"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Dyrebutikk helt uten peil... Bør jeg si i fra?

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26-04-2008, 19:09   #1
Moderator

Jonas sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Tromsø
Alder: 34
Meldinger: 882
Blog Entries: 3
Standard Dyrebutikk helt uten peil... Bør jeg si i fra?

Hei Godtfolk
Jeg bor ikke så lang unna en nyoppstartet dyrebutikk her i byen. Har lenge ventet på at de skulle få inn taranteller.
I dag gikk jeg innom på tur til jobb og da hadde de endelig fått inn noe.
Nå skal det sies at jeg regner meg som en nybegynner i hobbyen (har kun den ene G.rosea), men selv jeg ble litt sjokkert...

Den eneste eddisen de hadde fått inn var en liten H. lividium, Cobalt blue. Den var ca 6cm i benspenn (i følge mitt øyemål, kanskje tom. litt mindre).
...og her er oppsettet i terrariet de hadde til den:
50x50x50 med ca 1cm reptilbark!!! Ka farsken!!! Til det lille kreket!!! Skal ikke denne krabaten ha ett DYPT fuktig underlag som den kan grave seg godt ned i og føle seg trygg?? Mener å ha lest 80-90% i luftfuktighet.
Det så knusktørt ut inni der....!
Inne i terrariet var det en trerot, uten mulighet for noe å gjemme seg under, samt en vannskål som ruvet ca 2,5cm over substratet og så stor at om den prøver å drikke fra den vil den glatt dette oppi og drukne.
Den lille krabaten (en ganske kjekk tarantell det der) lå helt inntill glasset.
Jeg hadde det så travelt med å komme meg på jobb at jeg ikke fikk ventet på at butikkinnehaveren ble ledig.
Jeg tok også et bilde, men er på jobb nå så får ikke lagt det ut enda.
Ps. de skal ha 1200,- for den.

I naboterrariet var det nøyaktig samme oppsettet, men der var beboeren ett kjempetuseben....
Er ikke disse planteetere??? Spiser de ikke råttnende nedfallsmateriale på skogbunn???
Inne hos tusenbenet løp det 2stk ganske store sirisser...
Kan det være mulig at innehaverne av dyrebutikken ikke engang vet at dyret er planteeter, eller er jeg dum nå?

Ønsker gjerne feedback fra dere med litt mer peil enn meg.
Beklager at dette ble litt lang. Jeg kjente jeg ble litt forbanna!

Til historien skal det sies at en annen gang jeg var innom og spurte om de kunne prøve å skaffe meg en G. pulchra fikk jeg som svar: "...kan du beskrive fisken til meg?"
Jonas er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 26-04-2008, 19:17   #2
Reptilfreak

Miroxx sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Alder: 21
Meldinger: 2,853
Standard

Si Ifra!!!!
Svar med sitat
Gammel 26-04-2008, 20:16   #3
Reptilfreak

Joystick sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Oslo
Alder: 16
Meldinger: 603
Standard

Enig med Miroxx her, jeg har sagt i fra mange ganger på Vintebro senteret men de ga seg ikke og ville ikke ta ut i dette tilfrellet de 7 sirrisene i terrariet ..
SÅ SI I FRA !
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 26-04-2008, 20:19   #4
Reptilfreak

Miroxx sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Alder: 21
Meldinger: 2,853
Standard

ta med caresheets på arten å gi dem det.
endrer de ikke eller ikke skjerper seg så tar du en tlf til mattilsynet eller dyrevernsnemda
Svar med sitat
Gammel 26-04-2008, 20:32   #5
Moderator

Jonas sin avatar

Standard

Jeg er litt forbannet på meg selv for at jeg ikke sa i fra tidligere i dag, men jeg hadde det så travelt.
Jeg skal skrive ut en caresheet på arten ta den med. God ide, 3 poeng til Miroxx

...og angående tusenbenet...
....planteeter ikke sant???
Jonas er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-04-2008, 20:52   #6
Reptilfreak

tamara sin avatar

Sted: hedmark
Alder: 33
Meldinger: 146
Standard

si ifra.. gjør alltid jeg.. har sett noen tragiske tilfeller i div dyrebutikker.
Svar med sitat
Gammel 26-04-2008, 20:53   #7
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

Tusenbenet er planteeter ja, spiser frukt og grønnsaker. Det ligger kanskje et caresheet her på forumet?

Angående å anmelde dem til dyrevernsnemda eller mattilsynet, så vil de ikke kunne gjøre noe annet en å anbefale at de lærer seg litt mer om dyra sine, siden leddyr ikke inngår i dagens dyrevernsloven. De kan behandle leddyr akkurat som de vil, uten noen konsekvenser. Jeg ville ikke truet med noe slikt, heller vært hyggelig gitt dem tipps og noe å lesepå, så skal du se at de ordneropp. De har jo også interesse av at dyrene trives, så de får solgt dem!
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-04-2008, 21:35   #8
Moderator

Jonas sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av JanPhilip Vis post
Tusenbenet er planteeter ja, spiser frukt og grønnsaker. Det ligger kanskje et caresheet her på forumet?

Angående å anmelde dem til dyrevernsnemda eller mattilsynet, så vil de ikke kunne gjøre noe annet en å anbefale at de lærer seg litt mer om dyra sine, siden leddyr ikke inngår i dagens dyrevernsloven. De kan behandle leddyr akkurat som de vil, uten noen konsekvenser. Jeg ville ikke truet med noe slikt, heller vært hyggelig gitt dem tipps og noe å lesepå, så skal du se at de ordneropp. De har jo også interesse av at dyrene trives, så de får solgt dem!
Helt enig JanPhillip.
Hadde heller ikke tenkt å storme inn og spy ut edder og galle heller

Jeg tenker at jeg kommer mye lenger med å høflig foreslå at de burde endre terrariene sine til dyrenes behov. Det er jo en egentlig en ærlig sak om de innrømmer at de kanskje ikke helt har satt seg inn i det de har fått fra leverandør, selv om en dyrebutikk bør vite bedre.
Skal ta affære på mandag.
Synest egentlig en aktiv graver og gjemmer som lividum er et litt underlig valg av tarantell å ha i butikk....
Jonas er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-04-2008, 21:59   #9
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
Meldinger: 2,011
Standard

har opplevd akurat det samme som du nevnte med tusenbenet, sa det til han som holt på med de leddyrene at tusenben er plante etere å at de ikke spiser sirisser, å ha sa ja det vet han, komm til bare 2-3 dager senere, ingen planter, kun sirisser, var ca 2-4 sirisser, vet ikke helt, var litt gjemesteder oppi der vertfall. å kom ned sikert 4 dager senere å han hadde heller ikke fåt no grønt stakar, så jeg gjøpte meg bur å det den trenger å kjøpte den å det lokta ret å slet hel**** når den bæsja, å det var helt bløt, æsj ass :S men nå har den fåt det den trenger å lokter å bæsjer som den skal

H.Lividum: det er noen dyrebutikker som tar inn H.Lividumer, men er jo dyre :S hos privat får man ei voksen hu lividum for 3-400 kr kansje litt mer

dette er jo en tarantell som graver huler i bakken som du sier, å vill kansje dø om den ikke får gravd seg ned, da den ikke vill spise (kansje) kan hende den vill ta en matbit selv om den ikke får gravd seg ned, men vis ikke, vill den nok ikke, den føler seg ikke tryg, å liger ikke til genene hos en lividum å jakte på bakken hele tiden.

å fuktigheten er jo å helt på tryne :S stakars lille tella, sant det at de skal ha runt 80% fuktihet, men 75-80 er bra å vill trives godt med det

å en haplopelma lividum er heller ikke no nybegynder art, sia den er så pass hissig å giftig.

er mange som bare kjøper en tella aten å vite åsen det er, men de ser hva de trenger liksom, så skal de jo seff holde den så tror de den er snill å rolig, så er det motsate, å hele familien griner.

du skulle spurt kjøperen om han/hun har erfaring om denne tellaen sia den er hissig og giftig å allt det der, syns nok jeg da.
Svar med sitat
Gammel 26-04-2008, 23:38   #10
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2006
Alder: 26
Meldinger: 16
Standard

Dyrebutikker skal jo kunne gi råd og kunnskap om dyra til eventuelle kjøpere. Det minste de kan gjøre er å holde dyra riktig! Ser jo passe dumt ut å se en tarantell i dyrebutikken med knusk tørr bark i boksen sin, også sier de ansatte at "den skal ha 80% luftfuktighet og myk jord å grave seg ned i"....
Svar med sitat
Svar

Emner
bør, dyrebutikk, fra, helt, jeg, peil, uten

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
helt merkli Kris10an94 Småprat 1 16-09-2008 05:51
helt ny her lissi Medlemmene 12 18-03-2008 01:22
noen som har peil på tegneserier? (spawn) straymond Småprat 2 28-02-2008 16:03
Noen med peil på bil? sandtrøen Småprat 18 03-09-2006 17:00
til de som har peil på regelverket. straymond Lover og regler 1 08-03-2005 13:55

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 18:15.