| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
|
Printet ut og så nøye på søknadsveiledningen for import av invertebrater.
Det første som slo meg, er at må jo være "Biolog med opprykk" for å klare å svare på mye av det som kreves (det skal jo dokumenteres også). En må sågar ha minst 3 års høyere utdanning for å skjønne hva de i det hele tatt spør om. Det andre som slo meg, var kona, men det tredje som slo meg, var at det ser ut som en må søke tillatelse for hvert kjøp. Hadde det ikke gått an å fått en generell tillatelse på; si 7 forskjellige arter, og fra f.eks 4 forskjellige eksportører? Den ene gangen handler en her, og neste der. Kronglete. Poenget: Slik at vi alle ikke trenger å finne opp kruttet på nytt hver gang, hadde det vært en stor hjelp for andre hvis det hadde vært en tråd eller artikkel der det var ferdige maler på hva en skulle skrive i de forskjellige feltene?. Da arts-spesifikke. (En for rosenlarver, en for Dubia-kakks, en for "Tarantellus eklus" osv. Så kunne en føye til nye arter etterhvert som folk får importtillatelser på "nye" arter. Noen andre som synes det var en god ide? (Jeg synes selv det var ganske smart)
Sist endret av sveinjo; 32-13-2010 kl 25:60. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2005
Sted: Nær Hønefoss
|
Nå har jeg fått fire forskjellige importtillatelser(2 på taranteller, 1 på tusenbein og 1 på fordyr), har ikke brukt noe skjema en eneste gang, det jeg har skjønt er viktig er vitenskaplig navn og antall. Send en mail til postmottak på dirnat. Har tatt alt fra en uke til to måneder og få tillatelsen i posten. Her er hva jeg skrev:
Hei... Ønsker importtillatelse på noen tarantellarter. Dette er arter som er vanlige i handelen i Norge(og også drives oppdrett på) og ikke utgjør noen potensiell fare for mennesker. Grunnen til at jeg ønsker denne tillatelsen er at dyr stoppes i tollen, og da gjerne blir stående X antall dager før beskjed gies, med døde dyr som resultat. Dyrene ønskes importert til eget hobbybruk.Ønsker primært tillatelse til og ta inn 2 stk av hver av artene nevnt under..... Aphonopelma anax Aphonopelma moderatum Aphonopelma pallidum Avicularia hurriana Avicularia sp. fasciculata Avicularia geroldi Grammostola sp. north Grammostola mollicoma Grammostola chalcotrix Holothele incei Nhandu carapoensis Theraphosa blondi Theraphosa apophysis Megaphobema mesomelas Poecilotheria fasciata Poecilotheria formosa Poecilotheria metallica Poecilotheria pedersini Poecilotheria miranda Poecilotheria rufilata Poecilotheria striata Poecilotheria subfusca Mvh.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
|
Hva fikk du som svar da?
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Når jeg skriver at jeg har fått fire forskjellige tillatelser og at det tok fra en uke til to måneder og få dem i posten, regner jeg med at svaret var positivt
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
I forslaget til ny forskrift for import av virvelløse dyr så ligger det at det skal utarbeides en positivliste. Tanken er vistnok at artene på denne lista skal være untatt søknadsplikt, eller at det skal være en forenklet søking. DN er heller ikke så veldig interessert i kompliserte søknader, og jeg tror at tanken er vistnok at når de har tatt en grundig vurdering av en art og kommet til at import er OK, så vil denne bli satt på positivlista slik at neste mann ikke trenger så grundig saksbehandling.
Det ble lagt ut et forslag til positivliste i forbindelse med høring av forskriften. Problemet var at denne var vistnok laget av en biolog i Oslo uten spesielt greie på tropiske insekter og edderkoppdyr. Lista hadde en god del arter, men utvalget var ulogisk og bar preg av tilfeldigheter (og reflekterte ikke de artene som var mest vanlige på markedet). Jeg skrev derfor en fyldig høringsuttalelse, der jeg bl.a. argumenterte med at man måtte sette grupper av dyr på lista og ikke enkeltarter (f.eks. burde alle knelere står på lista, da jeg ser ingen faglige grunner til at noen knelerarter skulle medføre noen helse- eller biorisiko). Det er mulig å lese høringsuttalelsen min her: http://www.ub.ntnu.no/scorpion-files...oring_Rein.pdf Et ytterligere argument for å ikke sette enkeltarter på lista er jo at det knapt finnes noen i Norge som kan identifisere arter innen disse dyregruppene og hvertfall ikke innen tollvesenet. Det er f.eks. ikke mange i Europa som kan identifisere tarantellunger, og hvertfall ikke ut i fra bilder. Jeg aner ikke hva som har skjedd videre annet enn at DN sendte etterhvert saken til departementet (etter mye forsinkelser pga sykdom o.l.). Så vidt jeg vet, har ikke forskriften trådt i kraft ennå, og jeg vet ikke hva de har kommet til når det gjelder positivlista. Jeg har spurt DN om dette for noen dager siden, men venter på svar fra en bortreist saksbehandler (ute på reise, altså ![]() MVH Jan Ove
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Telia's søknad er i henhold til DirNat's skjema, svært mangelfull. At søknaden i det hele tatt går igjennom, viser tydelig at DirNat selv ser at deres søknadsmal, i mange tilfeller, er for omstendelig.
At en så enkel søknad fungerer, er meget positivt for vårt vedkommende. * Det er her ikke nevnt eksportør, så en står fritt til å velge uten ny søknad. * Det er søkt generelt for mange arter, så en slipper en for hver art. * Det er utelatt en hel del av de "tunge" faglige spørsmålene, så det er lett å søke. Meget positiv lesning. Telia: Ad importtillatelsen. Mailer du den til eksportør? Legges den med forsendelse, eller festes utenpå? Har du opplevd indikasjoner på at forsendelser er åpnet, og allikevel gått igjennom (altså fått bekreftet at importtillatelsen "virker")?
Sist endret av sveinjo; 32-13-2010 kl 25:60. |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Har prøvd og antyde ovenfor dem at det pr i dag ikke finnes restiksjoner på import av virvelløse dyr, og at de derfor ikke trenger og stoppe pakker. Da virker det som de er mer opptatt av og prøve og få inn noen moms kroner. Og da er det opp til kjøper og bevise at dyrene er verdt under 200 kroner.
|
|
|
|
#9 | |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|