| Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Troms
Alder: 18
|
Hei!
Jeg var i en dyrebutikk her om dagen.. (vil ikke si navnet på dyrebutikken) Og eier sa at han hadde bestilt Frosk, Kreps og Hummer (ferskvann). Jeg prøvde å si til han at det er ulovelig å selge de og holde de i fangelskap. Men da sa han at det var helt lovelig. Burde jeg gjøre noe med det før han selger de? Si ifra til Mattilsynet? Hva skjer med butikken hvis Mattilsynet får vite om det? Og en ting til: Jeg har jo veeeldig lyst på frosk, men siden det er ulovelig å holde i fangenskap, skal jeg jo selvfølgelig ikke kjøpe det. Men går det an å søke om å få lov til å ha et par frosker? Og hvor må jeg søke? Og hva må jeg skrive i søknaden? Jeg har allerede et terrarium med Eremittkreps (Coenobita clypeatus), og det terrariumet kan jeg lage om til et paludarium. Blir veldig glad for svar! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
Medlem siden: Jan 2008
|
Hei hei
![]() matilsynet stenger butikken om de får vite det i hvertfall, å eier får mye stress. print ut info om loven å gi han du så får han det svar på hvitt..det eneste det går ann å få tilatelse til omtrent er Skilpadder, alt annet er VANSKELIG å få dispensasjon til |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
|
du bør så absolutt ikke tipse mattilsynet, da dette medfører avliving av samtlige ulovlige dyr. du bør som nevnt printe ut info og levere til innehaveren i butikken eller evt, som jeg ville gjort, kjøpe alle. at det er ulovlig bør da ikke være noen hindring synes jeg.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Troms
Alder: 18
|
Tusen takk for svarene!
![]() Jeg har liksom ikke lyst til å kjøpe ulovelige dyr, og har heller ikke lyst å ha ulovelige dyr i huset.. Føler meg jo som en forbryter, hehe. Jeg skal sende en liten e-post til Mattilsynet bare for å spørre om hvordan man kan få ha ulovelige dyr og sånt. Skal IKKE nevne hvor dyrebutikken er, eller hva den heter. Noen som kan gi meg en link til en side jeg kan skrive ut at det er ulovelig å selge Frosk, ferskvannskreps, og ferskvannshummer? Men jeg blir å gjøre mye for å redde livet til de stakkars dyrene! Hvorfor er Mattilsynet sånn at de må ta livet av helt friske dyr som ikke har gjort noe galt? Kan de ikke prøve å få dyrene ut av landet igjen? Eller er det bare fordi de ikke gidder? Er Frosk, ferskvannskreps, og ferskvannshummer ulovelig i Sverige også? Hilsen Malin |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
FOR 1976-11-20 nr 03: Forskrifter om forbud mot at fremmedartede (eksotiske) dyr innføres, omsettes eller holdes som husdyr, selskapsdyr eller i fangenskap på annen måte.
Det er mulig det finnes en spesefikk liste også, men denne fant jeg ikke i farten. Lovdata er stedet og lete ![]() Edit: En liten endring, som spessifiserer at mannen i dyrebutikken driver med snusk ![]() Norsk Lovtidend <dato>FOR-2004-01-09-29</dato> <kort>Endr. i forskrift om eksotiske dyr mv.*&
Who here has telekinesis? Raise my hand! Sist endret av _Nagash_; 28-01-2008 kl 14:22. |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Det er liten vits å sende noen mail til mattilsynet, du får raskere svarene her.
For å si det enkelt. Det eneste dyret du kan få ha er skilpadde. En slik tillatelse kan du få om du sender inn søknad til mattilsynet med nødvendig dokumentasjon. Selv om man egentlig skal kunne kunne søke for å holde enkelte reptiler er det ingen privat personer som har fått tillatelse til dette siden forbudet kom i 1976. I løpet av 2008 skal loven revideres, Vi får en ny dyrevernslov hvor vi kanskje får lov å holde eksotiske dyr/reptiler og amfibier. Du kan lese hva mattilsynet sier om eksotiske dyr her Når et gjelder ferskvanns kreps og ferskvanns hummer så er enkelte av disse artene forbudt i Norge da de kan overleve i norske innsjøer og vassdrag og dermed utkonkurrere den norske bestanden. Sitat:
|
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| ferskvann, frosk, hummer, kreps |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Eremitt-Kreps | aleXXX | Andre virvelløse dyr | 9 | 08-08-2008 01:12 |
| blå ferskvanns hummer/kreps | reptilfrelst | Andre virvelløse dyr | 8 | 05-05-2008 22:32 |
| Eremitt kreps | Chibi | Andre virvelløse dyr | 3 | 02-09-2007 16:05 |
| ermitt kreps | gunda | Småprat | 4 | 03-06-2006 17:22 |