | Helse og sykdommer hos reptiler | 14 | 13-10-2007 16:50 |
| Smugler bandt krokodiller til kroppen | Chixz | Media | 2 | 27-03-2007 09:25 |