| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2006
Sted: Bergen/Hordaland
|
Jeg har drite meg j**** ut her nå....
Det har seg slik at jeg har 3 leoser... I terrarie sitt har de 3 huler som jeg sjeldent beveger på. Og de siste par månedene har jeg bare foret og ryddet opp drit uten å skikkelig observere dem. Jeg har en stor åpning, der jeg ikke har glasslokk på toppen av terrariet. Der har altså den yngste jenten min greid å komme seg inn, og det merket jeg i dag, at alle dyrene ikke var i terrariet. Jeg flyttet på alt på rommet og finner henne til slutt oppe i en ikea plastboks, som jeg ikke kan skjønne hvordan hun har kommet seg opp i. Da jeg fant henne var hun helt sløv, slapp, kald og slapp i kroppen. (Det var ikke den vanlige faste konsistensen på magen) Jeg tok henne fort opp og satt henne alene i ene hulen på den varme siden av terrarie. Etter en time prøvde jeg å fore henne, men det gikk ikke. Hun sto bare og så sløvt ut i luften og virker helt sløv hele hun. Jeg prøvde å trykke zophobasen godt opp i fjeset hennes, riste i den foran henne, bare la den ligge foran fjeset hennes.... Ingenting fanget oppmerksomheten hennes. Jeg syntes så synd på henne så jeg lot henne sitte litt på fanget mitt, mens jeg klappet henne rolig og prøvde å få i henne mat, uten resultat. Jeg fikk i det minste henne til å drikke litt av hendene mine og jeg håper hun kvikner litt av dette. Er fullt klar over at jeg har dritte på leggen... Vil heller høre tips om hva jeg skal gjøre. Vurderer å avlive henne, men vil først prøve å redde henne. Håper desperat på svar!!
Jeg tog min nystemte Cithar i Hænde. Sorgen forgik mig pa Ulrikens Top.Tænkte paa Bauner, om de skulde Brænde. og byde Mandskab mot Fienden op. følede Freden, blev glad i min Aand. og greb til min Cithar med legende Haand |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
|
Oi..
Prøv å gi den noe babymat, noe med frukt ellerno. Vet de er innsektspisere, men det kan være den vil slikke litt så kvikne til. Vann er også viktig, mye vann. Hvis du bare prøver og prøver med innsekter og noe annet så vil det nok gå til slutt tror jeg. Men du må kansje være litt fortsiktig med å "Power-Feede" Den. Jeg er ikke såå god med underernærte gekkoer, men all hjelp er litt hjelp.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2006
Sted: Østfold
Alder: 21
|
legge ut bilde?
ikke avliv geckoen før leo folka her inne har sagt hva de mener ![]() men du kan jo prøve å mose en larve ell noe, og sprøyte det inn i munnen med en sprøyte ell no? ikke sånn tynn nål spiss, men en en plastikk spiss ![]() tvangsfôring heter det vel
|
|
|
#4 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
sett jenta di i karantene!
Tilby henne mat hverdag og ha stående en skål med kalk til henne. Gi henne godt med varme, da vil hun kvikne til og fordøye maten lettere! Gi også litt vitaminer, la en vannskål stå hele tiden inne i karanteneterraet. Leoser er 100% carnivore og skal kun ha insekter, er du redd for at hun ikke spiser, kan du lage en insektmos av sirriser og blande i litt vitaminer og fore dette gjennom en 10ml sprøyte (uten spiss), men tvangsforing bør være siste utvei.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
|
Andre dyr kan kvikne til av sukkervann når de sløver bort slik som dette.
Det er rask energi til kroppen. Om dette er en god ide til gekko må andre svare på... Jeg kan bare snakke om dyr jeg har erfaring med.. Vet at skorpioner blir sløve når de blir kalde, så kanskje leosen din trenger oppvarming..? jeg vet ikke tempen der den har oppholdt seg men.. Og jeg vil tro det er best at den får være i fred så mye som mulig også, slik at den kan bruke mest mulig krefter på å komme seg igjen. Har ingen erfaring med gekko, men har hjulpet mange andre svake dyr tilbake til livet, so to speak... Håper det ordner seg. |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Sukker er direkte skadelig for reptiler, så vil ikke anbefale det
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
|
"Sukker er direkte skadelig for reptiler, så vil ikke anbefale det"
Ok! Bra at det ble klargjort raskt da i tilfelle "Tarantellen" ikke visste det, men det gjorde h*n helt sikkert! |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Senior Member
|
Sitat:
HAha, men hadde jo gjort saken lettere hvis man kunne gi dem energi i form av sukkervann, blande litt på en sprøyte og dryppe på nesen, så er den saken gjort^^
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Sted: Sør-på sånn ca.
|
Sukker var vel kansje litt døyt da, men innsektmos? Eller noe annet du kan dytte inn? Alt av næring er bra.
|
|
|
#10 |
|
Senior Member
|
jess insektmos, man moser sirriser (det er jo akkuratt samme mengde energi i dem, bare at dem ikke er i "vanlig" form), så vil anbefale det forran vegetabilsk føde. Man gir ikke grønnsaker til et kjøttetende dyr, bare for å få "gang" på det igjen, det kan gjøre vondt verre med tanke på fordøyelsessystemet som er tilpasset en 100% carnivore diet.
|
![]() |
| Emner |
| hjelp, leo, underforet |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hjelp!!! Jeg trenger seriøst hjelp nå! | Chibi | Snoker | 12 | 15-03-2007 00:30 |