| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Jeg vet det har vært en del poster om dette før, men jeg blir så forvirret.
Jeg skal da til Malmö i slutten av måneden, og har gått med på å ta med litt småtteri av planter og diverse for et par folk fra messa. (nei, jeg tar ikke imot fler bestillinger nå. Jeg vil helst gjøre dette på mest mulig lovlig vis, da jeg orker ikke mer krøll med tollen og skit. Så, loven angående planter: " Uten sunnhetssertifikat kan du ta men deg de planter og kvanta som følger: - inntil 25 avskårne blomster - inntil 10 kg frukt, bær og grønnsaker, ikke poteter - inntil 3 kg blomsterløk og blomsterknoller - inntil 5 stk potteplanter (stueplanter) fra europeiske land - inntil 50 porsjonspakninger med frø Ønsker du å ta med deg mer, må du ha sunnhetssertifikat for planter og plantedeler og du har en tollfri kvote på kr.3000,- pr. person dersom du har vært i utlandet under et døgn og kr. 6000,- dersom du har vært borte over et døgn. Sunnhetssertifikatet må forevises på tollstasjon, godkjennes og stemples på vanlig vis." Dette er tatt fra her. Så da lurer jeg på: planter som brommeliader (riktig skrevet? Hva skjer om vi har med mer enn hva som er lov? får vi bot, eller bare tar de fra oss litt planter? (har aldri blitt tatt for å ha for mye røyk, kjøtt eller alkohol, så dette er igrunn "Nytt" for meg..) Vi er da to personer som drar nedover, hvilket vil si vi har 6000 kvote å gå på. (?) Pluss en annen ting: Vi skal jo også ha litt utstyr på siden, litt terrarier og slikt - hvis vi blir stoppet, og kanskje ikke har kvittering på absolutt alt, kan de ta det fra oss da?
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Håper ikke mine brommeliader blir tatt vekk isåfall! =P
Nei, når jeg tok med meg en koffert med planter hjem fra Madeira, var det godt over 5 stueplanter, om man skal kalle vanlige orkidè'er det,, og det gikk helt feilfritt, det var dog på fly, men tviler på at det er "mindre" strengt på fly.. =P
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Ja, det er nettopp det. Men så de som sjekket bagasjene at du hadde med deg planter da? Sa de det var greit?
Er så mye rart at jeg blir helt forvirra over hva som er lovlig eller ei.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Mener det er 5 potteplanter pr person..
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Sitat:
Japp-det sto også på en stor TV-skjerm ved innsjekking hva som ikke var lov, og der stod det ingen ting om planter-de ser igjennom all bagasjen en eller annen gang på en reise, og det var ingen problemer med det ![]() Ja, mye fram og tilbake med lover osv =P
|
|
|
![]() |
| Emner |
| ang, fra, import, planter, utlandet |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kjøp av kakerlakker fra utlandet | Fattail | Andre insekter | 4 | 22-05-2008 18:36 |
| Import | skorpion | Pinnedyr | 34 | 28-11-2006 20:48 |
| Import | Chixz | Andre insekter | 6 | 04-07-2005 19:09 |
| kjøp i utlandet | BALLTASAR | Helse og sykdommer hos reptiler | 3 | 26-06-2005 21:31 |
| Import | metallica | Taranteller | 1 | 09-02-2005 10:31 |