| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Alder: 23
|
Fant ikke ut hvor jeg skulle plassere tråden, føl dere fri til å flytte den.
Etter samtaler med Obeligz, fant jeg ut at jeg måtte få til et møte med Akvariet, med to mål. -Overbringe unnskyldning og et ønske om fred fra Oby. -Diskutere muligheten for å begrave stridsøksen mellom reptilentusiastene i landet og AiB. Da turen ble planlagt sent igår kveld, fikk jeg ikke avtalt noe med AiB før jeg var på vei til Bergen kl 10 idag. Ekely selv var vekkreist, men fikk avtalt et møte med sjefsbiologen der, Jens og Remy dyrepasser. De hadde snakket med Ekely på telefon før møtet, og han var positiv til møtet. Jens og Remy var sjokkerende positive, de som kaller dem arrogante burde bite seg hardt i tungen! Dessuten lager de svært god kaffe ![]() Først diskuterte vi "kaimanlåningen" til Oby, og de var svært glad for at han angret, og ville helst bli ferdig med saken uten dramatikk. (Han kan få lov til å snakke for seg selv her) Så snakket vi om denne "krigen" som (jeg tror)bunner i at Ekely for noen år siden sa han var motstander av privat reptilhold. Siden da har en god del av reptilentusiastene hatet AiB. Men face it. Har vi ikke mest å tjene på å spille på lag med Akvariet istedet for å gjøre det vi kan for å sverte dem på forumene? Akvariet gjør utrolig mye bra. De tar imot så mange beslaglagte dyr som de makter, men det er grenser for hvor mange terrapiner og kongepytoner de kan ha. De syns ikke det er noe morsomt å sende dyr til avlivning, men de har ikke mye valg. De støtter også to bevaringsprosjekter for krokodiller(bare ved det ene betaler de rundt 300 000, det andre hadde de ikke tall på, men vi snakker masse peng). De sørger også for at en del folk får muligheten til å møte herptiler, og forelske seg i disse herlige skapningene. Selvfølgelig er det rom for forbedring. Og hvordan er den skikkede måten å gå frem på da? Jo, kontakt dem. Brev, mail, telefon eller brevdue. Ikke sitte her å kalle dem dyreplagere uten begrunnelse(ingen liker å bli anklaget for sånt, spesielt ikke når de oppriktig bryr seg om dyrene!), og ihvertfall ikke å stjele dyrene deres! I den grad de kan, tar de imot tips til forbedringer. Akvariet ønsker ingen krig med oss. De ønsker at vi kan ha et samarbeid, i den grad det er mulig. De er nødt til å spille på lag med myndighetene, og kan derfor ikke jobbe aktivt mot lovendringer og lignende. Vi har en mulighet til å lære mye her, de sitter på mange gode kontakter, og vil gjerne invitere oss på foredrag om utenlandske professorer kommer til landet. Selvfølgelig vil ikke de være bestevenner med oss når vi hetser dem alt vi kan, men de er villig til å legge alt bak seg, og det syns jeg vi skal også. Jeg foreslo forsiktig at vi kunne henge opp en poster med reklame for reptilnettsidene i parken, og de lo og sa det var ikke opp til dem å bestemme. Men hadde ikke det vært genialt kanskje! Så med mindre noen har en ekstremt god grunn, så foreslår jeg at vi slutter fred med dem. Og har noen noe å utsette på dyreholdet, tar dere det opp med dem før dere begynner å toske dere her. (med forbehold om feilsiteringer og misforståelser) ps. saken er lagt ut på alle tre forumene.
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Lite vits å diskutere mot AIB før en eventuell lovendring kommer. Om det skjer tror jeg AIB vil møte miljøet på en mye hyggligere og mer konstruktiv måte enn nå. Dette er tilfelle med Akvarie miljøet og AIB, så hvorfor ikke med reptilmiljøet?
Kravet er at vi må være "lovlige" før de kan gjøre noe sammen med oss. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Akvariet er interessert i å slutte fred med oss uansett hva som skjer med lovgivningen.
De vil ikke gå ut i media negativt mot reptilhold, og ser positivt på å få et forhold til reptilfolkene som de har til akvarieklubben(sett vekk fra auksjonene og kjøp og salg da selvfølgelig). Greit å ha folk på laget vårt uansett hva som skulle bli utfallet av loven, syns jeg.
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
Admin
|
Sitat:
Skal ikke ødelegge opimismen din Janka. Jeg syns det er flott at du har vært innom og snakket med Remi og Jens, to veldig hyggelige karer, noe også Kees også er, men uansett hvor mye de vil så kan de ikke skape et tilsvarende forhold til reptilmiljøet som de har med akvarie miljøet så lenge loven er som den er av veldig enkle grunner.
Reptilmiljøet kan heller ikke på en enkel måte samarbeide med akvariet slik som akvaristene gjør i Bergen rett og slett fordi de ikke kan slippe kriminelle inn i terrariene deres, mens akvarie miljøet har egene akvarier på akvariet. Det akvariet kan gjøre er å ha en sakelig dialog med miljøet hvor vi behandler hverandre med respekt og uten drittslenging (gjelder begge parter). BTW: Remi har alltid spilt på lag med reptilmiljøet. ![]() Edit: Ordet kriminelle blir brukt fordi det er slik myndighetene dessverre ser på oss. Sist endret av Frogger; 09-04-2008 kl 00:57. |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2008
Sted: sandefjord
|
og vi ser på de som skada folk iværtfal jeg ..kunne tenkt meg 3 min med han duden sell
hadde ikke blitt fint hehe .norge er det eneste lande det ikke er lov og det synes jeg er helt på tryne .
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Oslo
|
sorry for crossposting...
Det ar mye det går an å angre på i denne saken. Jeg kan med sikkerhet si at jeg vil angre. Vet bare ikke hva jeg vil angre på. Vil jeg angre at jeg stjal kun en dille, eller at jeg stjal en dille i det hele tatt? Svaret på dette vil sikkert ikke drøye lenge. Jeg er åpen for dialog, og muligheten for å begrave stridsøksen kan aldri bli borte. Blir denne muligheten borte må alt håp være ute, det er det på ingen måte i dette tilfellet. Dersom jeg har kalt Jens og Remy arrogante vil jeg be om forlatelse, jeg har ingen høner å plukke med dem. Jeg angrer selvfølgelig på at jeg så meg tvunget til å agere så ekstremt. Terrarisme er vidt forskjellig fra terrorisme i 99,99% av tilfellene, til tross for at de staves ganske likt. Jeg beklager at jeg ble den som bekrefter unntaket av regelen. Når det er sagt.. Det er lættis å stjele en kaiman for å bli hørt. Det er også lærttis å måtte stjele en kaiman for å bli hørt. "Så snakket vi om denne "krigen" som (jeg tror)bunner i at Ekely for noen år siden sa han var motstander av privat reptilhold. " Denne krigen er kjernen i striden for min del. Jeg kan ikke uttale meg på andres vegne, men det ville overraske meg om noen i reptilmiljøet liker å slenge dritt om Akvariet bare for å slenge dritt. Denne striden bunner ut i at vi forsvarer vår rett til det fornuftige hold av krypdyr og amfibier, og at folk føler seg krenket av uttalelser som forsvarer et ufornuftig forbud av en sunn dyreinteresse. Jeg mener alle dyrevenner bør strebe etter et godt forhold med landets dyrehager. Jeg mener også at et godt forhold må grunnlegges på gjensidig respekt og anerkjennelse. Når Akvariet i Bergen ikke anerkjenner min rett til det fornuftige krypdyr- og amfibiehold, så føler jeg meg trengt opp i et hjørne og tvunget til å forsvare mine standpunkt. Akvariet driver lovlig park. De har ikke brutt loven. Akvariet har således rett til å drive sitt dyrehold. En forsoning mellom Akvariet og reptilmiljøet bør være grunnlagt på gjensidig respekt og anerkjennelse av hverandres rettigheter. Reptilmiljøet søker ikke underkastelse etter min oppfatning, kun fred. Respekt til Janka for å ha sådd et frø som kan være spiren til fred. Reptileiere bør veie sine ord med hvis vi vil se fredsspiren blomstre. Fred kan starte med taushet, det er bedre enn verbale slagsmål. En bærekraftig utvikling er en bevaring av freden. For å komme nærmere den, må vi snakke sammen uten å krenke hverandre. Drømmetenkning. Om mange år vil vi se tilbake på dette og le i lag, og ikke av hverandre. Jeg ser ingen grunn til å slutte fred riktig enda. Men jeg drømmer om at vennskap og fred kan blomstre mellom Akvariet i Bergen og reptilmiljøet i fremtiden. Jo snarere, jo bedre, for alle parter involvert. Let's give peace a chance. Gobblin; "Nå er det ikke til og stikke under en stol att de har ikke de beste utstillingene" Sammenliknet med uberørt villmark eller Burgarske dyrehager? Frogger " Lite vits å diskutere mot AIB før en eventuell lovendring kommer." Tull. Hva om en eventuell lovendring kan skje takket være AiB? Frogger "Akvariet har et samarbeid med Politiet og Mattilsynet." Dette står ikke nødvendigvis i veien for at reptilmiljøet og AiB kan ha et vennlig forhold. Frogger "De kan ikke samarbeide med oss så lenge vi er klassifisert kriminelle." Tull. Så lenge vi klassifiseres som kriminelle er våre samarbeidsmuligheter begrenset, men ikke utslettet. Med beste ønsker oby |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Ellers signerer jeg Obys kommentarer over, og venter spent på mail fra akvariet idag, etter de har diskutert mer med Ekely.
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Jeg syns dette høres veldig bra ut, men nå har jeg igrunn aldri blitt fortalt HVORFOR visse folk er så himla imot AiB heller. Utstillingene deres er kanskje ikke de aller beste, er vel det jeg har hørt? men herregud: sammenlignet med de FLESTE dyrehager verden rundt så tørr jeg å tippe at AiB har en god standard på sine bur/terras.
Med tanke på visse feil AiB har gjort, hele denne kaiman-saken, visse ord folk kan ha sagt i slengen.. tror det viktigste her er å tenke på at mennesker gjør feil. Det er det som blir sagt etterpå som er viktig. Og dere... sammarbeide, og ha flest mulig folk på vår side er nok ABSOLUTT det smarteste vi kan gjøre utifra hvordan loven er nå. Hva fikk dere egentlig til å tenke noe annet? Syns AiB ville hatt en veldig god grunn til å ikke støtte reptilmiljøet i Norge etter alle kommentarer og drittslenging de har fått. Bare mine 2 cents. :3
|
|
|
#9 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Etter hva jeg har fått med meg av denne saken har "drittslengingen" kommet etter at AiB sjefen uttalte seg offentlig om at han håpet legalisering av reptiler i Norge aldri ble noe av.(Eller lignende). Vet ikke om han begrunnet dette med at det Norske folk ikke var skikket til å holde dyrene eller lignende, men i såfall kastet jo han den første steinen.
|
|
|
#10 | ||
|
Reptilfreak
Admin
|
Ser nå i ettertid at svaret mitt kan missforståes.. Det jeg mente i mitt innlegg er at akvariet ikke kan ha et sammarbeid på lik linje med akvarie klubbene grunnet nåværende loverk. Et samarbeid er ikke praktisk gjennomførbart uten at reptileierne står i fare for å bli tatt.
Når det er sagt så kan vi nok ha en positiv dialog med akvariet, noe en del reptileiere allerede har, selv om det kanskje ikke har kommet frem på nettet. Om miljøet har en positiv dialog med akvariet er det mye morro som vi kan få til etterhvert ![]() Sitat:
Sitat:
Sist endret av Frogger; 09-04-2008 kl 13:30. |
||
|
|
|
![]() |
| Emner |
| aib, fred, med, slutte |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|